שאל את הרב

בבקשה תסייעו לי מה לעשות.שנה הבאה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/07/17 04:52 א באב התשעז

שאלה

שלום ???? אני מאוד מבולבלת וצריכה עזרה !! השנה סיימתי 12 שנות לימוד באולפנא והגיע תורי להחליט איזה שירות אני מעוניינת להעניק לעם ישראל . בדקתי הכל ! שיקות לאומי שירות מבאי מכינות קדם צבאיות לבנות דתיות ומדרשות הכנה לשירות לאומי . הייתי מאוד מבולבלת אם לבחור שירות לאומי או צבאי שחלמתי עליו מגיל קטן מאודד . מחודש אלול ועד לפני שבועיים (חודש אב!)התחרבשתי עם שאלת הגיוס שלי . קראתי את כל השות"ים שקיימים בנושא באינטרנט התייעצתי עם אין ספור אנשים והגעתי להבנה שהצבא לא מתאים לי . בטוח שלא מתאים לי כרגע ולכן הצהרתי . למרות הקושי העצום שכרוך בזה עבורי !! אני נורא מבולבלת לגבי הזהות התורנית שלי. כשהייתי קטנה התחנכתי בדרך דתית מסורתית , נשלחתי למוסדות דתיים לאומיים אבל לא התחברתי ככ וחשבתי להיות חילונית כשאגדל . התחלתי להתחזק בכיתה ז ברמה הרעיונית אחרי שנחשפתי באולפנא להשקפה היהודית ברבדים יותר עמוקים משהכרתי עד אז ומכיתה ט אני מתחזקת ברמה המעשית . ופה, אני מסתבכת מאוודדד! אני עושה צעד לפנים וחוזר 300 אחורה בכל 4 השנים האחרונות ורע לי ככה !! מאוד !! אני יודעת לאן אני מסוגלת להגיע ולאן אני רוצה להגיע! העיסוק בפילוסופיה היהודית זה תחום שממלא אותי מאוד !!! אני יכולה לעסוק בזה כל יום כל היום !! ושואפת לעסוק בזה עד יומי האחרון . אם כך אז מה הבעיה ? שאני מתקשה להירשם למדרשה מכמה סיבות!

הראשונה , המשפחה לא תומכת בעיניין ואני בן אדם שלא יוצא נגד הזרם , קשה לי לעמוד על היקר לי גם אם אני נפגעת בסוף ומרגיש לי שהזמן דוחק בי לעשות כן , וזה מרתיע אותי .

השניה , אין לי כסף לשנת מדרשה . חלק מהמדרשות שמציעות מלגה מלאות ואלו שלא מציעות מלגה לא הגעתי איתן לפשרה על הכסף חוץ ממדרשה אחת וגם שם לא בטוח שיש לי מקום לשנה הבאה. ניסיתי להשיג עבודה כבר תקופה ארוכה ואני לא מצליחה למצוא וזה בכלל לא פועל לטובתי .

השלישית , למרות שאני נורא משתוקקת לחיות חיים של תורה ולעצב את מקומי בעולם היהודי התורני , מפחיד אותי להשתנות . ולאבד חברות נפש ונושאי עניין משותפים עם הרבה מאוד אנשים קרובים אליי ובעצם גם אותם .. הפחד הזה מקשה עליי להתאבד על שנת מדרשה . ויש לי שאלה אחת גדולה שאין לי עליה תשובה . ואני מתקשה מאוד להבין את ההיגיון שבה אחרי כל המסע שעברתי . למה עברתי מסע ככ ארוך וככ מפרך וככ מייגע שלא נתן לי מרגוע שנה שלימה (!),למה זה רדף אותי כל תקופת הלימודים וכשסוף סוף הגעתי להבנה שהצבא לא רלוונטי עבורי והצהרתי וויתרתי על חלק גדול מאוד שבי בשביל לפתח חלק אחר - הוא לא מתפתח !! אני ציפית שאחרי שאצהיר אני אגיע למקום שליו למקום שלי בלי שום התנגדויות או קשיים וגיליתי ההפך . אני לא מוצאת את עצמי בשום שירות ועד שאני מוצאת את עצמי במדרשות זה לא מתקדם . בשביל מה ????? מה אמור לצאת מזה ????? ככ רציתי להנות משלווה ולדעת איפה אני אהיה ושיהיה לי טוב ולדעת שזה המקום בשבילי למרות כל הפחדים והחששות.רק לדעתי שמקומי מובטח ושמור ליי !! וזה עובד עם כל הבנות בשכבה שלי ורק איתי לא !! באמת קיוויתי שאחרי ההקרבה הככ גדולה שלי לכבוד ה' והויתור על הצבא הוא יפתח לקראתי את כל מה שנתקע עד עכשיו . וזה ממש לא הכיוון.. אני מתקשה להתמודד עם עצמי ועם המשפחה ועם החברה שלא מפסיקה להזכיר לי שאני צריכה לסגור שירות או כל דבר אחר .. "איפה סגרת שירות ?" "איפה את שנה הבאה??" חשבתי על רעיון השילוב של המדרשות אץואם כמה שזה הצלה כבור הרבה בנות , בשבילי זה קצת מסוכן.. עש לי 3 תכונות חסרות זתוקעות אותי בכל הרבדים כבר שנים - היעדר משמעת עצמי , העדר עזות לעמוד על שלי והיעדר התמדה . אני יודעת שאם אעשה תקן בוקר ורח"כ אני אצטרך מיוזמתי לעבור לתחום היהודי - אני אשלה את עצמי שאני אעשה את ואני לא . ואז עוד שנה מתבזבזת. בדקתי בשירות ככ הרבה תחומים גם כאלה שקשורים לזהות יהודית ואמורים לסייע לי להתמקד בהעמקת הזהות היהודית שבי ולא המצאתי שום מקום . בדקתי את *כל התחומים* ובסוף בחרתי לסגור בבית חולים . אני ככ לחוצה על הנושא כי השנה שתהיה היא שתקבע איזו מורן אני אהיה - זו שאני עכשיו ולא נוח לי איתה - מורן שעושה מה שנוח לה ואאבד את מורן השניה לתקופה ארוכה מאודד או זו שאני חולמת להיות-אישיות תורנית מאמינה שפחה של בורא עולם. זה עכשיו או אף פעם .

ואני ככ עייפתי לעסוק בנושא , מלבכות מהנושא.. כל הזמן אני מעודדת את עצמי שההקרבה שלי והמסירות נפש שלי היא כמו של האבות והאמהות שעמדו על שלהם למרות הכל וזכו להיות מייסדי האומה הנבחרת ועוד קמת זה יגמר אבל לי זה לא עובד .. בכלל..כולם אומרים לי להאחז בסבלנות ולהאמין ולא להרפות דקה לפני הסוף אבל אני מתקשה מאוד , על גבול לא מסוגלת. עייפתי מלנסות , עייפתי מלהתפלל ואני מרגישה שאני אובדת..

אשמח שתעזרו לי להבין את מה שעומד מאחורי המצב ואיך זה לטובתי ולהחליט אם להמשיך להלחם או להרפות , שתסייעו לי להגיע להחלטה. ואשמח גם לדעת אם אתם מכירים מדרשה או ארגון שמסייע בנושא התשלום על שנת מדרשה או מציע מלגות ??

תשובה

שלום לשואלתן היקרה

את מתארת קושי גדול ביחס לשנה הבאה. עשית צעדים מאד משמעותיים - הצהרת להפטר מהשירות הצבאי, ביררת הרבה לגבי מדרשות ומקומות שירות אבל יחד עם זה, את מרגישה לחץ ועיפות ואולי בעיקר אפשר לומר שאת מרגישה 'מותשת' מהחיפוש והבירור הפנימי.

ממה שאת כתבת נראה, שהבירור ביחס לשנה הבאה חושף התמודדויות משמעותיות שלך בתוך עצמך. הזכרת נקודות חולשה שאת מכירה בעצמך כמו חוסר משמעת עצמית או חוסר יכולת לעמוד על שלך, ונראה שכדאי מאד לטפל בנקודות אלו בצורה מקצועית. במילים אחרות, בנוסף להקרבה ולמסירות הנפש העצומים, מוטלת חובה גם לעשות 'השתדלות', ולנסות להתמודד בצורה טובה עם אותן נקודות חולשה שבתוכך.

אני כותב בקיצור, ואת מוזמנת בשמחה לחזור אלי למייל בשביל לחשוב ביחד מה כדאי לעשות

טוביה

tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות