תעביר לי את הטישו - מה עושים עם האלרגיות האלה?

האביב היא עונת הפריחה (תרתי משמע) של האלרגיות. איך יודעים שבא אביב? מתעטשים סביב סביב... טוב, לא כולם. אבל יותר ויותר אנשים. המדור הפורח, המתעטש, המתגרד והדומע שלפניכם, מתייחס הפעם לאלרגיה לחומרים מהסביבה. קבלו:

חדשות כיפה שרה בר אשר 04/05/17 10:30 ח באייר התשעז

תעביר לי את הטישו - מה עושים עם האלרגיות האלה?
אלרגיה אביב שרה בן אשר, צילום: shutterstock

 

צבא ההגנה:

בדרך כלל נוהגים לדבר על מערכת החיסון במונחים מיליטנטיים. כך שבאופן תקין, מערכת החיסון מפתחת נוגדנים כנגד אויבים. אך במצב של אלרגיה, מערכת החיסון תוקפת גורמים שלא אמורים לאיים על שלומה.

האויבים הנפוצים שגורמים לתקיפה מיותרת (לאלרגיה) הם:

  1. קדחת השחת (דלקת אלרגית במערכת הנשימה העליונה) שמתבטאת בנזלת שקופה, גרד באף, בעיניים ובחך, דמעות, נפיחות בעיניים והתעטשויות.
  2. דלקת אטופית של העור (אסטמה של העור) שמתבטאת בגרד, גירוי, אדמומיות, קשקשים וקילופים בעור.
  3. עקיצות של חרקים שמתבטאות בבצקת, גרד, קוצר נשימה וצפצופים בנשימה.  

 

זירת הקרב:

  1. עובש, אבק, עצים, דשא, פולן (אבקת הפרחים הזכרית), נשורת מעור של בעלי חיים, נוצות, ארס של חרקים (במיוחד ארס של דבורה), מתכות (במיוחד ניקל), חומרי ניקוי ביתיים (ששכיחים במיוחד בתקופת קדחת הניקיונות לקראת פסח) וחלק ממוצרי הקוסמטיקה.
  2. מתח נפשי מחליש את מערכת החיסון וגם מזונות מעוררי ליחה, כגון: מזונות שומניים -  מזונות מטוגנים, מזונות עתירי כולסטרול ופיצוחים בכמות גדולה. מזונות מתועשים ומעובדים, מזונות לבנים - סוכר (לבן, דמררה וחום), דגנים לבנים (כגון לחם לבן ואורז לבן), חלב בקר, חלב צאן וסויה. פירות טרופיים - בננות, מנגו, קוקוס, פפאיה, אנונה, פסיפלורה וקרמבולה. בוטנים (וגם חמאת בוטנים ובמבה) ופירות הדר (כן, כן).  

 

חולת ניקיון: אם בעבר אנשים מתו בגלל זיהום מחיידקים, היום אנשים סובלים מאלרגיה בגלל עודף סטריליות, ניקיון, אנטיביוטיקה ופסטור של המזון, שמחסלים את אוכלוסיית החיידקים הטבעית.

אז נכון שעדיף להתגרד ולחיות, אך הכי טוב לחיות בלי להתגרד. לשם כך מומלץ מאוד ליטול תוספי פרוביוטיקה בעלי כמות חיידקים פרוביוטיים עוצמתית (לפחות 11 מיליארד חיידקים מזנים שונים בכל כמוסה) וליטול אבקה של סיבים פרה ביוטיים (אבקה מתוקה שנראית כמו סוכר לבן), שתהווה מצע מצוין להתפתחות תקינה של חיידקי המעי.   

 

פיקוד האוכל: חשוב להעשיר את התפריט במזונות מייבשי הליחה כמו, ירקות כתומים וירוקים ובמיוחד בצל ירוק, כרשה, קולורבי, לפת, חסה, סלרי ואצות. דגנים מלאים כמו אמרנט (סוג של דגן מלא), לחם שיפון, אורז מלא מתוק (זן של אורז) ושעועית אזוקי. בנוסף, שתיית מים, תה ירוק ומיצי ירקות מדללים את הליחה ומשפרים את ניקוי הרעלים מהגוף.   

 

תוספי תזונה וצמחי מרפא לטיפול באלרגיה*

  1. קוורציטין: נוגד חמצון מקבוצת הביופלאבנואידים שמעכב את שחרור ההיסטמין מתאי הפיטום (תאי מערכת החיסון).
  2. ויטמין C: נוגד חמצון רב עוצמה שמסייע באיזון מערכת החיסון, מונע את הפרשת ההיסטמין ומעודד את פירוקו.  
  3. מגנזיום: מינרל חיוני לתפקוד תקין של הריאות, משמש כמרחיב סמפונות בכך שהוא מרפה את השרירים החלקים שבריאות.
  4. שורש אסטרגלוס: צמח מרפא סיני, אדפטוגני (תומך) ומאזן את מערכת החיסון. הצמח אנטי ויראלי ובעל יכולת להאיץ תהליך ריפוי של רקמות פגועות.
  5. עלי סרפד: צמח מרפא נוגד אלרגיה ומשקם רקמות ריריות. מעולה כחלק מטיפול בקדחת השחת, נזלות, התעטשויות ואסטמה.  
  6. סמבוק שחור: צמח מרפא מעולה לטיפול בנזלת אלרגית. בנוסף, פירות הסמבוק עשירים בנוגד החמצון בשם פוליפנולים שמאזנים את מערכת החיסון.
  7. שוש קרח: צמח המרפא נקרא גם ליקוריץ. הצמח מתאים במיוחד לטיפול בקשיי נשימה ובהיצרות של הסמפונות.

* ניתן לשלב טיפול בתוספי תזונה ובצמחי מרפא מאזני חיסון, עם נטילה של תרופות אנטי היסטמיניות (תרופות לטיפול באלרגיה).  

מחקרים על אלרגיה

  1. מחקר רנדומלי מבוקר וכפול סמיות שנעשה במאי 2014 בחן את יעילות ובטיחות השימוש בפרוביוטיקה מסוג לקטובצילוס לטיפול בריניטיס (נזלת) אלרגית. במחקר השתתפו 425 מטופלים הסובלים מריניטיס אלרגית שמטופלים בלורטידין (תרופה אנטי היסטמינית) ומתלוננים על איכות חיים ירודה. נמצא כי אלה שקיבלו פרוביוטיקה בנוסף לתרופה, דיווחו על שיפור מובהק באיכות החיים ובשיפור התסמינים בעיניים.
  2. מסקר שנערך במרץ 2,015 בקרב כ - 20,000 תלמידי תיכון ביפן, עולה כי ילדים בכורים ויחידים נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בנזלת אלרגית, אסטמה ואלרגיה למזון.
  3. נתונים מסקרי בריאות לאומיים שנעשו בנובמבר 2015 בארה"ב מצאו כי היסטוריה של מחלות אטופיות כגון: אקזמה, אסטמה, קדחת השחת ואלרגיה למזון קשורות בסיכון מוגבר לאנמיה בקרב ילדים ובני נוער.
  4. מחקר שבחן את הקשר שבין נוגדי חמצון וריניטיס אלרגית בקרב ילדים, מצא כי צריכת ויטמין C, מפחיתה את הסיכון לבעיה.
  5. מחקר קליני רנדומלי כפול סמיות ומבוקר שנעשה בפברואר 2010 בחן את יעילות ובטיחות השימוש בשורש אסטרגלוס בטיפול בריניטיס אלרגית עונתית. תוצאות המחקר הראו הפחתה מובהקת בחומרת הנזלת ושיפור משמעותי בתסמינים האחרים ובאיכות החיים.

 שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון.

Barasher@zahav.net.il