שאל את הרב

מגורים בבית שמש בשכונה חרדית

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 11/08/17 07:35 יט באב התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

אינני מכירה אותך אישית אך קראתי את תשובותך בארכיון ונהנתי מאוד.

אנחנו זוג עם 3 ילדים ב"ה גרים בעיר בית שמש באיזור שהוא חרדי 80% ,בתי הכנסת הם חרדיים אין בית כנסת אחד שהוא דתי לאומי,השנה נפתח גן ממ"ד אחרי לחץ שהופעל על העירייה בקיצור הרוב החרדי שולט באיזור.

בעלי הוא חוזר בתשובה,אני למדתי בבית יעקב וסבלתי מאוד ועזבתי את הדת הורי רשמו אותי לאולפנא ושמה ב"ה חזרתי לאמת בזכות ההשקפה המיוחדת..

מאז אני דתית לאומית מקפידה וכו...

הורי גרים בבית שמש זו העיר בה גדלתי וזה נח לי לגור לידם וגם אני רגילה לבית שמש ודי אוהבת אותה,בעלי עובד בירושלים.

הבעיה הגדולה שלנו היא :אין לנו קהילה!!! בעלי מרגיש כמו כישה שחורה בשכונה ובבית הכנסת,אין לנו חברים כי אנחנו לא חרדים,והדבר הכי קשה הוא המחשבה שאני חושבת: מה מניע את המשפחה שלנו,מה יגרום לילדי להמשיך בדרכנו הרי אין לנו קהילה ורב וחברה שדומה לנו!

זה בולט...פעם הבן שלי עמד ביציאה מבית הכנסת כשכל הגברים יצאו בשבת במנחה ואמר לאחותו "הי תראי רק לאבא שלנו אין כובע על הראש!"

בנוסף אני מרגישה שמסתכלים עלינו כאל חפיפניקים ואין כאן הרגשה של לאומיות כזו הכל קר וחרד..

לא יודעים מה לעשות כבר עברנו עיר וקשה לי לעבור דירה והשאלה גם לאן? אני לא מכירה משהו אחר ואני רוצה להיות במקום קרוב,לא רחוק מדי

אשמח לעזרה תודה רבה

תשובה

שלום

אני מבין לליבכם. לא טוב לגור בתחושה כזו, הן מבחינה זוגית, הן מבחינת חינוך הילדים, הן מבחינת עבודת ד' בשמחה וסיפוק.

ראשית טוב לשים לב לאתגרים שיש במקומות נוספים, על מנת לקבל פרספקיטבה נכונה על המצוקה ועל הפתרונות האפשריים.

כיום בריכוזים מסויימים של הציונות הדתית, גבר לא יכול להסתובב ברחוב מבלי להשפיל את עיניו מטה לארץ כדי שלא יכשל באיסורי תורה.

במקומות רבים הלבוש וסגנון החיים מאד מתירני ולא על פי ההלכה, ולכן הקושי שאת חווה מצד החרדים, קיים בדיוק להיפך, מצד החלק הליברלי בציונות הדתית שאינו מציית להלכה בענייני הלבוש.

לכן הפתרון אינו יכול להסתכם במעבר למקום ציוני דתי מבלי לבדוק מראש בדיוק מהו, והאם יש בו יראת השם. לא כל ריכוז ציוני דתי הוא מקום שטוב לחיות בו ולעבוד בו את ד' בשמחה ובבריאות נפשית. יש כמובן מקומות טובים, אך יש גם מקומות שאינם כך, אף שמבחינה סוציואקונומית הם מאד מבוססים.

כמובן יש ערך בהטרוגניות של הסביבה, אך זאת בתנאי שלא מדובר באוירה כללית של הורדת עול התורה, כפי שקורה בכמה ריכוזים כאמור.

אני מכיר בבית שמש כמה ריכוזים מעורבים של ציונות דתית וחרדים, החיים בשלווה יחד, עם יראת שמים משותפת, בלי בעיות מיוחדות של לבוש חושפני, ומאידך בלי כפיה חרדית או אוירה שהתושב הציוני הוא איש של דיעבד.

נסו את איזור רמת שילה בבית שמש, רחוב ירושלים והאיזור שם. יש גם ישיבה ציונית כמדומני באיזור ההוא, ותוכלו להתפלל שם בתחושה של שותפות לדרך. תוכלו לנסות גם יישובים כגון מבוא חורון וכדומה, שאינם מאד רחוקים מהאיזור שלכם.

אל תניחו לבעיה הזו לחמוק, טפלו בה. אוירה של ניתוק וביקורת תמידית אינה אוירה שמיטיבה עם רוח האדם ודבקותו באלוקיו.

בהצלחה

כתבות נוספות