שאל את הרב

פורים

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 22/03/17 10:50 כד באדר התשעז

שאלה

בוקר טוב הרב כבוד הרב כתוב בספר עזרא בתחילת הספר (א) שכורש הביא לעולים את 5400 כלי המקדש ובמגילת אסתר רשום שאחשורוש הוציא כל יום מכלי המקדש אבל הכלים היו אמורים להיות אצל העולים?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

הבאתי לחברי, הרב יאיר וייץ הבקי בפרשנות על התנ"ך לענות על שאלתך, ולהלן תשובתו:

"ראשית אדייק את הדברים: בספר דניאל ה, ב, נאמר במפורש שבלשאצר השתמש בכלי המקדש במשתה שערך: "בֵּלְשַׁאצַּר אֲמַר בִּטְעֵם חַמְרָא לְהַיְתָיָה לְמָאנֵי דַּהֲבָא וְכַסְפָּא דִּי הַנְפֵּק נְבוּכַדְנֶצַּר אֲבוּהִי מִן הֵיכְלָא דִּי בִירוּשְׁלֶם וְיִשְׁתּוֹן בְּהוֹן מַלְכָּא וְרַבְרְבָנוֹהִי שֵׁגְלָתֵהּ וּלְחֵנָתֵהּ".

לעומת זאת, במשתה אחשורוש לא נאמר במפורש שהוא השתמש בכלי המקדש, אלא זו דרשה של חכמים במסכת מגילה דף יב, א.

דוקא שתיקת הכתוב במגילת אסתר, לעומת הגילוי בספר דניאל, מזמינה אותנו להבין שאין חובה להסביר שאכן אחשורוש השתמש בכלי המקדש פשוטו כמשמעו, אלא חז"ל באו לבטא במדרש זה את שביעות רצונו ושמחתו של אחשורוש בהישארות ישראל בגלות. וכפי שמבטא זאת גם המדרש: "עד חצי המלכות - ולא דבר החוצץ למלכות" (מגילה טו, ב), דהיינו בניית המקדש. ומסתבר שאין כוונת המדרש שזה מה שעמד לנגד עיניו של אחשורוש כשאמר משפט זה, שהרי אפילו לא ידע אז שהיא יהודיה. אלא דרשה זו מבטאת את המתח ששרר באותה העת סביב שאלת בניית המקדש, שהופסקה על ידי אחשורוש עצמו (עזרא ד, ו).

אמנם גם אם נאמר שאכן הדברים כפשוטם, נראה שאין סתירה בין המסופר בספר עזרא לדרשת חז"ל במסכת מגילה. שכן בספר עזרא נאמר שכורש הביא לשבי ציון מזרקים (´כפורי זהב וכסף´), סכינים (´מחלפים´) וכלים לנטילת ידיים (אגרטלים. וי"א שגם אלו סוג של מזרקים) וכן "כלים אחרים אלף". מסתבר ש´כלים אחרים´ אלו אינם כלים חשובים יותר מהמזרקים והסכינים שהוזכרו בשמם. והוא הדין לשאר הכלים המשלימים לחשבון 5400 הכלים, שלא היו חשובים מהכלים הנזכרים בשמם.

נמצא שכורש נתן לשבי ציון כלים הקשורים לעבודת הקרבת הקרבנות, ואת הכלים היותר חשובים השאיר בפרס, ואחשורוש עשה בהם שימוש".

בברכה

יוגב כהן

הר ברכה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות