שאל את הרב

טקס אירוסין

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 22/08/10 19:50 יב באלול התשע

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני (מסורתית-דתית) ובן זוגי (חילוני)שוקלים ברצינות לערוך טקס אירוסים כדי להודיע למשפחתנו על רצוננו להינשא בשנה הקרובה.

ברצוני לדעת אם ניתן לקיים את טקס האירוסין בערב ראש השנה ואם ניתן להודיע בהפתעה על העניין בפני המשפחה (אני ובן זוגי לט מעוניינים שמשפחתנו תדע קודם ותוציא הוצאות מיותרות)?

בנוסף, רציתי לדעת מה בדיוק כולל טקס האירוסין ? האם זה מנהג? ומה נהוג לעשות לפי העדות השונות ? אני ספרדית ובן זוגי אשכנזי.

האם אפשר להכריז (בהפתעה) לפני סעודת החג ולהחליף טבעות? והאם יש ברכה מסויימת שיש לומר?

ומה לגבי שבירת צלחת?

בנוסף, עד מתי עלינו לערוך את טקס הנישואין עצמו? האם יש הגבלת זמן מרגע האירוסין?

תודה מראש ובברכת שנה טובה ומוצלחת!

אורה.

תוכן התשובה

לשואל שלום רב.

כיום אין טקס האירוסין שום מעמד רשמי. זהו טקס שבו יש הודיה ופרסום של ההחלטה להתחתן, אבל אין בו שום דבר מחייב. יש נוהגים בטקס זה לשבור צלחת. אשכנזים נוהגים בטקס זה לחתום על שטר תנאים, שעיקרו התחייבות הדדית להתחתן תוך זמן מסויים.

תשובה

שלום רב.
אינני מבין, מה בדיוק קרה, אני קיבלתי את השאלה עם תשובה קצרה.
אכן, טקס האירוסין שנהוג כיום בעדות מסוימות, איננו טקס שחייבים לעשות אותו כחלק מתהליך בניית הנישואין (להבדיל ממעמד החתונה היום, בו יש חלק ראשון: "קידושין" וחלק שני "חופה", ששניהם הם חלקים שבלעדיהם הנישואין לא שלמים)
יש אכן עדות מסוימות, שלא מוותרים על ה"אירוסין" המסורתיים, בהם נכתב שטר התחייבות ונחתם על ידי שני ה"צדדים", ובו כתוב כי בחור פלוני יקדש וישא בחורה פלונית לא יאוחר מתאריך מסויים, ואם חלילה אחד מן הצדדים יפר התחייבות זו- אזי יושת עליו קנס בגובה כך וכך שקלים... וכן שוברים צלחת, אך לא בכל העדות נוהגים כך.
מנהג החלפת הטבעות הינו מנהג שמקורו במנהגי הגויים בארצות אירופה, וראוי לוותר עליו.
אשר על כן, אתם יכולים לבשר לבני משפחותיכם על כוונתכם להנשא בערב ראש השנה, או בתאריך אחר המתאים לכם ולבני המשפחה, ואתם לא צריכים לערוך טקס מסוים. כמו כן- אין הגבלת זמן לקביעת תאריך החתונה.
אני מאחל לכם "שנה טובה", וברכת "מזל טוב" להחלטתכם ולביצועה (החתונה) מתי שזה יקרה.

כתבות נוספות