האם ה' יודע מתי אני אחטא? האם זה חלק מתכנית האלוקית?

שלום,

כחלק מנושא ידיעת ה', האם ה' יודע מתי אני אחטא? כלומר, האם החטאים שאני עושה זה חלק מתוכנית אלוקית? או שזה דבר בפני עצמו.

תודה.

תוכן התשובה:

שלום וברכה!

שאלת שאלה חשובה וכבדת משקל נכתב על זה רבות כיוון שהיא נושקת לנושא ידיעת ה' ובחירה חופשית.

אנסה להרחיב קצת ולהסביר כמידת הבנתי.

ידיעת ה'

ה' הוא מעל הזמן, הוא היה הווה ויהיה, הוא לא מוגבל בזמן.

ה' הוא הכול, ומעל הכול ומתגלה בכול ובתוכן של כל דבר, הוא המשמעות של כל דבר ויותר מזה, כך שאי אפשר לתת לו הגדרה מסוימת כי זה יצמצם אותו.

ולכן אי אפשר להגיד שה' והידיעה זה דבר נפרד.

מה שאומרת התורה שה' אמר, כעס, אהב, התעצב אל ליבו, זה שם מושאל, להופעת ה' בעולם, כדי שבני אדם יבינו.

וכל שכן שאי אפשר להגיד שה' יידע, ידע, יודע, אלא הוא מעל הזמן, מעל יחס של עבר מעל יחס של הווה ומעל יחס של עתיד ומעל היחס של הידיעה.

אז השפה היא קצת אחרת, ה' נגלה, מופיע, או ניסתר, נכסה, האדם מגלה, מופיע, יופיע, מכסה.

בתוך האדם יש נשמה והנשמה היא חלק אלוה ממעל, כלומר יש בו אלוקות, ה' נמצא בקרבו, והאדם נתון תחת מגבלות זמן ומקום, ויש לו בחירה, האם לחטא לא או לחטא, ומתי לחטא, ועל זה הוא נותן לפני בורא עולם דין וחשבון, ומקבל על זה עונש.

וזה לא סותר שיכול להיות שבורא עולם יכוון את האדם לחטא. כיוון שהכול צפוי אבל הרשות בידי האדם נתונה.

אז התשובה היא תלוי באיזה צד אני מסתכל, אם אני מסתכל מצד המקבל, מצד האדם, האדם אחראי המלא ובלעדי למעשיו ולחטאיו.

ואם אני מסתכל מצד הנותן, בורא עולם, אז במבט הכללי על העולם, גם בצד הנגלה של הטוב, וגם בצד הנסתר של הרע בעולם, בצד הנסתר של הנפילות והחטאים של האדם, הכול לפי התכנית האלוקית, שהיא יוצאת לפועל, גם אם האדם חושב שהוא יעכב את התכנית האלוקית.

למשל, משה רבינו חטא במי מריבה על ידי שהוא הכה בסלע, ונענש על זה שלא נכנס לארץ, וזה היה נטו בחירה שלו, ומצד שני, קברו של משה נברא ביום שישי בין השמשות, אז כבר ידוע שהוא נכנס לארץ.

יעקב אבינו היה אמור לרדת למצרים בשלשלאות של ברזל, אלא שכל המאורעות התגלגלו שהכול יבוא מהבחירה שלו, למרות שזאת הייתה בסופו של דבר התכנית.

מתי אנחנו יודעים שהכול היה לתועלת? רק אחרי המעשה, (פני לא יראו רק אחורי) אחרי שחטאנו וחזרנו בתשובה מאהבה, אז כל העוונות נהפכים לזכויות, כלומר כל כוחות החיים שהיו בחטא, נלקחו לעבודת ה', וזה התיקון של החטא, אבל רק אם חטאנו, בדיעבד, זה לא פועל לכתחילה, כמו שעשה בזמנו שבתאי צבי שר"י.

לסיכום, זה דבר בפני עצמו, וגם חלק מהתכנית, זה חלק בפני עצמו שהאדם ייקח אחריות מלאה על מעשיו, וייענש על כך, וגם חלק מתכנית באלוקית הנסתרת, לגלות מתוך כל החושך את ניצוצות החיים, האור, שהיו בחושך, וזה לא נתון לידיעה של האדם אלא שייך לחלק הנסתר של החיים, ולכן על האדם לקחת לידיו את האחריות המלאה למעשיו.

והסתרות לה' אלוקינו.

בברכה חן

chencorcos@gmail.com

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
ה באב התשעז
,
28 ביולי, 2017
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר