תחלופה חדשה לבדיקת מי שפיר

פריצת דרך בתחום האבחון הגנטי בהיריון, בדיקה חדשה לגילוי תסמונות גנטיות – באמצעות בדיקת דם פשוטה תחליף את בדיקת מי השפיר

חדשות כיפה שירה רביד 15/01/14 12:52 יד בשבט התשעד

תחלופה חדשה לבדיקת מי שפיר
shutterstock, צילום: shutterstock

כל אמא בשלבי ההיריון הראשונים מכירה את החששות שנלוות לבשורה המשמחת עם הידיעה על הצטרפות חבר חדש למשפחה. כיצד תעבור הלידה הצפויה? האם אצליח להיות אמא טובה מספיק? כשבעיקר ישנם לא מעט חששות סביב הצד הבריאותי של התינוק המתפתח. שורה של בדיקות וסקירות שהוכנסו עם השנים למעקב ההריון מנסות לשלול מראש כל בעיה בריאותית. בדיקה חדשה ופשוטה יכולה להעניק שקט נפשי לאם ההרה משלב מוקדם מאד בהריון.

עד לא מזמן האפשרות היחידה שעמדה בפני נשים הרות לבדוק ולשלול תסמונות גנטיות אלה הייתה באמצעות בדיקת מי שפיר. נשים רבות נמנעות מביצוע הבדיקה בשל הכאב הכרוך בה והסיכון שהיא עלולה להוות לעובר. בשל מורכבות הבדיקה והסכנה לעובר נשים רבות עוברות אותה עם חשש גדול ולעיתים אף נאלצות לשכב במנוחה מספר ימים לאחר ביצועה. בדיקת "הרמוני", המילה האחרונה בתחום בדיקות ההריון משנה את תמונת המצב.

אם עד היום נשים הרות התלבטו האם על מנת לגלות תסמונת דאון לבצע את בדיקת מי השפיר על חסרונותיה הרי ש"הרמוני" חוסכת למעשה את ההתלבטות בהיותה קלה לביצוע, בטוחה ואמינה. מדובר בבדיקה חדשנית הבודקת בבדיקה יעילה וקלה נוכחות תסמונת דאון ושש תסמונות נוספות בעובר ללא צורך בבדיקת מי השפיר הפולשנית. מדובר בבדיקת דם פשוטה, מדויקת ובטוחה לאם ולעובר.

הרמוני היא הבדיקה, המובילה כיום בארצות הברית ובאירופה והיא כאמור בודקת מלבד תסמונת דאון שש תסמונות נוספות אחרות בעובר. ייחודה בכך שניתן לבצע אותה החל מהשבוע העשירי להריון והתשובות מתקבלות כעבור שבועיים בלבד, מה שמעניק לאם ההרה שקט נפשי החל משלב מוקדם של ההיריון. בדיקת מי שפיר, לשם השוואה, מתבצעת החל מהשבוע ה-16 בלבד ותשובה מתקבלת לרוב לאחר שלושה שבועות מדובר בשבועות קריטיים בהם כדאי לקבל את המידע כמה שיותר מוקדם.

בשל קלות הביצוע של הבדיקה הרופאים ממליצים עליה לאו דווקא לנשים מעל גיל 35 ובסיכון גבוה אלא גם לנשים צעירות יותר. הבדיקה פותחה על ידי מעבדות Ariosa Daignostics בארה"ב. והיא גם מבוצעת על ידה. את הבדיקה ניתן לקיים אצל מבחר רופאים ומעבדות בפריסה ארצית - תל אביב, רחובות, ראשון לציון, רעננה, זכרון יעקב, חיפה נהריה, ירושלים, אשדוד ועוד. מבחנות הדם של הנבדקות נשלחות לארה"ב עוברות בדיקה ותוך שבועיים מתקבלת תשובה. הביטוחים המשלימים של קופות החולים משתתפים בעלות הבדיקה בשיעורים משתנים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן