שאל את הרב

ספיקות ומחשבות מרחיקות

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 19/06/17 20:46 כה בסיון התשעז

שאלה

שלום ,

אני בת 19 , ואני ב"ה רוצה את דרך התורה , את האמת , את הקירבה לאבא שבשמיים מתוך שמחה ואהבה ! לעבוד ולבטוח רק בה´ יתברך מתוך אהבה ולעבוד אותו בשמחה.ב"ה אני בחורה דתיה תורנית

אבל בזמן האחרון , לפעמים כשאני חושבת "וואי תודה רבה לאבא שבשמיים " או אם אני מדברת אליו יש לי מחשבות של יצר הרע , "זה ה´ ? " יש ה´"? אני מתביישת אפילו לכתוב את זה . זה כלכך מטריד אותי ,אני לא רוצה לחשוב מחשבות כאלה...באמת !!!! אני כלכך רוצה רק לבטוח בה´ מתוך שמחה ,ואני מרגישה שזה מוריד אותי קצת או מרחיק..אני יודעת שזה יצר הרע....מה לעשות ???? בבקשה ותודה מראש. אני במדרשה ושומעת שיעורי תורה , וקוראת ספרי אמונה וספרים של רבנים , החיים שלי מאוד בתורה ב"ה ..בגלל זה אני לא מבינה מאיפה המחשבה הזו באה , או איך להוציא אותה.....

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית יפית קליימר, כחלק ממיזם "משיבת נפש-רבניות בית הלל".

שלום לך,

הקשבתי קשב רב לשאלתך. רבי שלמה אבן גבירול לימד אותנו ש"הטובה במידות האדם, שיהא שואל". השאלות מחדדות את אמונתנו ומחזקות אותה.

עליות וירידות, תחושה של קרבה וריחוק הם חלק בלתי נפרד מחיינו כבני אדם ובוודאי בחיים של אמונה, הן מביאות אותנו להתפתחות וגילויים ומתוכם צומחים.

קודם לכל, כמאמרו של רבי נחמן –יש לא להתפחד כלל. לא לפחד מהפחד. לדעת את עצמך, להזכיר לעצמך את פנימיותך שכל כולה רק רוצה להתקרב לאלוקים. זוהי האמת של מי שאת וכל המחשבות המרחיקות אותך, כמו שאת עצמך אמרת כל כך יפה, זהו יצר הרע הרוצה להכשילך. אל תתני לו לנצח, במהותך הפנימית את טובה ורוצה טוב. אם תיבהלי מהמחשבות הקשות שלך ותתני להן נוכחות קבועה בחייך, במקום להראות להן "מי בעלת הבית". יש סכנה שתבלבלי אותן עם מה שאת באמת חושבת ורוצה. זכרי תמיד שאין נפילה שאי אפשר לחזור ממנה, וגם במקומות הנמוכים שאנו מגיעים אליהם, גם שם ה' אתנו, ומחכה לנו, לעזור לנו לצאת שם כמאמר הפסוק: "השוכן איתם בתוך טומאתם"(ויקרא טז טז), ומאמרו של רבי נחמן- "אֲבָל בֶּאֱמֶת אֲפִילּוּ בְּכָל הַהַסְתָּרוֹת וַאֲפִילּוּ בְּהַהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה בְּוַדַּאי גַּם שָׁם מְלֻבָּשׁ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי בְּוַדַּאי אֵין שׁוּם דָּבָר שֶׁלּא יִהְיֶה בּוֹ חִיּוּת הַשֵּׁם כִּי בִּלְעֲדֵי חִיּוּתוֹ לֹא הָיָה לוֹ קִיּוּם כְּלָל") .ליקוטי מוהר"ן נ"ו ג'). גילוי האמונה מתוך המבוכות הוא חווית דבקות בה' חזקה מאד אותה קשה לחוש ללא הירידות. החכם במשלי אומר זאת במפורש :"שבע ייפול צדיק וקם"(כד טז) ואומר הרב יצחק הוטנר (הפחד יצחק, אגרות וכתבים עמ' רי"ז) לא שצדיקים קמים גם אחרי נפילות אלא שמתוך הנפילות שלהם, הם יכולים לקום ולמקום גבוה יותר. מהות הקימה היא הנפילה.

עוד אחת מהדרכים להתחזקות האמונה, מורה לנו הרמב"ם:" והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח, ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד 'צמאה נפשי לאלהים לאל חי', וכשמחשב בדברים האלו עצמן, מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד, ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד 'כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו" (הלכות יסודי התורה פרק ב, ב).

כתבת שאת לומדת במדרשה. אשרייך שעתותייך בידייך להקדיש זמן ללימוד תורה. הלימוד, תבלין טוב יותר להתחזקות בעבודת ה' אולם, חשוב יותר למצוא חברותא טובה איתה תוכלי ללבן מחשבות ושאלות ולמצוא מורות עימן את יכולה להתייעץ ולשתף, בטוחני שאלו ישמחו להיות אוזן קשבת ולכוונך בדרכים הנכונות להתמודדות ראויה עם המחשבות.

אסיים בדברים נפלאים של הרב קוק שאני מרבה לחזור אליהם, לשאוב מהם כוח ולהמשיך הלאה.

"העליות והירידות בחייה האדם הן קבועות ולא ייפסקו לעולם. התנועה היא כלפי מעלה, ובכל גל, האדם הולך ומתעלה עוד יותר" (אורות הקודש א תרצ)

חזקי ואמצי ועלי והצליחי

יפית

הרבנית יפית היא ראש שלוחת משואות של המכינה הקדם צבאית "צהלי"

כתבות נוספות