רגע לפני החגים: רשימת עצות איך עושים קניות לחג בלי לפשוט את הרגל

תזהרו מ'מבצעים' תבואו עם רשימה מסודרת ועם הגדרת זמן לסיום הקניות. אביאל ליבמן במבחר עצות לשגעת הקניות לפני החגים

חדשות כיפה אביאל ליבמן 19/09/17 14:19 כח באלול התשעז

רגע לפני החגים: רשימת עצות איך עושים קניות לחג בלי לפשוט את הרגל
קניות לפני החג, צילום: Hadas Parush/Flash 90

כבר מריחים את זה באוויר השנה הולכת ונגמרת וראש השנה כבר מגיע.

 כל שנה אותו הסיפור.

זה מתחיל בבגדים, בגדים לילדים וממשיך ברכישת כלי בית, מתנות ולאחר מכן כמובן הקניות. כולנו יודעים בכמה כסף זה מתחיל אך לעולם לא בכמה זה נגמר...

 אצלנו בבית אין וויכוחים לפני החג כל אחד יודע את תפקידו, ביני ובין אשתי יש חלוקה מאוד ברורה. אני עושה קניות והיא, היא עושה את השאר. פייר, לא?

אז ממש לפני החג אני רוצה לתת לכם הגברים ולמעט הנשים שלא הצליחו להגיע להסדר כמה טיפים לקניה נבונה שתוכל לחסוך לכם בעלות החג הרי כולנו יודעים שלא פשוט לעמוד בעלויות הגבוהות של קניות החג.

1. תכנון רכישות לחג. הקניון הוא גדול ויפה אך כשאנחנו נכנסים לחלל העצום הזה אנחנו מאבדים את הראש. פתאום אתה רוצה את זה וצריך את זה ואוו המבצע בחנות ההיא קורץ לנו ואנחנו מאבדים את זה האשראי עובד ועובר ושוב. ואני אני הרי הגעתי לכאן רק בשביל לקנות מכנס וחולצה. ואשתי הגיע בשביל סט בגדים לכל ילד. לפחות כך היא טוענת.

אז איך נוכל שלא להגיע למצב הזה. מאוד פשוט, תכנון הוצאות קבעו לכם שעה בערב כשהילדים ישנים ותריצו לכם בראש את כמה מה שאתם צריכים לרכוש לפני החג מהבגדים לילדים, תיקון המזגן, צביעת הבית אוכל ואפילו התכשיט שאתה רוצה לקנות לאשתך.

תעלו את כלל ההצאות הללו על הכתב. ועכשיו שלא נאבד את עצמנו בקנייון תקבעו ימי קניות מסודרים. היום אני יוצא לקנות מתנה לאשתי סט בגדים לחג עבורי ומשם בחזרה לרכב.

 

2. השוואת מחירים. אני בטוח שכולכם יודעים שהשוואת מחירים משמעותה חסכון ברור.

אך פה הרבה נופלים. שמעתי הרבה תירוצים כמו "הזמן שלי שווה יותר" "סתם שטויות בסוף הסכום יוצא אותו הדבר" וכו'

אז אם יש לכם כסף מיותר תוכלו לתרום לעמותת מקימי אבל אם אתם כמו רובנו אז בלי תירוצים לערוך השוואת מחירים. הדרך להשוואת מחירים נכונה היא קודם כל להגיע למדף המוצרים ללא המותג. נכון שהתרגלנו למוצרים הממתוגים אך כבר אנחנו מבינים שהאיכות היא לא יורדת בחלק גדול מאותם מוצרים ללא המותג.

 

3. טבלת הוצאות לחג. כרטיסי האשראי הם צבעוניים, יפים ומפתים... אבל האמת היא שבכל גיהוץ מתרוקן לנו עוד כסף מהכיס. ועוד לא דיברנו על האפשרויות הנלוות כמו פריסת התשלומים.

בואו נעשה עם זה סדר אחת ולתמיד, קנייה בתשלומים לא אומרת שקניתי משהו ביותר זול... גם אם יחלקו לנו את המוצר המקביל והיקר יותר לעשרה תשלומים – לא הוזלנו את מחיר המוצר. וגם אם לקחנו הלוואה זה לא אומר שעכשיו יש לנו כסף לשפץ את המטבח. בסה"כ יצרנו אשליה שעכשיו נוכל לעמוד בסכום הנדרש, אבל למעשה גרמנו להכנסתנו העתידית לקטון עד לסיום התשלומים או החזר ההלוואה.

לכן אני ממליץ על בניית טבלת הוצאות פשוטה שבה אנו נכניס בסוף יום קניות את סכומי הקניה על מנת שנוכל לקבל הבנת מציאות פשוטה על המצב הכלכלי שבו אנו עומדים.

ולהמנע לחלוטין מלקיחת הלוואות אשראי וכו'

 

4. קניה נבונה בסופר. ברור לי שכולכם כבר שמעתם יותר מדיי פעמים "תעשה רשימת קניות ותחסוך" אך איך לעשות רשימת קניות איך נוכל באמת להוזיל מעלות הקניות לחג.

הרבה מאוד אנשים מגיעים לסופר ללא רשימה כתובה (על פתק או בסלולרי), ובמקום זאת עורכים את הקנייה על בסיס הזיכרון שלהם ובעיקר על בסיס ההרגל. כתיבת רשימת קניות מבוססת על 3 דברים שחייבים לעשות לפני שיוצאים מהבית: רישום שוטף של מוצרים בסיסיים ברגע שאזלו, תכנון הארוחות לחג ובדיקת מלאי במזווה, במקרר ובמקפיא. אני מעריך שבמזווה של רוב בתי האב בישראל יש מוצרים נשכחים (ורבים מהם כבר פג תוקפם) או כאלו שדוחים את השימוש בהם מסיבה כזו או אחרת. אז לא צריך לחכות לפסח כדי לרוקן את ארונות המטבח והמקרר, עשו זאת ותופתעו ממה שתמצאו ומכמה שזה יצמצם את הקניות שלכם.

ועוד דבר בנוגע לרשימה: רשמו אותה לפי קטגוריות (ירקות ופירות, מוצרי חלב, שימורים, טואלטיקה וכו') – דבר שיקל ויזרז את הקנייה בחנות עצמה.

המנעו מהבאת ילדים אתכם עלות הקניה תגדל משמעותית ולא תהיה לכם את מידת הסבלנות עבור השוואת המחירים.

אל תגיעו רעבים – כאשר אנחנו מגיעים רעבים מבלי לשים לב אנחנו נקנה יותר דברים.

 

5. זהירות, מבצעים! מאחורי המבצעים יש אסטרטגיה שלמה והיא בדרך כלל לא מושתתת על טובת הלקוח. תיזהרו במיוחד ממבצעים כמותיים (אחד פלוס אחד, שלוש במאה וכו'), מבצעים על מארזים, מבצעים בכניסה לחנות, ומבצעים על מוצרים חדשים. היזהרו גם כן מכרטיסי אשראי ייעודיים של הרשת (בניגוד לכרטיסי מועדון לקוחות רגילים שהינם ללא עלות), אשר יכבלו אתכם עוד יותר לקנייה ברשת הספציפית, ואשר בדרך כלל כרוכים בעלות חודשית לאחר השנה הראשונה.

נגענו כאן רק בכמה נקודות קטנות שכל אחת מהן היא נושא לדיון ולהרחבה, בעמותת מקימי אנו עובדים על נקודות אלו ועוד רבות אחרות עם מאות משפחות במטרה לבנות יחד איתם תכנית כלכלית ארוכת טווח שתעזור להם לקיים אורח חיים מאוזן כלכלית וללא חובות.

 

הכותב הוא מנהל פרויקטים בעמותת 'מקימי'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן