שאל את הרב

הפעלת מכונת כביסה בערב שבת

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 02/04/17 22:40 ו בניסן התשעז

שאלה

שלום רב האם מותר לי לשים בגדים בכביסה אם המכונה תסים את הפעולה שלה בשבת?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

התשובה התקבלה מהרבנית רחל ריינפלד וכטפוגל רכזת חט"ע ומורה לגמרא והלכה באולפנת אמי"ת נגה.

שלום,

שאלתך היא שאלה מעניינת, כיוון שעל אף שנפסק שהציווי לשבות בשבת הוא עלינו ולא על הכלים (והמכשירים) שלנו, אנו נוהגים כרמ"א שלא להפעיל בערב שבת מכשירים שיעשו רעש בשבת משום כבוד השבת (להסבר רש"י, שבת יח., וישנם הסברים נוספים) (ראי שולחן ערוך אורח חיים סימן רנ"ב, סעיף ה´, ודברי הרמ"א שם).

אמנם, לצד הפסיקה לא להשתמש במכשירים אלו הרמ"א מסייג שכאשר יש צורך מיוחד בהפעלת המכשיר – מותר. דוגמא שהובאה בפוסקים לצורך מעין זה היא הפעלת מכונת כביסה או ייבוש עבור חייל שהגיע הביתה קרוב לשבת ויוצא בסמוך לאחר צאת השבת. (שו"ת שיח נחום אורח חיים ט"ו, וראי שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן יח והתייחסות לפסק הרב עובדיה יוסף בעניין מנהג הספרדים באתר הלכה יומית).

במקרה של צורך שבו תפעילי את המכונה יש לשים לב שעם סיום הכיבוס יהיה אסור להוציא את הבגדים הרטובים בשבת שהם בגדר מוקצה. זאת מכיוון שבכניסת השבת הם היו רטובים מאד ולא ראויים ללבישה (שולחן ערוך שם סימן ש"ח משנה ברורה סעיף קטן ס"ג).

[בהפעלת מכונת ייבוש הסיפור הוא שונה ואם הפעלת אותה לפני כניסת השבת לצורך יהיה מותר ללבוש את הבגדים בשבת כאשר יתייבשו. זאת מכיוון שרק בגדים רטובים ממש הם מוקצה ואילו לחים (פירוש שאם נוגע בהם ידו לא תירטב במידה כזו שיוכל להרטיב בה גם דבר אחר) אינם מוקצה (בהנחה שמדובר בבגד שיצא מכביסה רגילה עם סחיטה ואינו נוטף מים).

אך נסייג שאם נדלקת נורה או מופעלת זרם חשמלי כלשהו בעת פתיחת הדלת כמובן יהיה אסור לפתוח אותה].

לסיכום: מכונת כביסה מותר אם יש צורך מיוחד, אך אסור להוציא בבגדים הרטובים בשבת.

בברכה,

רחל

לקריאה נוספת:

הטיפול בבגדים בשבת - שמירת שבת כהלכתה פרק טו

מוקצה בין השמשות - פניני הלכה הלכות שבת פרק כג, סעיף י

הלכה יומית על בסיס פסיקת הרב עובדיה - http://halachayomit.co.il/he/ReadHalacha.aspx?HalachaID=743

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות