מגע בלידה

שלום רב. אישתי בע"ה לפני לידה ואינני מבין מדוע מותר לחלל את השבת מדאורייתא על כיבוי או הדלקת נר בפני יולדת עיוורת, ואילו מתן יד ותמיכה תוכ לידה אסור. אציין שהדבר מהווה מקור לחץ גדול עלינו משום שאני אהיה המלווה היחיד בלידה עקב סיבות שונות. אשמח להבין את החילוק בין המצבים וכן מה ניתן לעשות בנידון

תוכן התשובה:

שלום וברכה

השאלה היא שאלה טובה, וכבר דנו בה הרבה מאוד מהפוסקים, והציעו תשובות שונות לשאלה זו.

המכנה המשותף של שאלו אלו נובע גם מהעובדה שבמשך אלפי שנים, כולל בלידת הילדים שלנו הרבנים, גברים בכלל לא היו בחדרי הלידה, והדבר מלמד כי אין בכך כל סכנה, לעומת הצורך באור והרגעת הנפש של היולדת כאשר היא יודעת שהצוות הרפואי מסוגל לטפל בה כראוי.

לאמור: זו גם שאלה של הערכת מצב.

אבל לא רק. גם מבחינת אופק ההתרה - אין חשש שהדלקת האור ליולדת תגרור אחריה זלזול ארוך טווח של הזוג ביום השבת; יש חשש משמעותי שהיתר מגע ביולדת יגרום זלזול ארוך טווח והיתרים רבים אחרים - במצבי אבלות חס ושלום, כשלא מרגישים טוב, כשצריכים חיבוק במהלך החיים וכדו'.

על כן ובשל שתי סיבות אלה - אין קו ישיר בין ההיתרים של אור ליולדת ובין מגע.

הלכה למעשה: נקודת המוצא היא אפוא להימנע ממגע, וזו עמדת הפוסקים כולם. במקום בו יש צורך גדול, על גבול ההיסטריה - הדבר אפשרי לאור הנימוקים ההלכתיים העקרוניים. . יש שאמרו לעשות זאת עם כפפות.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
א באייר התשעח
,
16 באפריל, 2018
לקריאה נוספת
16.04.2018

1. לצערי דווקא הפסיקה הזאת היא שגורמת לזלזול במצוות (אור)

לי לפחות פסיקות מהסוג הזה גורמות לראות שאין בהלכה חיבור כלשהו למציאות, לאנושיות, לצרכים של בני אדם, לקומנסנס, לתפיסה של מה גורם להתדרדרות והגעה עד כדי אבסורד להמליץ לגעת עם כפפות.
גברים שלא היו בעבר בחדרי לידה לא מבינים את המציאות שהשתנה ולא רק ברובד הזה, במגוון של רבדים שקשורים לחינוך, למודרנה, להתפתחות ולמגדר
המסקנה שלי מהטקסט הזה שההלכה לא רלוונטית לי לחיים. ויש בזה בהחלט השפעות וזלזול ארוך טווח במצוות כולן

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מודעה נגד עמית צילום: חוננו

ב"חננו" תמהו: מה המסר החינוכי במעצר תולי השלטים?

קרא עוד