שאל את הרב

סנדקות

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 10/12/17 23:52 כב בכסלו התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב

בע"ה בעוד כחודש אמורה ללדת בן ולי ולבעלי יש וויכוחים בעניין הסנדקות

אבא שלו נפטר לפני שנתיים

ואבי שיבדל לחיים ארוכים חי

אני מעוניינת שאבי יישב סנדק והוא אומר שבגלל שאבא שלו לא חי הוא רוצה לתת לאח שלו הגדול לשבת אני חושבת שלאבי הכבוד לשבת הוא יותר גדול מאחיו ועוד הוחלט לתת את השם השני לתינוק כשם אביו

יש לציין שזהו נכד ראשון לאבי אחרי 4 נכדות

מה דעתך בנושא

תשובה

ערב טוב.

ראשית נברך שהלידה תהיה בעיתו ובזמנו ובנקל ותנצלי מפתקה של חוה ותצאי בידיים מלאות.

שנית. אפשר לריב על הכל, אולם כדאי לראות את הטוב ביחד ולהחליט ביחד החלטות טובות. החלטה טובה היא החלטה המביאה בחשבון את כל הרצונות שלכם, כאשר אתם ורק אתם תכריעו מה טוב לכם בכל שלב ושלב. כאשר תנסו לדבר באמת ובאמת להקשיב האחד לשני לטעמיו ולנימוקיו של האחר, בטוחני גם שההחלטה תהיה הרבה יותר נכונה וטובה.

מאחר ואני מניח שהפניה אלי נעשית על דעת שניכם לאחר שדיברתם והסכמתם ביניכם על תוספת כיבוד לכל צד שלא יהיה הסנדק, וששניכם תמימי דעים בפניה, ארשום את עיקרי הדברים כאן. אם חליליה זה לא נכון, והפניה נעשתה רק לפי דברי צד אחד ללא הסכמת הצד השני, אנא בשביל הזוגיות שלכם אל תמשיכו לקרוא מכאן ואילך.

חשוב לדעת כי למרות האמור לקמן, אם שניכם ביחד בוחרים מסיבותיכם האישיות לנהוג אחרת בשל שלום בית והתחשבות בדעות שניכם לטוב, הרשות בידכם, שכללים אלו נועדו בעיקר כדי למנוע מהומות וויכוחים במשפחות שונות.

הפוסקים ציינו מנהגים שונים לסדרי הקדימה בסנדקאות, שעיקרם הוא שלילד הראשון ישב אב החתן ולילד השני אב הכלה. אין זה כיבוד של האבא על פני האמא, אלא של הסב האחד על פני רעהו, וזאת משום ששם המשפחה והמשך הדרך נקרא על פיו, שהרי הוא 'ממשיך השולשת' (ויש עוד כמה טעמים).

לכן אין בהחלטה זו 'מתנה' לאבא או לאמא, אלא כיבוד שנהגו לכבד את הסבים. ממילא כיבוד זה אישי ולא ניתן להעברה, ולכן כאשר אב החתן לא בחיים יש לתת את הסנדקאות לאב הכלה. מקובל בברית שבזמן הברכות יש מי שמחזיק את הילד וזה נקרא עמידה לברכות, והוא הכיבוד השני בחשיבותו אחרי הסנדקאות, ולכן ניתן לכבד בכיבוד זה שגם לו מעלה מאוד גדולה את אח האב וכד'.

כמובן שתמיד ניתן לתת לגורם שלישי, וכמו שאמר לי פעם מישהו שביקשני להיות סנדק לילדיו, שהפיתרון שלכבד את הרב בסנדקאות פותר הרבה מחלוקות ומריבות.

לסיום. אכן זה חשוב מי הוא הסנדק, ומה הקשר הנוצר בין הסנדק לילד, אולם הרבה יותר חשוב ומועיל בחיים זה התוכן והבניה המעשית, ולא כיבודים שונים. לכן תאהבו האחד את השני וכבדו איש את רעהו, ותרעיפו טוב על ילדכם, ותקבלו על עצמכם לפתור ביחד את כל חילוקי הדעות שלכם מתוך הקשבה והבנת העמדה של בן זוגכם, ובע"ה הקב"ה יזכה אתכם לכבד אחרים בדברים טובים נוספים.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות