שאל את הרב

פסיכולוגיה

חדשות כיפה הרב רפי פוירשטיין 02/04/03 05:21 כט באדר ב'

שאלה

אני מתלבטת אם ללמוד פסיכולוגיה באוני' ורציתי לדעת אם ישנה בעיה הילכתית עקרונית בלימודים אלו משום שמרבית התורות בפסיכולוגיה הן פרי עבודותיהן של גויים וכופרים. האם אין בזה משום לימוד דברי מינות? חכמת גויים?

תודה מראש

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה

רוב שלומות ותודה על שאלתך
1. "האם ישנה בעיה הלכתית"? את שואלת.
נהפוך הוא, יש מצוה גדולה על כל מי שמתאים, מסוגל, ומעונין, ללמוד מקצוע בו הוא יכול לרפא את הבריות. כפי שכתוב במקורותינו- "ורפא ירפא" מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות, בין אם בריאות הגו ובין אם בריאות הנפש.
2. אך יש להקפיד לשים לב לנקודות הבאות: להיות בקשר עם תלמיד חכם הבקי בתחומים אלה, והיכול ל'עשות סדר' בתיאוריות השונות ובתפיסות השונות שחלקן בהחלט בעייתיות. אך אנו איננו מפחדים, בתנאי שיש לנו כתובת רוחנית איתה אנו יכולים להתייעץ.
יש לדעת שביסודן של הרבה תיאוריות מונחות מערכות ערכיות ותפיסות עולם פילוסופיות. אין זה 'מדע מדויק' על אף שהוא מתיימר להיות כזה. ולכן מותר ללמוד אל לדעת לבחון היטב את הדברים.
הדרכה שניה - להרבות בלימוד תורה ובמיוחד בשיעורי אמונה. לא ייתכן שנתפתח רק במקצועות החול ולא נתפתח במקביל, ועוד יותר מזה, באמונתנו.
הדרכה שלישית - הלימודים בחברה האוניברסיטאית, מזמנים אתגרים הנוגעים ל'בינו ובינה', אירועים חברתיים, תרבותיים. עלייך לדעת להציב את הגבולות, לדעת להתייעץ במצבי ספק, ולעמוד בעיקשות על ההלכה ורוח ההלכה בנושאים אלה.

בהצלחה רבה
רפי פוירשטין

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות