שאל את הרב

חלום על נפטר

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 02/07/17 12:29 ח בתמוז התשעז

שאלה

סבא שלי שמאוד הייתי קשורה אליו נפטר לפני חודש ומאז אני בעצבות. לפני מספר לילות חלמתי עליו שהיינו בבית מלון ואמרו לי שהוא מחפש אותי נכנסתי והתחלתי לחפש אותו וכשמצאתי אותו הוא נתן לי מבט בצחוק איפה את? ואז נתן לי נשיקה וחיבוק ואני סידרתי את המגש אוכל שלו שהיה מחובר לכיסא גלגלים שלו. האם החלום הזה אומר משהו חיובי/ שלילי ? האם מעביר איזה מסר?

אודה לתשובה.

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית ד"ר רות אלסטר במסגרת מיזם "משיבת נפש – רבניות בית הלל".

שלום רב,

קודם כל, אני משתתפת בצערך ורוצה לציין שלמרות שאין דיני אבלות על סבא, מאד לגיטימי ונורמלי להיות עצובה לאחר אובדן של אדם קרוב ויקר. הזמן בדרך מכלל מרפא את הכאב הזה.

חכמינו חלוקים בקשר למשמעות שיש להעניק לחלום וסוגיה ארוכה במסכת ברכות מוקדשת לנושא (מסכת ברכות פרק תשיעי). אך במקרה שלך, נראה לי שנכון לומר ש"אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו" (ברכות נה ע"ב): זאת אומרת שהחלום אינו מסר המועבר מלמעלה, אלא דרך של האדם לעבד את המציאות שהוא חווה. ברור לנו שלפחות לפעמים מחשבות המעסיקות אותנו במשך היום ממשיכות להעסיק אותנו תוך כדי שינה באמצעות חלומות. יתכן שהחלום שלך משקף את מה שליבך מרגיש ומחזק את המודעות שלך לכך שאת מאד מתגעגעת לסבך.

לפי חכמינו, אין למהר ולתת לחלום משמעות גדולה מדי, אלא לזכור את דברי הגמרא "שכל החלומות הולכים אחר הפה" (ברכות נה ע"ב). מדברי הגמרא למדים שיש כוח בנפשו של אדם לפעול בדבורו ולהשפיע על האופן אשר בו יתגשם החלום (מהרש"א, הפנייה בהרחבה). ולכן למעשה האדם יוצר את משמעות החלום.

החלום שחלמת הביא אותך להודות בעצבות ובגעגוע שלך, אבל יש בו גם צחוק, שמחה, הזמנה לקרבה. אלו צדדים תרצי להדגיש וללכת איתם למשך היום? זה כבר תלוי בך, וחשוב למצוא את הדרכים להתרחק מן העצבות. אולי שיחה גלויה עם הורה, אח או בת דודה שגם מתגעגעים לסבא תאפשר לך להעריך יותר את היחס הקרוב שהיה לך עם סבך ואת תכונותיו ומתוך כך תמצאי את הכוח להמשיך בחיים שמחים ומלאי השראה.

בברכה,

רות

הרבנית רות אלסטר מלמדת במכללה, מדרשת באר אשדוד ובית ספר פלך קרית עקרון, מקימה בימים אלה את סניף מתן השומרון בקרני שומרון.

הרחבה:

ניתן למצוא 3 גישות עיקריות ביחס לחלום אצל חכמינו:

לפי גישה אחת, "חלומות שווא ידברו" (ברכות נה ע"ב) ואין לתת להם שום משמעות מעשית או רעיונית. "דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין" (גיטין נב ע"א).

ישנו גם "חלום נבואי", או החלום המביא מסר לחולם והדורש פתרון. אך חז"ל סבורים שחלומות נבואה אמתיים באים רק ליחידי סגולה מופלאים הזוכים להתגלות (ברכות נה ע"א).

כאמור, חז"ל הכירו גם את הגישה הפסיכולוגית לפיה החלום משקף את הרהורי ליבו של האדם, הרהורים מודעים יותר או פחות.

את דברי מהרש"א שהובאו מופיעים בחידושי אגדות מסכת ברכות דף נה עמוד ב: " וכן הוא הדבר הזה שניתן כח לפה להוליך את החלום כפי פתרונו אם הוא מעין החלום".

כתבות נוספות