שאל את הרב

פורים לילדים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/02/18 17:07 ז באדר התשעח

שאלה

הרב אני בן 10

מה אני צריך לדעת בהלכות פורים?

תשובה

בבקשה:

הלכות פורים לילדים

1. אני חייב לשמוע את כל המגילה?

תשובה: כל ילד לפי הגיל וההבנה שלו. ילדים שהגיעו לחינוך (גיל 6 או 7) צריכים לשמוע את המגילה, אבל בהתחלה לא את כל המגילה. כמו ילד שמלמדים אותו להתפלל בגיל שש; הוא אומר רק חלק מהתפילה, וכאשר הוא גדל, מלמדים אותו את כל התפילה. כך אתה, אם אתה יודע להקשיב בשקט (ולהרעיש רק בהמן), אז יש לך מצווה גדולה לשמוע את כל המגילה! אם זה קשה לך, הישאר עד כמה שתצליח להקשיב, וכשאתה מרגיש שאתה לא מצליח עוד להקשיב בשקט, קום בנחת וצא לגינה להתרענן כמה דקות.

2. אני לפני גיל בר/בת מצווה, מה אני צריך לעשות במהלך היום של פורים?

משלוח מנות – הכן משלוח אחד מהכסף שלך בעצמך, או בקש מההורים שיתנו לך במתנה את האוכל שבמשלוח המנות. בת תיתן לחברה, ובן ייתן לחבר. נסו לתת לחבר או חברה שעוד לא נתתם להם מתנה!

מתנות לאביונים - זו המצווה הכי חשובה! גם מי שאין לו כסף יבקש קצת כסף מאבא ואמא וייתן לעניים בפורים. אם אתם לא יודעים איך למצוא עניים בפורים, אפשר לבקש מההורים לתת גם בשמכם את המתנות לאביונים.

משתה ושמחה - ילדים לא שותים משקאות חריפים, כי זה מסוכן לבריאות שלכם. אבל אפשר לשתות מיץ ענבים בסעודת פורים. העיקר לשמוח בשמחת המצווה - על ידי שירים וריקודים בתודה להשם שהציל אותנו ועשה לנו ניסים! 

3. לא כל שנה בא לי להתחפש, זו מצווה בכלל?

תשובה: א. אין מצווה להתחפש, אבל זה מוסיף שמחה, משום "ונהפוך הוא". אם זה לא משמח אותך – את לא חייבת. ב. צריך להקפיד שהתחפושת תהיה צנועה, ותייצג משהו שמשמח וגורם לחיוך. יש להימנע מ'חיקוי' של דמויות לא חינוכיות.

4. מותר לי להרעיש ב"המן"?

חכמים כתבו שיש מנהג 'להכות' בהמן כשקוראים את המגילה בבית הכנסת, ולא מבטלים מנהגים, ולכן צריך להרעיש ב"המן". מצד שני, יש הלכה שחייבים לשמוע את כל המילים שהחזן אומר. לכן מרעישים רק אחרי שהחזן מסיים לומר "המן". בנוסף, אנחנו מכבדים את ההורים והחברים האחרים, לכן לשים לב מתי רוצים להמשיך לקרוא, ואז להפסיק להרעיש.

5. הרב, אפשר לשחק בנפצים וכאלה?

תשובה: התורה אומרת שצריך לשמור טוב טוב על הגוף שלנו שקיבלנו מהשם. לכן אסור לעשות דברים מסוכנים. בכל שנה אנחנו שומעים בחדשות על ילדים ונערים שנפצעים מהנפצים המסוכנים. אסור לשחק בנפצים, אך מותר לשחק ב'ספריי שלג' ובדברים שאין בהם סכנה. כמובן בלי לפגוע במי שלא משחק..

6. חברה טובה שלי נוסעת בפורים ואני רוצה להביא לה משלוח מנות לפני פורים - האם אני יכולה?

תשובה: יוצאים ידי חובה בכל מצוות פורים רק ביום פורים עצמו, לכן אי אפשר לתת משלוח מנות לפני פורים. ואם נותנים משלוח לפני פורים זו רק מתנה רגילה ולא נחשב כ"משלוח מנות".

7. אופס! שכחתי לומר "על הניסים" בתפילה, מה לעשות?

תשובה: אם עוד לא אמרת את חתימת הברכה "ברוך אתה ה'....", חזור לומר "על הניסים". אבל אם כבר אמרת את חתימת הברכה – המשך הלאה.

8. אני כבר בר/בת מצווה, רציתי לדעת מאיזה גיל מותר להשתכר?

תשובה: לא צריך להשתכר באף גיל, כתוב בגמרא- "חייב איניש לבסומי בפוריא", צריך להתבשם קצת, לשתות יותר ממה שרגילים ביום חול רגיל. לכן מספיק לשתות כוסית קטנה של יין כדי לשמוח בו, ובשום אופן לא להשתכר ולאבד את החושים.

להשתכר זה גם מסוכן, וגם מבייש את האדם. זכרו איך נֹח התבייש כשהוא גילה מה שקרה איתו כשהיה שיכור. רק למבוגרים שיודעים איך לשתות במידה - מותר לשתות, ובתנאי שהשתיה תוציא מהם דברי תורה ולא דברי גנאי. וגם את זה הם עושים תוך כדי סעודת פורים, כי המאכלים מרגיעים את הנזק שיכול היין לעשות.

9. יש כל כך הרבה ממתקים בפורים, היצר הרע ממש קשה!

תשובה: נכון מאוד! אנחנו צריכים לזכור שכל השוקולדים והסוכריות ממש מזיקים לשיניים, למרות שזה טעים טעים! זה משמח, אז אפשר לאכול קצת, אבל לא להגזים שלא יכאבו השיניים והבטן.. תגידי ליצר הרע "אני ילדה שהיא גם שמחה וגם חושבת על העתיד, ולכן אני אוכלת ממתקים במידה!".

קישור לקובץ הדפסה

ילדים יקרים! אתם מוזמנים לפנות עם שאלות נוספות.

כתבות נוספות