שאל את הרב

איסור הנחה על הקרקע כשאין מחזי כמבשל

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 20/03/18 21:46 ד בניסן התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב,

בהחזרת תבשיל בשבת לאש, יש 2 דברים שצריך לבדוק: 1. לא לעבור על איסור בישול, 2. לא לעבור על איסור מחזי כמבשל.

בילקוט יוסף קש""ע סימן רנג הלכה ט כתוב: ""הנוטל קדרה מעל האש בשבת, והתבשיל מבושל כל צרכו, אם הוא תבשיל יבש, מותר לו להחזיר את התבשיל על פלאטה, או על גז מכוסה בפח או אזבסט, גם אם התבשיל נתקרר, וגם אם הניחו על גבי קרקע. ואם הוא תבשיל שרובו מרק, אסור לו להחזירה על הפלאטה, אלא אם כן התבשיל עדיין חם בחום שהיד סולדת בו, וגם לא הניח הקדרה על גבי קרקע, אלא הניחו על גבי כסא או שלחן או שיש במקום שרגילים למזוג שם את האוכל, ולא להניחו. אבל אם התבשיל פושר, או שהניח התבשיל על גבי קרקע או במקום שדרך להניחו שם אחר סיום השימוש בקדרה, אין להחזיר הקדרה אף על גבי פלאטה. ...""

להלן שאלתי.

מכיוון שמדובר על החזרה על פלאטה, הרי שאין עניין של איסור מחזי כמבשל. וגם מוכח מהדברים בהלכה כי בתשביל יבש מבושל כל צרכו ניתן להחזיר לפלאטה גם אם הוא נתקרר וגם אם לא הניחו על גבי קרקע. לעומת זאת בהמשך המשפט שם הוא מדבר על תבשיל לח, לכאורה מכיוון שאין עניין של מחזי כמבשל אלא רק איסור בישול, היה צריך לומר שהתבשיל צריך להישאר בחום היד סולדת בו בלבד. יחד עם זאת הוא רושם תנאי נוסף שגם אסור להניחו על גבי הקרקע שזה תנאי לאיסור מחזי כמבשל, שהרי כבר ביארנו שאין זה המקרה.

אשמח להבין מדוע שמחזירים תבשיל לח לפלטה כשהוא בחום שהיד סולדת, ושאין ענייין של מחזי כמבשל, נדרש להימנע מלהניחו על הקרקע?

תודה,

אבי

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

כפי שמסביר המשנה ברורה בסימן רנ"ג (ס"ק נ"ה) חכמים התירו החזרת תבשיל בשבת ולא השהייה מלכתחילה, אפילו אם כבר אין בזה איסור בישול, מפני שזה נראה כמבשל לכתחילה בשבת. ואחד התנאים שזה לא ייחשב כהשהייה מחדש, זה שלא יניח על הקרקע, שאז פסקה השהייה הראשונה, וזו השהייה חדשה.

הדינים הללו של החזרה והשהייה נאמרו רק בתבשיל, כלומר במשהו לח, ולא ביבש. כנראה בגלל שביבש כבר אין אפשרות של בישול נוסף, אבל בלח, אם זה יתקרר יש בישול מחדש, ולכן גם כשזה מבושל וחם, עדיין אסור משום שנראה כמבשל.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות