למה קוראים את ספר יונה ביום כיפור?

למה קוראים את ספר יונה ביום כיפור?

אשמח לדעת את התשובה לפני יום כיפור

תוכן התשובה:

שלום לך,
אנו מצרפים שתי תשובות שכתבו לך שני חברים:
1)שלום וגמר חתימה טובה!
את ספר יונה אנו קוראים ביום הכיפורים מפני שהוא ספר העוסק כולו בחטא ובתשובה.
יונה הנביא חוטא וחוזר בתשובה ע"י תפילה ועשיית שליחותו.
אנשי הספינה של יונה חוטאים (שמתפללים לאליליהם) ולאחר מכן חוזרים בתשובה (נודרים נדרים וכו')
אנשי נינוה חוטאים וחוזרים בתשובה.
הספר הזה בעיצומו של יום הכיפורים מלמד אותנו מהי כוחה של תשובה ועד כמה ה' מאריך אפו ומוחל הן לישראל והן לאומות העולם.
כמו כן, ספר יונה מלמד אותנו שלא ניתן לברוח מה' וכולם נידונים ונשפטים עלי ידו ועל כן ראוי לעשות תשובה.
(מקורות: שולחן ערוך, תרכ"ב, באר היטב סק"ג בשם הלבוש)
בברכת גמר חתימה טובה
מתניה, חברים מקשיבים

2) שלום לך,
הסיבה אשר קוראים את ספר יונה ביום כיפור היא: להראות לנו את גודלה של כוח התשובה שאפילו אם כבר נגזרה על הציבור או האדם גזרה נוראה ח"ו, אין לציבור או לאדם להתייאש אלא יחזרו בתשובה וה' יסלח לו\ להם ויבטל את הגזרה, כי ה' לא חפץ במות הרשע אלא בשובו מדרכו הרעה. וזהו שאמרו חכמינו ז"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים, כי אין שום ייאוש בעולם כלל!!! אפשר לחזור בתשובה והקדוש ברוך הוא מייד מקבלה!
טעם נוסף כותב המשנה ברורה "שאין יכולים לברוח מן השם יתברך" (סימן תרכ"ב ס"ק ז').
וכותב שער הציון הסבר (ס"ק ו) "וכוונתם (כוונת המשנה ברורה), כי האדם חושב כמה פעמים לייאש את עצמו שאין יכול לתקן בשום אופן ועל-כן יתנהג תמיד באופן אחד, ואם יגזור עליו הקב"ה למות ימות. אבל טעות הוא, שסוף דבר יהיה, שכל מה שהקב"ה רוצה מנפשו שיתקן מוכרח הוא לתקן, ויבוא עוד פעם ועוד פעם לעולם הזה ובעל כורחו יוכרח לתקן, ואם כן למה לו כל העמל למות ולסבול חיבוט הקבר ושאר צרות ולחזור עוד הפעם? וראיה מיונה, שהקב"ה רצה מאיתו שילך וינבא, והוא [יונה] מאן בזה ונס לים, מקום שלא ישרה עליו עוד השכינה לנבאות כידוע [בחוץ לארץ אין נבואה ולכן הוא חשב שהוא יצליח לברוח מה' ומהשליחות], וראינו שנטבע בים ונבלע בדג והיה שם במעיו כמה ימים, ולפי הנראה בודאי לא יוכל להתקים דברי השם יתברך [הוא "מת" ואז השליחות לא תתקיים], ומכל מקום ראינו שסוף דבר היה שרצון ה' יתברך נתקיים וילך וינבא [יונה כאילו נולד מחדש לעשות את השליחות – ויונה אכן עושה אותה], כן הוא האדם בענינינו.
וזהו שאמרו באבות: ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך, שעל כרחך את נוצר....."
לסיכום:
שתי סיבות עיקריות לקריאת ספר יונה במנחה של יום כיפור גם משום שהסיפור מדבר על התשובה, וגם ללמדינו שאין אפשרות לברוח מהשם יתברך.
בברכת גמר חתימה טובה,
שלמה, חברים מקשיבים
shlomo@makshivim.org.il
קישורים נוספים:
הקשר בין ספר יונה ליום הכיפורים - http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/kipur/abi.html
מסע בבטן הדג - http://www.kipa.co.il/magazine/show.asp?id=718
מפטיר יונה - http://www2.domaindlx.com/jewnow/mftiryon.htm
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/trayasar/yona.htm
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/trayasar/frenkel.htm
http://www.daat.ac.il/daat/toshba/tishrey/kipur4.htm

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים, קו לנוער בנושא אמונה
ט בתשרי התשסד
,
05 באוקטובר, 2003
04.10.2003

1. כל הכבוד ()

דווח על תגובה לא ראויה
25.09.2009

2. =] (רוני)

דווח על תגובה לא ראויה
03.11.2009

3. ייפפפהההההה ()

דווח על תגובה לא ראויה
12.11.2009

4. תודה=] (..)

דווח על תגובה לא ראויה
12.09.2010

5. תודה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (mika reani)

דווח על תגובה לא ראויה
13.09.2010

6. מצוין (קוליה קונצ´רטו)

דווח על תגובה לא ראויה
15.09.2010

7. תודה רבה (: ])

דווח על תגובה לא ראויה
31.08.2012

8. תודה {: (אין לי שם)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב דוד מלכה צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בתי הדין הרבניים מינו מנכ"ל - ארגונים פמיניסטיים זעמו

קרא עוד