שאל את הרב

עיצוב פנים - הבלי עולם הזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/07/17 18:38 א באב התשעז

שאלה

שלום :)

קודם כל תודה רבה לכם על האתר המדהים!!

אני מאוד אוהבת אומנות ויש תחום אחד שממש התאהבתי בו - עיצוב פנים. אני חושבת שאני ארצה ללמוד ולעבוד בזה בעתיד, אבל פתאום עלו בי כל מיני מחשבות שאולי יש בזה משהו פגום? זה תחום שכולו עוסק בחיצוניות ובחומריות ונותן להן המון חשיבות. זה תחום שמשקיעים בו כל כך הרבה וברגע אחד הכל יכול להיעלם ח"ו - כל העיצובים, ההרמוניות וההתאמות... (במקרה של שריפה וכדומה חס וחלילה), וככה כל ההשקעה יורדת לטמיון ורואים שבעצם אין לזה כל כך ערך... מרגיש קצת כמו "הבלי העולם הזה"..

חוץ מהעניין הערכי, יש גם את העניין של בזבוז כסף. אנשים מוציאים מאות אלפי שקלים על העיצוב של הבית, בזמן שלאנשים אחרים בקושי יש מה לאכול...

גם במישור האישי - רהיטים ואביזרים לבית עולים המון כסף בד"כ, וזה הרבה פעמים מתסכל, גורם לא להסתפק במה שיש וגם גורם לפעמים לבזבז על זה הרבה כסף..

חוץ מכל אלה, נראה לי שרוב העבודה הזאת היא בבתים של חילונים, ואז יש את הבעייתיות ההלכתית - צריך לעצב בית שיש בו מטבח לא כשר (למשל כיור אחד, תנור אחד), טלוויזיה וכו'..

אבל מצד שני אני כל כך אוהבת את זה!!! זה מושך אותי, מעניין, משמח ומספק אותי וכיף לי להתעסק בזה! זה גם הדבר שאני טובה בו ואני כן רוצה לעבוד בתחום אומנותי ולנצל את הכישרון שה' נתן לי :)

(אני יודעת שזה עוד מוקדם מידי לחשוב על זה, אבל המחשבות האלה מציקות לי..)

אשמח לדעת מה דעת התורה על זה ואם זאת עבודה שמתאימה מבחינה ערכית והלכתית לאישה דתיה.

תודה רבה רבה!!!

תשובה

שלום לשואלת היקרה

העלת שאלה מאד חשובה שמתיחסת בעצם להרבה מאד מקצועות ותחומי ענין ואני מקוה שהתשובה שלי תועיל להבהרת הנושא

קודם כל, כשאנחנו ניגשים לבחון מקצוע מסוים, אנחנו צריכים לנסות לדמיין איך נראית חברה 'אידאלית'. האם בחברה 'אידאלית', הבתים צריכים להיות מכוערים? חס ושלום, ההפך הוא הנכון, בדיוק כפי שהאמהות מתוארת בתורה כיפות תואר ויפות מראה וכפי שהתורה מדגישה את יופים של בגדי כהונה, כך, באופן כללי, ברור לנו שהתפתחות רוחנית צריכה להתבטא גם בפיתוח גשמי. הרחבה רבה אפשר למצוא כאן: http://www.makshivim.org.il/ask_all.asp?key=%E9%E5%F4%E9&where=2. כמובן שכל מקצוע וכל ערך צריך את הערך הנכון והמתאים ואסור להשקיע בצורה מופרזת בתחום מסוים.

הזכרת דילמות שונות בתחום ואני אנסה להתיחס אליהן אחת לאחת. אך עוד לפני זה חשוב להדגיש, שמשמעות עיצוב הפנים אינו רק יופי אלא גם סיוע ליושבי הבית לחיות בצורה נעימה וטובה המתאימה לאופי שלהם.

ביחס לכך שהכל יכול להעלם - זה נכון לגבי הרבה מקצועות בעולם הזה. יחד עם זה, ברוך ה', הקב"ה חפץ בישובו של עולם ובסופו של דבר הרוב המוחלט של הבתים עומדים על עומדם והיושבים בהם נהנים מהעיצוב.

ביחס לבזבוז הכסף - אני חושב שכאן בהחלט מוטלת עלייך משימה לעצב באופן 'ערכי'. את יכולה לכוון את הלקוחות שלך לכיוון יותר צנוע, פחות ראוותני. אדרבה, יש בכך גם גמילות חסד גדולה, שלא תרצי 'לעשות עליהם קופה' כמו שעלולים לעשות מעצבים אחרים. כמו שפתחנו, זה בהחלט טבעי וטוב להשקיע ביופי אך הכל צריך להיות במידה, וזה יכול להיות חלק מהותי מעבודתך.

לגבי בעיתיות הלכתית - אין איסור בכיור אחד ותנור אחד, ולמעשה אנשי תורה רבים מאד משתמשים בכיור אחד ותנור אחד - על פי ההלכה כמובן. גם בטלביזיה אין איסור כשלעצמם. יחד עם זה, אני חושב שגם כאן את יכולה לגבש אמירה ערכית - האם מרכז הסלון הוא הטלביזיה? או אולי כדאי שהמרכז יהיה חפץ אחר או פריט אחר.

לסיכומו של דבר, כמו שכתבת, ה' נתן לך כשרון וה נהדר זה מושך אותך ומעניין אותך ואת טובה בו. בהחלט התחום הוא ראוי, ובע"ה יש מקום לחשיבה רוחנית גם בתחום הזה. יש להניח שככל שתתקדמי מבחינה מקצועית, תוכלי גם להעמיק מבחינה ערכית ורוחנית בשאלות האלו ובע"ה אני מאמין ומקוה שתוכלי למצוא תשובות איכותיות וטובות

בהצלחה רבה

טוביה

tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות