שאל את הרב

מהי דלת? זוהי דלת שפותחת את הכל - דבר תורה לחנוכה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/12/17 23:21 כב בכסלו התשעח

שאלה

בע"ה

אבי היקר תמיד אומר לי "אמונה ובטחון זה הא-ב, כשיהיה את זה- נעבור לשאר האותיות.."

חנוכה, כפי שמבואר בפירוט בנתיבות שלום, הוא חג האמונה והבטחון, אז החלטתי לקחת גם את הג' של גבורת המכבים ולהגיע לאות ד.. מהי דלת? זוהי דלת שפותחת את הכל!

אחד המוטיבים הבולטים בחג החנוכה הוא הדלת. ראשית, אחת מגזרות היוונים הייתה לכתוב על משקוף הבית "אין לנו חלק באלוקי ישראל". שנית, נהוג להניח את החנוכיה בצד שמאל של הדלת, כאשר מצד ימין נמצאת המזוזה ( אגב, שומר *דלתות* ישראל) כך שהאדם מוקף במצוות.

שלישית, ועל כך ארצה להתעכב מעט, בתיאור כניסת היוונים למקדש נכתב בגמרא "כשנכנסו יונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל", תיאור תמוה לכניסת היונים למקדש- לא כתוב איך נכנסו? מהיכן? דרך איפה?

מה שכן ידוע, שעצם כניסתם היא כניסה בעל כורחו של המקום, לא הכניסו אותם אלא הם נכנסו, פרצו למקום, ועצם כניסתם הייתה גורם שהשפיע וטימא את השמנים.

מה לכך ולנו?

הרב קוק בהסבירו את הגמרא הזו (בספרו עין אי"ה) מסביר כי יש הבדל אם תרבויות שונות נכנסות אלינו או שאנחנו מכניסים אותם. כשאדם מכניס הוא השולט, מחליט על המינון, על הדרך ועל האופן שדבר זר נכנס לביתו. לעומת זאת כשהדבר הזר *נכנס*, הוא השולט והקובע, אף שהמקום אינו ברשותו.

אני חושבת שלא לחינם הוחלט אצל חכמים לומר "נר חנוכה איש וביתו", מצווה שתלויה בבית היא הזדמנות להציב דלת, לבחון גבולות- מה נכנס אלי (לתוכי, לביתי, ללבי..) ולא שלטתי בו? את מי ברצוני להוציא? מה ברצוני להכניס לתוכי?

לסיכום, הנביאים מתארים לנו את נס האשה השונמית (סוג של נס פך שמן גם, למעוניינים- טוב ומעניין להקביל לנס המכבים) ושם אומר לה הנביא "ובאת וסגרת הדלת בעדך ובעד בניך". אני רואה בחנוכה הזדמנות לזמן משפחתי, זמן ביתי, לראות "מה יש לך בבית?" ומתוך כך לצאת אל החורף מחוזקים ונחושים יותר-

"אם ננעלו דלתי נדיבים, דלתי מרום לא ננעלו",

חנוכה שמח!

חברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות