שאל את הרב

עליית נשים להר הבית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/07/17 14:49 ד באב התשעז

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א

באמת יש איסור על נשים לעלות להר הבית?

ר.

תשובה

שלום וברכה

תשובה לשאלה זו מורכבת משלושה שלבים:

א. אין איסור הלכתי לעליית נשים להר הבית, באותם גבולות הלכתיים שלגברים מותר. גם נשים חייבות להיטהר מטומאות היוצאות מהגוף, כמו גברים, וגם לנשים מותר להיכנס עד המקום שלגברים מותר להיכנס. אין הבדל בנושא בין בחורה רווקה ובחורה נשואה.

ב. כדי לטבול כהלכה יש צורך לדעת את הלכות טבילה. כאשר מדובר ברווקה, יש גם גזירה שאוסרת על רווקה לטבול טבילה (הגזירה קשורה לחובה למנוע יחסי אישות כרווקה), וגם מציאות שרווקות יודעות פחות את נושאי הטבילה. על כן, יש היגיון בהצבת מחסום יותר גדול בפני רווקות. אולם אם מדובר ברווקה שאכן טבילתה היא לעליה להר הבית בלבד, ואם היא לומדת היטב את ההלכות בדיוק כפי שכלה לומדת לפני נישואיה - מותר לה לעלות. גם לאישה נשואה טוב לרענן את הלכות טבילה מידי פעם.

ג. כאשר יש התנגשות בין הרצון בעליה להר וחובתה, ובין חששות בנושאי טבילה, יש שיאמרו שהחששות גוברים על העליה להר. זו עמדה שקיימת בהלכה. אני קרוב לעמדה ההופכית, שמחייבת להתחשב בחששות אך לא לתת להן את זכות הבכורה להכריע. כאשר מדובר במי שהעליה להר מאוד חשובה לה מצד בקשת קרבת א-לוהים - היא רשאית לעלות להר, כהלכה בלבד, ולעשות מאמצים רבים כדי שלא ליפול בבור שהחוששים פוחדים ממנו.

כל טוב

כתבות נוספות