שאל את הרב

הכנת תה בשבת - בדיעבד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/07/10 19:29 טו באב התשע

שאלה

שלום וברכה!

בבית הורי אשתי מכינים תה בשקיות תה (ויסוצקי) כאשר שופכים עליהם מים ישירות מהמיחם.

האם יש מי שמתיר זאת?

והאם זה אומר שיש בעיה לשתות בכוסות אלו?

אם זכרוני אינו מטעה אותי נדמה לי ששמעתי פעם רב שאומר כי שקיות התה המוכרות לנו היום בושלו במהלך ייצורם ולכן נחשבות למבושלות...

תודה מראש

תשובה

שלום רב,
מתוך בירור שערכתי מול חברת ויסוצקי, הם ענו שהתה השחור והרגיל שלהם, עובר תהליך שמבחינת ההלכה יכול להחשב כתהליך של אפייה! (שים לב, לא בישול, אפייה!)וכן תה ללא תוספות כמו נענע לימון לואיזה ומרווה, אבל התה הירוק שלהם לא עובר תהליך של אפייה, וכן תה עם תוספות.
לכן, בתה שעובר תהליך של אפייה, למרות שלכתחילה אסור לשים אותו בכלי ראשון, וגם עדיף להחמיר בכלי שני, אבל בדיעבד אם שמו אותו אינו נאסר גם לשיטת הרמ"א (משנה ברורה שיח סקמ"ו),
לשיטת השו"ע יש הסוברים שגם לכתחילה מותר לערות עליו מכלי ראשון (הרב עובדיה - יביע אומר ח אורח חיים לה) ואילו הרב משאש סובר שאסור לערות עליה מכלי ראשון, ורק בכלי שני מותר (כפשט לשון השו"ע) וכהבנת הרמ"א בשו"ע.
למעשה אין כדאי להקל בזה, אלא בתה שחור, כיון שיש תוספות שמוסיפים לתה בטעמים, שהם לא אפויים)

מסקנה:
תה שחור וכדומה, (לא תה ירוק, ותה עם תוספות) מחברת ויסוצקי, ומחברות נוספות שעובר תהליך של קלייה ואפייה לפני השיווק לפוסקים כרמ"א אסור לערות עליו מכלי ראשון, אבל אם עירו עליו מכלי ראשון, אינו נאסר, וגם התה עצמו מותר בשתייה.
לדעת הפוסקים כרב עובדיה, ניתן לכתחילה לעשות תה שחור על ידי עירוי מכלי ראשון, ולדעת הפוסקים כרב משאש וכפשט לשון השו"ע לכתחילה מותר רק בכלי שני, ואילו בדיעבד גם בכלי ראשון מותר בשתייה.
בהצלחה רבה

עקיבא כהנא
akiva.ka@gmail.com

(לא נכנסתי כאן לדיון על הכוסות, כיון שהוא לא רלוונטי, אם הדיון יהיה רלוונטי, ניתן לשלוח שאלה ספציפית לגבי הכוס במייל האישי)

כתבות נוספות