שאל את הרב

השיחה של אלוקים איתך - דבר תורה לפרשת ויקהל פקודי

חדשות כיפה חברים מקשיבים - דורון האס 23/03/17 15:50 כה באדר התשעז

שאלה

הציוויים המפורטים של המשכן וכליו מגיעים עכשיו לשלב הביצוע. הכלים והבגדים אנשים ונשים חכמי לב ואמנים.

למה חוזרים? התורה מדוייקת ממש. כל מילה במקומה. אין תוספות מיותרות. אלוקים נתן לנו את המסמך הכי קצר שיכול להיות מבחינתו.

אבל כבר יש תיאור מפורט של הציווי בפרשות תרומה תצווה. רוצים להגיד עוד דבר? שאת הכל עשו בציווי ה´ כמו שהוא ציווה את משה? אז אפשר להוסיף עוד פסוק. בשביל מה צריך את כל האריכות הזאת?

אומר הרב מרדכי, רש"י בוחר לא לענות על השאלה הזאת בפרשות ויקהל פקודי, הוא עונה על השאלה בפעם הראשונה כשיש בתורה חזרה מפורטת על משהו שהיא כבר אמרה לנו וספרה את הכל: בפרשת ההכנה למפגש בין יצחק לרבקה שאותו עושה אליעזר.

ושם רש"י עונה על החזרה וכותב ככה:

[יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה והרבה גופי תורה לא נתנו אלא ברמיזה]

מהרש"י הזה אנחנו לומדים דבר מדהים [יש שיחה ויש תורה].

[תורה] זה הר כגיגית, עוד הלכה ועוד מצווה ועוד הגדרה ועוד הדרכה מפורטת. קול שופר, לפידים, אלוקים מקריא שתי דברות ראשונות, הלב עף ויוצא מהגוף, אין לך מקום לחשוב או להרגיש כי הכל שקוף וברור וחד משמעי, אין לך בחירה בכלל.

[שיחה] זו הקשבה פנימית, לדבר על החיים שלנו מול התורה, איפה זה פוגש אותנו וכמה אנחנו רוצים אותה, ואיך אנחנו בונים מסלול שמחבר אותנו עד אליה.

[יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים]

"בשתי הפרשות האחרונות של החומש ויקהל ופקודי מסופר על השיחה: על הנשים הצובאות מחוץ לאהל ומתפללות שהקשר יצליח, על ההתנדבות הבלתי פוסקת של כל אחד ואחד, על העצירה המוחלטת כאשר העם מצווה להיכלא מלהביא עוד תרומה למשכן, על הרצון, על העוצמה. זוהי שיחת המשכן" ( הרב מרדכי )

מדהים שעם זה ספר שמות מסתיים: אלוקים אומר לנו: אכפת לי ממה שאתם חושבים ומרגישים ואיך הקשר שלי ושלכם נבנה ומתחזק ומופיע בחיים.

שבת שלום וחודש טוב!

נועה וחברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות