שאל את הרב

חיבוק בחופה.

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 20/07/17 22:23 כו בתמוז התשעז

שאלה

בד"כ מיד אחרי החופה מתחבקים החתן והכלה כל אחד עם בני משפחתו וחבריו, אבל לא ראיתי שהם מתחבקים אחד עם השני.

מאחר ובשלב של סוף החופה כבר אין בעיה לגעת אחד בשני, והראיה שהם נותנים יד אחד לשניה, האם יש סיבה שהם לא יתחבקו גם כן אחד עם השניה? נראה לי הדבר הכי טבעי וטריוויאלי שזוג האוהבים שהרגע נישאו יתחבקו אחד עם השני, לפני שאר בני המשפחה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.

אכן טבעי וטוב שהזוג יתחבק האחד עם השני, אולם לא בפרהסיא. הפרהסיא הציבורית חייבת להיות נקיה וצנועה. החצנת רגשות אינטימיים הקשורים לקשר בין בני הזוג לא ראוי לה שתקבל ביטוי ציבורי מוחצן, שכן אז היא מאבדת את ערכה הרם.

על הפסוק 'מגיד לאדם מה שיחו' דרשו חז"ל שאפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו מתועדת ונאמרת לאדם אחרי 120. מדובר על שיחה צנועה ואינטימית שבין איש לאישתו, ומכאן נלמד שכל ענייני האהבה בין איש לאישתו ראויים וחשובים מאוד, אולם עליהם להיות בין איש לאישתו ולא בשילוב של רבים. דבר זה נכון גם בהליכה יד ביד ברחוב (שניתן להקל בה אם ברור שזה לצורך ולא להבעת חיבה, וכגון אישה המתקשה בהליכה או אישה בהריון מתקדם וכד', ולא שאין ערך להבעת החיבה, אלא שהבעת החיבה צריכה להיות רק עניינם הפרטי של בני הזוג ותו לא) או בחיבוק ונישוק ברחוב וכד'.

מעבר לנ"ל, ראוי לדעת שלא בכל חופה הזוג מותרים - לעיתים נוצרת מציאות של חופת נידה, היינו שהאישה לא הצליחה להיטהר לפני כן, ובמקרה זה הם גם לא נותנים יד האחד לשני, אלא שדבר זה לא כל כך בולט, ואנו עומדים על כך להסתיר את העניין ככל הניתן, על מנת שלא לחשוף את הפרט הזה לרבים ולהשאירו צנוע ומוצנע בין בני בזוג בלבד ככל הניתן, ואם יהיה אקט כזה גדול של חיבוק מיד אחרי החופה והם לא חיבקו האחד את השני, הדבר יבלוט מאוד ויהיה כאן ביוש גדול לבני הזוג.

האהבה בדורנו מקבלת משמעויות שונות בציבוריות הכללית. לעיתים נוצר הרושם שאהבה היא סוג של תענוג, של תקבול - מה אני מקבל מהקשר הזה. האמת הפוכה. האהבה האמיתית היא ה אני נותן לקשר. כאשר הכל מוחצן כל המגע הופך להיות משהו זול ולא מייצג רגשות אמיתיים. אהבה אמיתי היא אינטמית. פרטית. שם יש לעודדה ולפתחה ולא לחסוך בה כלל ועיקר.

שנזכה שאהבת משפחותינו ואהבת ה' יהיו חקוקות בנו תמיד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות