שאל את הרב

נסיעה לאחר קבלת שבת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/04/17 12:02 ל בניסן התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב

אנחנו הולכים להתארח בע"ה אצל המשפחה שלנו בספרד, הם עדכנו אותנו שמאחר ששבת נכנסת שם רק ב-21:30 בערב ובית הכנסת רחוק מקובל לנסוע במכונית לבית הכנסת בסביבות 18:00 ולערוך שם תפילה וקבלת שבת ואח"כ לחזור לפני כניסת שבת לבית בנסיעה במכונית. האם זה מותר מבחינה הילכתית? כי זכור לי שבמידה וחוזרים על קריאת שמע בבית אז זה בסדר. או עצם זה שכבר הכנסנו את השבת בתפילה אוסרת זאת?

בתודה מראש

תשובה

לשואל שלום

ראשית אאחל לכם נסיעה טובה, שהות נעימה. לכו לשלום ושובו בשלום. אמן.

אקדים הקדמה קצרה בהלכות שבת:

זמן כניסת השבת כפי שמופיע בלוחות, הינו הזמן האחרון (המקסימלי) לקבל שבת. מאידך, כל אדם יכול להחליט לקבל שבת לפני זמן זה, כדי להראות על חביבותה של השבת ולהוסיף מן הקודש על החול (יש זמן מינימום שלפניו לא ניתן להוסיף- "פלג המנחה"). מי שלא קיבל עליו שבת בשום זמן, ברגע שקיעת החמה השבת נכנסת עבורו, בין אם התכוון ובין אם לא.

משעה שקיבל אדם על עצמו [תוספת שבת], עליו להימנע מכל המלאכות האסורות מהתורה. ואף דברים שאסורים מדברי חכמים אסור לו, אלא שאם יש בדבר צורך מצווה או צורך שבת או צורך גדול אחר, מותר לעשות באותה שעה דברים שאסורים מדברי חכמים.

כל זה באדם שקיבל תוספת שבת. אבל משעה שהתפלל אדם תפילת ערבית של שבת, זה שבת בשבילו לכל דבר ועניין.

נשוב למקרה שהצגת. [אחרי קבלת שבת, אפילו אם לא תתפלל ערבית, אסורה הנסיעה ברכב בחזרה], משום שזו מלאכה אסורה מהתורה.

אלא שאפשר למצוא פתרון בקלות, וראיתי שכך נוהגים בכמה מקומות: התפילה המרכזית אליה אתם נוסעים ברכב היא מנחה, ואליה מתלווה קבלת שבת עם שירים [בשביל הילדים]. אתה לא תכוון לקבל שבת במועד זה. לאחר מכן שובו ברכב לביתכם (וכדאי שאתה תפתח את דלת הרכב לילדים), שם קבל על עצמך את השבת והתפלל ערבית של שבת (אפילו ביחידות).

(מקורות: שולחן ערוך אורח חיים סימן רסא סעיף ב וסעיף ד | משנה ברורה שם יח | פניני הלכה הרחבות לשבת ג,ד)

כל טוּב

כתבות נוספות