עם גשם או בלי: הצפון מחכה לכם

אמנם אנחנו רגילים לעלות לצפון כדי לראות נחלים שוצפים או לשחק בשלג, אבל גם בשנות בצורת מחכים לנו. אטרקציות, מסעדות, יקבים ובתי בד והמון כיף, בעיקר בגליל

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 19/12/17 10:58 א בטבת התשעח

עם גשם או בלי: הצפון מחכה לכם
רייזרים בצפון , צילום: יח"צ

מצפון תיפתח הרעה, מקוננים בימים אלה כל התיירנים הגליליים: עצירת הגשמים שבפיהם היא כבר בצורת, והיא נמשכת זו השנה השלישית או הרביעית, הם מזהירים. הערוצים והוואדיות מתייבשים, ואיתם גם ענף התיירות ומטה לחמם. שבוע החנוכה הוא נייר הלקמוס של הבעיה: הישראלים שהציפו בהמוניהם את אזור הצפון כדי לראות ירוק רענן ומפלים עונתיים בנחלים, לשוט בקייקים ולדוג בכל אגמון, לא מגיעים בכמויות של שנים ברוכות יותר. 

מובן שהציבור בארץ צמא לנופי מים, הם מוסיפים, אבל הוא שוכח שהגליל והגולן הם חבלי ארץ אטרקטיביים ומלאי פינות מעניינות גם בלי מים זורמים בנחלים. לא חייבים רק להתעניין במפלס הכנרת, אפשר לצאת עם הילדים לטיולי חג וחורף באתרים ארכיאולוגיים, בתי כנסת עתיקים, מפעלים חדשניים, ופסגות עתירות נוף הררי. זה מה שניסה להוכיח, והצליח, סיור שארגן באחרונה המיזם "אוצרות הגליל" בשיתוף משרד התיירות. המסלול תוכנן מראש כידידותי לשומרי תורה ומצוות, עם חשיפה של חדרי אכסון חדשים במירון למגזר החרדי, מסעדות עם כשרות מהדרין ומסלולי אתגר שיכולים להתאים גם למשפחות ברוכות ילדים.

"אוצרות הגליל" הוא מיזם ללא כוונות רווח שבראשו עומדת אשת העסקים והפילנתרופית רעיה שטראוס בן דרור ומטרתו לקדם יזמים ועסקי תיירות בגליל המערבי. שותף לו גם משרד התיירות וגם מכון "ראות" שבנה תכנית בשם "ישראל 15", הקוראת להפוך אותנו לאחת מ-15 המדינות המובילות בעולם באיכות חיי התושבים. 
לא חייבים להמתין עד שיתממש החזון מרחיק הראות הזה, כדי להתרשם כבר היום מ-400 אתרי המורשת, הטבע, התרבות, מסלולי הטיול, הצימרים, בתי המלון, המסעדות ובתי הקפה, המוזיאונים, הגלריות ומורי הדרך, אתרי הספא, טיולי הג'יפים, האופניים והריינג'רים, שממתינים בצפון למי שיארוז את המשפחה ויצא לדרך. 

בתוך שעתיים מקסימום שלוש, אחרי שמתקשרים ומתאמים מראש, אפשר לבלות למשל, במרכז המבקרים של מחלבת שטראוס באחיהוד, הכולל משחק אינטראקטיבי המתאר את תהליך ייצור המילקי החל בשלב החליבה ברפת, להצטלם על רקע פס הייצור של היגורטים והגבינות ולקבל תמונת מגנט למזכרת, ולקטוף מהסרט הנע על רצפת הייצור מעדני חלב שטועמים במקום. ילדים מתלהבים במיוחד. אבל שימו לב, מותר להם להיכנס רק מגיל 6 מטעמי בטיחות, ורק עם נעלי ספורט.

סיור המעניק מזון לנשמה ולאו דווקא לגוף, הוא זה המתקיים בבית הכנסת היהודי בפקיעין שמועד הקמתו אינו ידוע אבל קיימת מסורת שהוא שימש כבית מדרשו של רבי יהושע בן חנניה, רבו של רבי עקיבא. משפחת זינאתי שומרת על המקום מאות שנים ברציפות, והצאצאית הנוכחית, מרגלית בת ה-86, מקבלת את פני הבאים וגם מציגה להם את חייה ואת תולדות המקום בהצגה בשם "פיסות של פקיעין". 15-17 שקלים, כולל הדרכה בבית הכנסת ובמרכז המבקרים. אסור להחמיץ. גם פקיעין שמחוץ לבית הכנסת היא כפר יפהפה, המעניק קפיצה מרגשת אל מאות עברו. 

פקיעין

פקיעין צילום: יח"צ

ובכל זאת בלי מים בכלל לא הגיוני לטייל בגליל. אז קיים אגם מונפורט השוכן בסמוך לעיר מעלות, מוקף מדשאות, אולם החלקה על הקרח, אתר קמפינג, מרכז מבקרים ללימוד מורשת שמן הזית, מסלולי קרטינג וטיולי שטח על רייזרים (סוג של כלים מוטוריים המיועדים לשניים או לארבעה נוסעים). אפשר להושיב בהם ילדים מגיל 5, כאשר הנוהגים הם בעלי רישיון נהיגה ובני 17 ומעלה. לא זול, 450 שקלים לסיור של שעה ברייזר בן 4 מושבים, אבל אטרקציה מיוחדת. גם האגם עצמו, למרות היקפו המצומצם, מאפשר שיט בסירות ספארי. 

כל טיול משפחתי כולל מסעדה אחת לפחות, אפילו אם מביאים צידנית מהבית, כחלק מהבילוי. בסיור שתכנן מיזם אוצרות הגליל, כלולה מסעדת בשרים ודגים כשרה למהדרין בשם "ביף בהר", השוכנת במושב יערה, במרחק נסיעה קצרה מנהריה ומראש הנקרה. הרי הגליל, מערת הקשת והים התיכון הנשקפים מחלונותיה, הופכים את הטבע לחלק בלתי נפרד מהמטעמים שבצלחת. האווירה שם משפחתית וכפרית, וההתחשבות בסועדים מתבטאת בין היתר במנות לצמחונים ואפילו לטבעונים. השירות של מסעדת ביף בהר אדיב, מקצועי, מהיר ואיכותי, ולכן משדרג את החוויה באופן מורגש. המסעדה ערוכה לארח אירועים של עד 120 איש באווירה נפלאה ועם תפריט עשיר.

ביף בהר

ביף בהר צילום: יח"צ

אכילה טובה מתקשרת עם יין טוב, וחשוב לכלול במסלול הגלילי לפחות יקב אחד. סמוך לקיבוץ כישור ולכפר כישורית שהוקם על ידי סטף ורטהיימר (המשמש בית לחיים עבור בוגרים בעלי צרכים מיוחדים, העובדים בגן ירק, מטעים, מאפיה, דיר עיזים, מחלבה ולול, כרם ויקב), שוכן יקב כישור הכשר. במרכז המבקרים מוזגים יין לכוסות האורחים, צופים בסרט אודות הכפר והיקב ומגישים בראנצ' ב-60 שקלים לאדם. הביקור והסיור כולל טעימות היין עולה 25 שקלים לאדם.

יקב כישור

יקב כישור צילום: אוצרות הגליל

נחמד גם לבקר בסטודיו קלדרון בקיבוץ חניתה, שיש בו מרכז מבקרים וסיורים מודרכים על ההיסטוריה של הזכוכית, ייחודיות החומר, תהליך ייצור הכלים ואף התנסות בצביעת הזכוכית. 

סטודיו קלדרון

סטודיו קלדרון צילום: טל גליק

כמובן תוך תיאום טלפוני מראש, עברו גם במוזיאון הפתוח בתפן שבין היתר יש בו תערוכת "ספרים מלאים חדרים"- של האמן הדתי, פרופ' מולי בן ששון מאפרת.

שמן הזית, אחד הנושאים המרכזיים של חג החנוכה, יכול גם הוא לככב בטיול. עונת המסיק הסתיימה באחרונה ועשרות בתי בד שמחים לקבל מבקרים להשתתף בהפקת השמן הטרי "ראשון במסיק". סיבה למסיבה הוא לא רק חג החנוכה, אלא גם העובדה שבימים אלה ממש נכנס לתוקף התקן החדש לשמן זית הישראלי שמספרו 191. התקן נותן כלים טובים למלחמה בזיופים.

בצפון מומלץ להגיע בהרכב משפחתי מלא לבית הבד "ריש לקיש" שמושב ציפורי. מדגימים שם את תהליך הפקת שמן הזית, לומדים איך מבחינים בין שמן איכותי לפגום, מכינים נר שמן מחומרים טבעיים, זוכים לטעימות שמן משובח ומשתתפים בסדנת קישוט מדליון מענף עץ הזית. כניסה, מגיל שנתיים, עולה 35 שקלים. חייבים הרשמה מראש במסרון 052-8454663.

בגן יערני כברי יש בתי בד שהובאו מאתרים עתיקים, שם ניתן ללמוד על תהליך הפקת שמן הזית מריסוק הזיתים וכבישת רסק הזיתים ועד הפרדת השמן מהמוהל. לתיאום מראש: 0507228100.

משק חר"ג בכפר חסידים מזמין להתארח ולטעום חמישה זני שמן: לצ׳ינו, פיקואל, סורי, פישולן וקורטינה. המבקרים מוזמנים לשאול את כל השאלות אודות שמן זית וזיתים, וגם לקנות שמן באריזות של 3/4 ליטר, 1 ליטר, 2 ליטר, 5 ליטר ו-18 ליטר, וכן זיתים בתיאום מראש: 0545915429, 0549136500 .

בכרמי זית, משק יונאי על גבעות שיח' אברק וחרתייה, נערך סיור מודרך בין כרמי הזיתים בתיאום מראש שכותרתו "אצלנו בחצר בצל עצי הזית" כולל טעימות. לפרטים: 0525671293.

בית בד

בית בד צילום: ענף הזית

וגם בישוב עין זיתים הסמוך לצפת, במשק טויסטר יש בית בד המזמין לסיור, סרט על תולדות המשפחה ועל תהליך ייצור השמן, טעימות שמן, קפה משובח ואפשרות לקנות שמן זית, זיתים ודבש. 15 שקלים לאדם. לתיאום ביקור:052-3261767, 052-8700553.

עוד יותר צפונה, במושב נוב, במשק הילמן, יש סיורי ג'יפים בין המטעים כולל כרם זיתים, וניתן לרכוש שמן זית של 3 זנים: ארבקינה-עדין, קורונייקי –מאוזן וקורטינה-מריר. לתיאום מראש: 0522983325.
בית בד עתיק פתוח בפארק נאות קדומים בלב אזור מודיעין, מולדת החשמונאים, שבו ניתן למסוק זיתים ולהפיק שמן בשיטות קדומות. 40 שקלים מגיל 4.

ויש גם בדרום, "ביתן הבד" במושב יושיביה, סרט, סיורים מודרכים, דוכני שמן זית וזיתים, מעגל מתופפים על פחי שמן זית ועוד.

קיבוץ יד מרדכי מזמין למסע בעקבות שמן הזית, כשהילדים מכינים צנצנות זיתים אותן הם ייקחו בסוף הפעילות הנמשכת עד 3 שעות. 25-55 שקלים. והציבור מוזמן גם לבית הבד בחלוצה שברמת נגב. כדי להגיע אפשר לרשום בווייז: רוח מדבר.