שאל את הרב

גיורת שקשה לה סעיף בשולחן ערוך

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 15/01/18 12:12 כח בטבת התשעח

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב,

ראיתי שכתוב: "הרואה קברי גויים אומר: "בּוֹשָׁה אִמְּכֶם מְאֹד חָפְרָה יוֹלַדְתְּכֶם הִנֵּה אַחֲרִית גּוֹיִם מִדְבָּר צִיָּה וַעֲרָבָה" (שולחן ערוך רכד, יב)

אני יודעת שזה מהשולחן ערוך, ולכן אין לי זכות לחלוק עם זה, אבל האם יש לרב הסבר למה זה מה שאומרים כשרואים קבר של גויים?

לי אישית היה ממש ממש קשה לקרוא את זה.

ניסיתי לברר עם רבנים למה אומרים את זה, ולא קיבלתי סיפוק כל כך מהתשובות...

זה נקודה רגישה אצלי, אני גיורת וסבתא שלי הייתה נוצריה ואישה מדהימה בטירוף, האחים שלי אינם יהודים, ולחשוב שזה מה שעליי להגיד על הקבר של הסבתא שלי פשוט שובר אותי. ברור שאני לא חולקת עם השולחן ערוך, אך בשלב הזה זה כואב לי לחשוב על ההלכה הזאת, למרות שאני מוכרחת לקבל אותה.

אשמח מאד אם יש לרב הבהרה לגבי ההלכה הזאת...

אדגיש שוב שאני לא שוללת את ההלכה, אלא שקשה לי להתייחס אליה כרגע.

אני מקווה שהרב מבין את המצב שלי והכנות שלי!

גיורת שכואב לה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

ראשית, צר לי על עגמת הנפש האישית שנגרמה לך.

עשית מעשה אצילי וראוי להערכה עצומה. קדשת שם שמים בבחירתך לחלוק גורלך עם גורל עם ישראל. אין ספק שבני משפחתך הם אנשים נפלאים וטובים. והיהדות ככלל לא רואה בגויים כאנשים פסולים מצד עצמם. כידוע, יש גויים צדיקים, ויש לצערנו יהודים שעשויים להתנהג ברשעות.

יש לציין, שדברי השולחן ערוך שמקורם בגמרא, אודות הפסוק שיש לומר כלפי קברי גויים, זה דווקא כלפי קברי עובדי עבודה זרה, שבמעשיהם כופרים במציאות הבורא.

אנו אומרים כלפיהם שהכפירה בבורא לא תחזיק מעמד, ו"האלילים כרות יכרתון". אך אין הכוונה כלפי גויים המאמנים בבורא ושומרים שבע מצוות בני נוח.

כמו כן, הגמרא שמביאה את הדין הזה מדברת על קברי עכו"ם (עובדי כוכבים ומזלות). על מספר קברים ולא על קבר יחיד. אין כאן הבעת חוסר כבוד לגוי בודד אלא מאבק אמוני כנגד עבודה זרה. גויים שאינם עובדי עבודה זרה, ולא פגעו בעם ישראל, מקומם שמור לטובה, ולא חל עליהם דין זה.

וכמובן, שאין הכוונה כלפי משפחתך הנפלאה, שנוהגת באופן ראוי וטוב.

חשוב לנו לציין שמשמעות הפסוק הזה, כפי שמופיע בנביא ירמיהו, היא כלפי אותם גויים הכשדיים שהחריבו את בית המקדש. הפסוק: "בּוֹשָׁה אִמְּכֶם מְאֹד, חָפְרָה יוֹלַדְתְּכֶם, הִנֵּה אַחֲרִית גּוֹיִם מִדְבָּר צִיָּה וַעֲרָבָה". הוא חלק מנבואה כנגד העם ה"כשדים" שהחריבו את בית המקדש הראשון. ואומר על כך הנביא, שתבוש הארץ שילדה את העם הכשדי (הבבלי), ותתבייש המולדת שלכם, שהחירבו את בית המקדש. ומוסיף הנביא שהעתיד של העם הכשדים להיות כמדבר שממה.

ואכן הנבואה הזו התקיימה במלואה. שהיום אין לנו עם שנקרא העם ה"כשדי" או ה"בבלי".

לסיום, אשרייך שזכית להצטרף לעם היהודי. זהו צעד אצילי וקדוש. כדרכה של רות שהפכה להיות אמו של נעים זמירות ישראל. תמשיכי להתייחס בכבוד כלפי אחייך ובני משפחתך הגויים, ובכך יתקדש שם ה' יותר ויותר.

שתזכי לברכה והצלחה בכל מעשה ידייך,

בברכה רבה.

הלל מרצבך

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות