שאל את הרב

יאוש מהצלחה בלימודים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/05/12 22:34 כא באייר התשעב

שאלה

שלום הרב..

אני נמצאת עכשיו בתקופה ממש לחוצה ועמוסה.. אני בכיתה יא' ויש לי עומס רציני בלימודים!

כל השנה הזאת השקעתי, התאמצתי, ניסיתי להצליח.. אבל הציונים שלי ממש לא מספקים אותי.. במשך כל השנה הזאת אמרו לי שיהיה טוב ושבסוף כולם מצליחים ועוברים אתזה אבל עכשיו כבר באמת שנמאס לי להשקיע וכל פעם מחדש להתבאס מהציון..

אני עכשיו בתקופה הכי לחוצה- הבגרויות.. ואני ממש לא יודעת איך לעבור אותה, אני ממש מתחילה להתייאש ואני פוחדת מזה מאוד!!

כבר אין לי כוח ורצון ללמוד יותר.. אני כבר ממש לא יודעת מה לעשות ואיך לעבור אתזה..

ועוד משו שממש קשה לי איתו- אני רואה חברות אחרות, שלומדות חצי שעה יום לפני המתכונת ומקבלות הרבה יור ממני.. וזה ממש מבאס וגורם ליותר יאוש..

אשמח אם תענה לשאלתי.. תודה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את צודקת.
קשה וכמעט בלתי אפשרי להשקיע כשאין תוצאות.
אפשר לחוש את התסכול והאכזבה שלך, רגשות כאלה וודאי מוליכים גם ליאוש.

למרות הקושי הרגשי, אני ממליץ לך על גישה ריאלית ומעשית - לבדוק באופן אמיתי ומדויק מה מונע ממך להגיע להשגים טובים יותר? אני יכול לשער מספר רחב של סיבות – ודאי יש עוד.
א. קשיים אוביקטיביים בקשב וריכוז או ליקויי למידה – דברים כאלה בודקים בעזרת אבחון פסיכו – דידקטי. מאוד מומלץ לך לעבור אבחון כזה.
ב. אפשר שאת נמצאת בתקופה רגשית קשה מסיבות אחרות שמונעות ממך את הפניות הנפשית ללמידה ולמבחן. תשאלי את עצמך האם דברים אחרים מאוד מעסיקים אותך?
ג. הרגלי למידה נרכשים במשך השנים בבית הספר. יש מי שעדיין לא קנה אותם. למידה דורשת משאבים אמיתיים: גם שעות רבות וגם שעות טובות – מתרכזים במה שצריך בלי להסיח את הדעת, משקיעים את כל הגוף והנשמה בשינון ולמידה של החומר.
ד. אולי הלחץ להשגים מקשה עליך להתרכז – זו תופעה מוכרת שנקראת 'חרדת ביצוע', אצל תלמידים זה נקרא 'חרדת מבחנים'.
ה. קיימת גם תופעה שנקראת 'פרפקציוניזם' – אנשים שמוכרחים להגיע לציונים מצויינים ואם הם מרגישים שלא יגיעו לכך, משהו בתוכם מונע מהם לגשת, מפני שהם לא מסוגלים לקבל את עצמם כשהם לא הכי טובים.
ו. יש גם אפשרות שאת לא כל כך מוכשרת ללימודים. כיום מדובר על 'שבע אינטליגנציות' כך שיש עתיד מאוד רחב ומגוון גם למי שלא כל כך מצליח בלימודים של בית ספר.

בדיקת הסיבות לחוסר ההצלחה תעלה שתי דרכי התמודדות: אפשר שתמצא הדרך הנכונה כיצד ללמוד ולהגיע להשגים טובים יותר.
או שתעמדי בפני חובה להשלים עם המצב: היכולת להשלים עם חסרונותינו דורשת אומץ רב וגבורה – אבל מבטיחה גם את הגאולה.
חז"ל תמצתו זאת במשפט חכם וקצר: "איזהו עשיר השמח בחלקו".
רבי זושא קבע זאת במילים אחרות: "לא ישאלו אותי: 'למה לא היית משה רבינו'? אבל ישאלו אותי: 'מדוע לא היית זושא".

לסיום, כדאי לך להכיר שורה של רבי שלמה אבן גבירול בספר 'מבחר פנינים' בשער י"ז (ההכרה) פסוק ב': "ואמרו ראש השכל, ההכרה בין ההוה והנמנע, והנחמה במה שאינו ביכולת".
ניסוח פשוט וקליט יותר נאמר ב"תפילת השלווה" היא תפילה שחוברה על ידי ריינהולד ניבור:
אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם,
האומץ והגבורה לשנות את אשר ביכולתי לשנות ,
והתבונה להבחין בין מה שאני יכול ומה שאיני יכול לשנות.

בהצלחה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות