רוצים להתקדם? צאו מאזור הנוחות שלכם

כדי לגדול צריך להתגבר על הפחד מכישלון ולצאת מאזור הנוחות. אבל איך עושים את זה? חשבו על המחיר שתשלמו אם לא תתגברו על הפחד וזכרו כיצד התגברתם עליו בפעם הקודמת. אפרת ליבוביץ' בטור שייקח אתכם קדימה

חדשות כיפה אפרת ליבוביץ' 23/10/17 12:00 ג בחשון התשעח

רוצים להתקדם? צאו מאזור הנוחות שלכם
להתגבר על הפחדים, צילום: shutterstock

אחד הדברים שמקשים עלינו את החיים הוא הכישלון, או יותר נכון - הפחד ממנו. לעשות משהו שהוא יוצא מגבולות הנוחות שלי. מה יגידו עלי, מה יחשבו, מה יקרה אם אני לא אצליח...

תמיד גדילה מלווה בפחדים. כל גדילה מצריכה ממני לצאת מהאזור הנוח שלי, מהמוכר לי. מזה שאני כבר יודעת איך מתנהלים בו וגם אם הוא קצת מעצבן ומזמן מיצה את עצמו עדיין המוכר יותר חזק מהכל. ההרגלים שלי, הנוחות שלי, כמה הם מחזיקים אותי לא לזוז, לא לעשות את מה שאני באמת רוצה.

כל אחד עם גבולות הגזרה שלו. יש כאלה שפחות מפחדים, הם מניעים מהלכים קדימה ופורצים דרך והקשיים שלהם באים במקומות אחרים. לנו, חסרי הביטחון, אלו שחולמים לעשות ולהתקדם, שיודעים שהם רוצים לעשות צעד אבל חוששים ממנו, האנשים חסרי הפחד הם מושא לקנאה. איך הם מצליחים לעשות בלי לפחד? איך הם מוכנים לשאת בכישלון? או שאולי הם בכלל לא מפחדים להכשל?

אבל עם השנים גיליתי שלכולם יש את אזור הנוחות. גם לאלו שבעסקים ובעבודה אין פחדים, והם מתקדמים שם בנחישות, זה הרבה פעמים אזור הנוחות שלהם. יכול להיות שהקושי לפרוץ שם יהיה דווקא בגבולות גזרה אחרים: ביחסים אינטימיים, בלהרפות, בלעמוד מול קהל ועוד אלף ואחד דברים שאין לנו מושג בהם. אין דבר כזה אדם שלא צריך לפרוץ את הגבולות של עצמו כדי לגדול. אף אחד לא נולד עם זה מוכן. ובינינו, זה מפחיד לשנות, זה מפחיד להרפות מהמוכר והידוע ולעשות משהו אחר. 

אחד הדברים שמאד עוזרים לי כשאני מתה מפחד לקפוץ למים ולבחון את גבולות הגזרה שלי, זה להיזכר בהצלחות מהעבר. אני נזכרת איך פחדתי בנקודות זמן דומות, איך התמודדתי שם. אני נזכרת כמה פחדתי מכישלון וכמה הייתי לחוצה לפני התנסות חדשה ואני מתחילה לנתח אותה קצת. מה היה שם, מה למדתי מההתנסות הזאת, מה באמת הפחיד אותי ואילו כוחות היו נחוצים לי כדי להצליח לצלוח את המשימה. ובעיקר, מה קיבלתי ואיך גדלתי דווקא בגלל שבפעם ההיא הסכמתי לצלוח את הפחדים שלי. לא תמיד רציתי את ההתמודדות, לפעמים היא נכפית עלינו מבחוץ, אבל קושי ומשבר זה לא דבר רע. קושי הרבה פעמים נחווה כייסורים, אך לא אחת כשאני מסתכלת אחורה ואני רואה מה הקושי בנה בי, אני יודעת שגיליתי בתוכי כוחות חדשים.

יש הרצאת "טד" מעולה של טים פריס, על ניהול פחדים והתמודדות איתם. אחד הדברים שתפסו אותי שם זה השאלה איך לצמצם את הסבירות שמה שאני מפחד שיקרה אכן יקרה, אם אעשה את מה שאני באמת רוצה לעשות אבל מפחד. ומה המחיר שאשלם ואיך יראו חיי אם לא אעשה את זה ואיך אם כן אעשה את זה. מרשים לגלות שכשאני מנתחת את הפחד לעומק ואני מבינה מה המחיר שאני הולכת לשלם אם לא אתמודד אתו ולא אצא מאזור הנוחות שלי, אני מוכנה הרבה פעמים להתמודד עם הפחד מהכישלון. ההפתעה המשמחת היא שברב המקרים זה בכלל לא כישלון. זאת הופכת להיות הצלחה כי אחד הדברים הכי מדהימים זה שהפחד בדרך כלל נשאר פחד וברגע שהתמודדנו אתו הוא מתאדה (עד הפעם הבאה שארצה לגדול ולצאת מאזור הנוחות שלי, כמובן).

אז מה אזור הנוחות שלך? מה אתה באמת רוצה לעשות אבל ממש מפחד? ומה צריך לקרות כדי לזוז משם?! 

בהצלחה לכולנו.


להרצאה של טים פריס חפשו : טים פריס להגדיר את הפחדים

לטורים הקודמים

 

אפרת ליבוביץ

אפרת ליבוביץ' צילום: באדיבות המצולמת


אפרת ליבוביץ' היא מנהלת פרויקטים, מנחה ומלווה תעסוקתית "אקומנא" בע"מ 

efrat@acumana.co.il, מוזמנים לדף הפייסבוק שלנו "אקומנא- חשיבה שתזיז אותך"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן