שאל את הרב

כפרות עם תרנגול - התאכזרות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/10/11 16:51 ח בתשרי התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב,

תודה רבה על הזמן שאתה מקדיש לענות לי על השאלה :)

השאלה שלי מתייחסת למנהג הכפרות עם התרנגולים - הבנתי שיש הרבה רבנים שדעתם היו נגד -

מבין הפוסקים בני דורנו שהתנגדו למנהג הכפרות בתרנגולים ניתן לציין את הרב חיים דוד הלוי שהאריך בדברים נגד המנהג בספרו 'עשה לך רב', חלק שלישי, עמ' ס"ב-ס"ח), ובין השאר כתב: "ולמה צריכים אנו דוקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי-חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלקים חיים". (שו"ת 'עשה לך רב', עמ' ס"ז).

גם הרב המקובל יצחק כדורי אמר כי יש להעדיף תרומה לעניים עקב צער בעלי חיים, שהוא איסור מן התורה, ובעיית הכשרות. הרב פנחס זביחי, מחבר "עטרת פז" מתנגד אף הוא מהטיעון שאין למנהג שורש בש"ס. הרב שלמה אבינר כתב כי לנוכח בעיות כשרות וצער בעלי חיים, ולאור דברי כל הרבנים שלעיל, יש להמליץ ולהעדיף לעשות כפרות על ידי כסף.

מה דעת הרב לגבי המובא לעיל?? ולמה בעצם עושים את הכפרות עם תרנגול דווקא?? והאם הכי טוב לעשות עם תרנגול או שזה לא משנה?

תודה רבה!!! גמר חתימה טובה ושנה מוצלחת ושמחה!!!!

תשובה

שלום וברכה

אחלק את תשובתי לשני חלקים:
א. אני מסכים כי לא נכון להתאכזר לבעלי חיים, ואני מאוד מזדהה עם דברי רבי חיים דוד הלוי זצ"ל. אני איני עושה כפרות בדרך זו.
ב. נראה לי כי חלק מההתנגדות למנהג הכפרות אינו נובע רק מצד הדאגה לבעלי החיים, אלא בכלל להתנגדות לרעיון הכפרה – בין במנהג כפרות ובין בעבודת יום הכיפורים הנעשית במקדש, שייבנה במהרה בימינו. לכן, נראה לי חשוב מאוד להדגיש כי לו היו הכפרות מצווה מהתורה, והקב"ה היה מלמד אותנו בתורתו כי כך מתכפרים עוונות עם ישראל – הייתי מקיים מצווה בו במלואה.

כל טוב ושנה טובה

כתבות נוספות