שאל את הרב

הולכים אחר הרוב - בירור רעיוני

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/03/18 16:16 ד בניסן התשעח

שאלה

שלום לרב שרלו

בהרבה מקומות בהלכה יש מן עיקרון כזה שהולכים אחר הרוב. למדנו דוגמה אחת שאומרת שבכלל יודעים מי אבא של מישהו כי הולכים אחר הרוב. אבל בעצם זה יכול ליצור בעיה גדולה כי מה יהיה אם זה בדיוק לא קרה ומה שקרה הוא המיעוט והמקרה הזה שייך למיעוט ?

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

השאלה שלך היא שאלה חשובה מאוד במישור העקרוני להבנת ההלכה ויחסי הלכה והמציאות.

אתה צודק כי מקור ההלכה הוא במסכת חולין, המלמד שהולכים אחר הרוב, מעצם העובדה שאנו סומכים על הקביעה "רוב בעילות אחר הבעל". אתה גם צודק שיכול להיות שמקרה ספציפי דווקא שייך למיעוט, ובעל זאת הולכים אחר הרוב (מלבד שיטת רבי מאיר דחיש למיעוטא, אבל גם זה במצבים שונים).

מה אפוא אנו למדים ?

אנו למדים כי ההלכה הזו מלמדת דבר הרבה יותר עמוק על כל עולם ההלכה. עולם ההלכה מקיים הרבה מאוד יחסים עם המציאות, אולם ביסודו של דבר הוא עולם הלכה. כגון, ההלכה קובעת שגר שנתגייר - כקטן שנולד דמי, וכל הקשרים הביולוגיים שלו אינם מוכרים בהלכה: הוריו אינם הוריו מבחינה הלכתית וכן הלאה.

גם כך לגבי הרוב: משעה שנקבע שיש ללכת אחר הרוב - ההלכה קובעת כלל התנהגותי שכך יש לעשות מבחינה נורמטיבית, גם אם יכול תיאורטית להיות שהמקרה הזה הוא מהמיעוט. ואם הוא באמת מהמיעוט - זה חסר משמעות, כי ההלכה קבעה שיש ללכת במקרה זה אחר הרוב.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות