שאל את הרב

נגיעה בזמן החופה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 06/07/17 06:38 יב בתמוז התשעז

שאלה

שלום הרב,

ממתי מותר לי להחזיק בידה של ארוסתי תחת החופה?

מרגע נתינת הטבעת? רק בזמן הליווי לחדר ייחוד?

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

מרגע מעשה הקידושין (נתינת הטבעת) אשתך התקדשה לך ואתם נחשבים מאורסים (מבחינה הלכתית).

לגבי ההגדרה מהי החופה לעניין הגדרת הנישואים, יש בזה מחלוקת בראשונים מה נחשב מעשה הנישואים הגמורים:

עיין בבית יוסף אבן העזר סימן סא סעיף א, להלן תמצית מחלוקת הראשונים בנושא:

 הרמב"ם כתב: "שיביא אותה לתוך ביתו בויתייחד עמה גויפרישנה לו... אבל אם היתה נדה... לא גמרו הנישואין".

 הר"ן (להבנת הדרישה סי' סא סק"א) – משעה שיתייחד איתה, שחופה משמעותה ייחוד.

 י"א שהובא בר"ן ורי"ו – משעה שיביאנה לביתו.

 רא"ש וטור ע"פ הדרישה (סי' סא סק"א) – משעה שמביאים את החתן והכלה למקום מיוחד שהוכן להם.

 ארחות חיים בשם בעל העיטור – משעה שהאב מוסר את בתו, ובעלה מכניס אותה לבית שיש בו משהו חדש לכבוד הנישואים, כגון סדינים מצוירים סביב הכתלים וכדומה.

 י"א שהובא בבעל העיטור – משעה שפורסים סודר מעל ראש החתן והכלה בשעת הברכות.

 תוספות (הובא בדרכי משה סימן סא סק"א) – אצל בתולה משעת כיסוי ההינומא, ואצל אלמנה משעה שמתייחדת עם בעלה.

למסקנה: השו"ע פסק כדעת הרמב"ם: "שיביא אותה לתוך ביתו, ויתייחד עימה, ויפרישנה לו. ויחוד זה הוא נקרא כניסה לחופה והוא הנקרא נישואין בכל מקום".

אך הרמ"א הביא את שלוש דעות נוספות: "וי"א: דחופה אינה יחוד אלא כל שהביאה החתן לביתו לשם נישואים (י"א שהובא בר"ן), וי"א: שהחופה היא שפורסין סודר על ראשם בשעת הברכה (י"א שהובא בבעל העיטור) וי"א: דחופת בתולה משיצאה בהינומא ואלמנה משהתייחדו (תוספות)".

ולמסקנה כתב הרמ"א: "והמנהג הפשוט עכשיו לקרות חופה מקום שמכניסים שם יריעה פרוסה על גב כלונסות ומכניסים תחתיה החתן והכלה ברבים ומקדשה שם, ומברכין שם ברכת ארוסין ונשואין, ואח"כ מוליכים אותם לבית ואוכלים ביחד במקום צנוע, וזהו החופה הנוהגת עכשיו".

וכתבו הבית חדש (סי' ס) והבית שמואל (סק"ה) שמנהגנו לצאת ידי חובת כל הדעות.

וערוך השלחן (סע' טו) כתב שכל הדעות אמת: "וכל מין חופה שנהגו לעשות זהו קניין הנשואים כיון שכוונתם לנישואין ומובדלים מאחרים שעומדים שניהם במקום אחד לשם נשואין".

מעבר לכך שיש כלל שמופיע בגמרא "כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה", ולכן יש להמתין לברכת הנישואים.

ולאור האמור לעיל, מכיוון שאתם עומדים תחת החופה בשעת מעשה הקידושין, יש להמתין לברכת שבע הברכות ואחר מעשה הקידושין ושבע הברכות מותר לך לתת יד לאשתך.

כמובן, שיש לשקול באיזה אופן להביע מגע ראשוני של חיבה בפני כל הציבור הצופה בכם, שכמובן ערך הצניעות בעל חשיבות גדולה.

בהצלחה רבה,

הלל מרצבך

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות