כך תעצבו את שולחן החג

עיצוב שולחן החג כבר מזמן הפך למטלה רבת מחשבה וחשיבות בערב החג. איך לעצב את השולחן ובעיקר איך לעשות זאת נכון? המומחים מסבירים

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/12 10:50 יא באלול התשעב

כך תעצבו את שולחן החג
bensonkua-cc-by-sa, צילום: bensonkua-cc-by-sa

כולנו מכירים את תחושת האופטימיות האופפת אותנו סמוך לבואו של חג האביב .כשבאוויר עומד ניחוח של משהו חדש ומרגש- אותן תחושות הממלאות אותנו מגיעות לשיאן בערב החג. התחדשות, התרגשות, התחלות ותקוות הנרקמות בלבנו למראה יופיו של הטבע השופע בשיא פריחתו. סעודת החג היא ללא ספק המאורע המרכזי והסמלי ביותר של תקופה זו ועבור רבים מאתנו היא גם הזדמנות להשקיע בעיצוב חדשני, מפתיע ומעורר תאבון.

"יצירת אוירה והעברת מסר באמצעות עיצוב השולחן הם רק חלק ממהפכת העיצוב במטבח הישראלי". אומרת ענת פונרו- כפרי מעצבת ראשית ברשת DOMO הרשת לעיצוב כלי בית. "המודעות לנושא העיצוב נמצאת בגדילה מתמדת וניתן לראות כי מלבד ההשקעה בתפריט המנות שיוגשו לשולחן, מושקעת גם מחשבה רבה ברעיון ובמסר המועבר באמצעות צבעים, אביזרים, כלים ושאר תוספות המרכיבות את שולחן החג. השמיים הם הגבול בכל הקשור לחומרים ולקונספט הבאים לידי ביטוי באופן עריכת שולחן החג ובאווירה אותה מבקשים המארחים להשרות על המסובין סביב לו."

(צילום: אסף וייס)

רשת DOMO לעיצוב כלי בית מציגה טיפים ועצות שיסייעו לעצב שולחן חגיגי, ייחודי ונוטף סטייל ולהפוך את ארוחת החג למעוררת התפעלות :

מפות שולחן וראנרים

ארוחת חג מרשימה מתחילה בבחירת מפה. זו מהווה את הרקע והבסיס לתפאורה המושלמת.

חפשו אחר נושא הקרוב לליבכם שיהווה נושא מרכזי בעריכת השולחן .בחירת המפה על גווניה ואופייה בשילוב עם כלי ההגשה ואלמנטים קישוטיים אשר ישלימו את השפה העיצובית לכדי סיפור שלם בעל אמירה ייחודית זו הזדמנות פז ליצירת בסיס מעניין ולא שיגרתי שעוד ידובר עליו זמן רב אחרי שילך אחרון האורחים. אם ניקח לדוגמא את פריחת הרימונים או שפע פרחי הבר, אזי הגוון והניחוח יהוו את חוט השני לאופי התפאורה המקשטת את שולחן החג לאורכו של הערב .שילוב של פליסמטים אישים או ראנרים הפרוסים לרוחבו של

השולחן ומסמלים את מיקומם של הסועדים יהוו דרך נהדרת להדגיש את יחודו של כל סועד. לאחר שהגדרנו את מיקומו של הסועד נוכל להקדיש סידור פרחים אישי שיונח ליד כוס השתייה האישית ואולי אף לצרף אליו כרטיס ברכה הנושא את שמו של

האורח. גם נר צף בניחוח פריחת אביב על שלהבתו העדינה יהווה מאין יחס אישי ויקשור בין הסועדים סביב שולחן החג. אל נא תפחדו מהוספת צבע לשולחן החג ועם זאת דאגו לשמור על הרמוניה ואסטטיקה נעימה לעין. חיפוש אחר גוון הדומה בצבעו למפה המקורית יצור מראה חגיגי ,קלאסי ועשיר.אם חשקה נפשכם ביצירת דרמה אזי שילוב צבעים המנוגדים למפת הבסיס יצור מראה דרמטי ומפתיע.

מערכות אוכל

כמו במוטיב המפה הקלאסית כך גם בעניין מערכות אוכל וכלי ההגשה.בית DOMO מתמחה במערכות כלים על מופעם הקלאסי והאיכותי. הכלים ברובם בגוונים עדינים שבין לבן לשמנת במגוון עשיר של צורות וסגנונות המתאים לכל אירוע וכיס. אם יש אחד כזה בארון הכלים הביתי שלכם זה הזמן להוציאו מן הארון, למרקו ולהכינו לארוחת החג. למראה קלאסי הניחו את הצלחות לפי סדר המנות האחת על השנייה. שדרגו את הסט המוכר והידוע בעזרת כלי אוכל והגשה בצורות מפתיעות השמות דגש השנה כחלק מטרנד עולמי על האירוח אישי . כלים אלו יהפכו כל שולחן ערוך וחגיגי בעל טוויסט עדכני המשרה אווירה נעימה בדגש על היחס האישי לכל סועד ואורח סביב השולחן.

סכו"ם-התכשיט

בעריכת השולחן הקלאסי מזלגות יונחו משמאל לצלחת מהגדול לקטן לפי סדר המנות.

סכין וכף ימוקמו מימין לצלחת.אם לא נצמדנו לגרסת המקור אז השמיים הם הגבול. עצבו את הסכום כחלק הקונספט המנחה את עריכת השולחן כולו והיעזרו באלמנטים משלימים אשר ידגישו את התכשיט דוגמת חבקים, מפיות בד אישיות. אל להקל בחשיבותן של המפיות, נכון שבסוף הארוחה הן נותרות מושלכות על השולחן מוכתמות ומקומטות, אך לפני הארוחה הן יכולות להוסיף מאוד למראה השולחן טון ייחודי ומרשים. אז גם אם אין ברשותכם סט מפיות סאטן רקום בן עשרות שנים, כיום ניתן להשיג מפיות נייר במגוון רחב של דוגמאות וצבעים וכן מפיות בד בשלל צבעים.אלו בשילוב חבק תואם ומסוגנן ממתכת,עץ או ענף מלבלב השזור מאחד העצים שבחצר ישדרגו כל שולחן חג

ברוח החג צרו חבקים למפיות מזר קטן של פרחי העונה כמו זה הנהוג לשזור לראשנו בחג השבועות. טיפ קטן- עשו זאת מבעוד מועד ושימרו החברים בכלי עם מעט מים בקירור כך אלו ישמרו כזרים טריים ומרשימים על השולחן הערוך.

נרות

האווירה כולה משתנה והופכת לחמימה וביתית כשמפזרים על שולחן האוכל נרות אווירה בריחות נעימים. את הנרות ניתן להציב על כנים ומעמדים מעוצבים ממתכת, גם כוסות שתייה מזכוכית שקופה יכולים לשמש כבית נרות מעולה ותמיד אפשר להניח נרות צפים בכלי זכוכית ועוד. ליצירת מראה מואר ונוצץ ניתן להציב במרכז השולחן פמוטים גבוהים עליהם מוצבים נרות ארוכים.ככלל, שימרו על אלמנטים עיצובים במרכז השולחן בגובה נמוך מ-25 ס"מ או גבוה מ-60 ס"מ כך שלא יפריעו לקשר עין בין הסועדים.

יין ישמח לבב אנוש

כל ארוחה ניתן לשדרג בתוספת יין ואלכוהול המוגשים בדרך אסתטית ובתשומת לב לעקרונות המקובלים. שתיית היין זהו טקס ייחודי אליו מצטרפים כל החושים ועיצוב הכוסות משרת את המשקה והחושים המשתתפים בחוויה. כלי קיבול היין וכך גם מבנה הכוסות בהן יוגש המשקה הנם בעלי חשיבות והשפעה רבה על טעמו . במראה הקלאסי יונחו הכוסות בצידה הימני העליון של הצלחת בדגש על שוני שבין סוג השתייה המוגשת בארוחה. עדכנו את מראה כוס היין בתחתיות מיוחדות . הדגישו את יופייה של המסורת בייחודה של כל כוס ובירכתה המיוחדת לה. כמו כן זו הזדמנות חגיגית לברכה אישית לכל סועד.