כבר לא מסתפקים במרפסת סוכה

משפחות דתיות רבות משקיעות כסף רב בעיצוב ובתכנון הבית כך שיתאים לאורח החיים הדתי. כיורים נפרדים ומרפסת סוכה הם כבר ממזמן סטנדרט, היום יש גמיקים אחרים

חדשות כיפה נירה בן עזרא 24/12/15 16:29 יב בטבת התשעו

כבר לא מסתפקים במרפסת סוכה
shutterstock, צילום: shutterstock

לחפש דירה זה עניין לא פשוט, יש כל כך הרבה פרטים שצריך לשים לב אליהם, בתור משפחה דתיה, הפרטים הקטנים רבים עוד יותר. בעבר, כאשר זוג דתי היה מחפש למשפחתו בית חדש, היה חשוב לו שתהיה מרפסת לסוכה, שני כיורים, לחלבי ולבשרי, כמובן, מזנון גדול לכלי הכסף ולספרי הקודש. עם התפתחות תחום העיצוב, הבית למשפחה הדתית מקבל אפשרות לשדרוגים נוספים שחבל לוותר עליהם.

• אורות קטנים שקועי קיר שלא כבים עם שעון השבת בחדרי השירותים ובמקומות אחרים בבית על מנת לאפשר התמצאות ברחבי הבית גם בשעות הלילה. טכנולוגיית הלד מספקת מגוון רחב של עיצובים וחוסכת גם את החשמל.

• הפרדה של האזורים החלביים מהבשריים איננה מתבטאת יותר רק בכיורים נפרדים, אלא גם כוללת שני תנורים ושני כיריים (לרוב, כירה גדולה וכירה קטנה) ואזורי עבודה נפרדים, מה שיוצר מעין שני מטבחים. בכך גם מתאפשרת עבודה של יותר מאדם אחד בו זמנית במטבח, מתאים מאוד למשפחות בהם בימי שישי מתכנסים יחד לבישול משותף, לעיתים של כמה דורות.

• כיור דקורטיבי לנטילת ידיים קרוב לשלוחן האוכל. כבר לא הכיור שמוסתר מאחורי עמוד או קיר, אלא אלמנט מפוסל שמשדרג את חלל המגורים.

• הטלוויזיה היא כבר לא האלמנט המרכזי בחדר המגורים ואמנם, ישנם בתים שמוותרים היום על מסכים בכל הבית ולא מכניסים לא טלויזיה ולא מחשבים. אך רוב המשפחות, שבביתם יש מסך או שניים (או ארבעה) מעוניינות להיות בטווח ראייה ושמיעה של המתרחש על המסך. הטלויזיה או מסך המחשב עברו מהסלון לחדר המשפחה. זהו חדר מתוחם שפתוח לכיוון הסלון או המטבח, מרוהט בסגנון נינוח ומשרת את בני הבית במשך רוב ימות השבוע מבלי להיות במרכז הבית.

(צילום ועיצוב: נפתלי עבודות עץ)

• למרות שהגענו לעידן הווירטואלי, לקוחות דתיים עדיין מחפשים מקום תצוגה ואחסון גדול לכל הספרים. עם עדיפות לכך שזה יהיה ממוקם, כמובן, בחדר המגורים. זאת לא חייבת להיות ספריה סטנדרטית, היא יכולה להיות מעניינת כשלעצמה ולשלב פתרון גם לכיסוי הטלוויזיה בשבתות וחגים, רק צריך לחשוב על פתרונות יצרתיים, בדיוק כמו הדוגמא בתמונה למעלה.

• אם בעבר לקוחות הסתפקו בשולחן סלון שנפתח רק בחגים באירועים, היום הבקשה החוזרת היא שפינת האוכל תאפשר נוכחות של שולחן שמוגדר מראש לעשרה עד שנים עשר סועדים. מדובר בשולחן באורך של 3-4 מטר כשהוא במצב סגור. במידה והמרחב מאפשר זאת, פנו מקום לפינת אוכל מרווחת ותגלו שעם הזמן, ועם קערת פירות צבעונית ומלאה, יש הרבה יותר זמנים של יחד לבני המשפחה.

• בבתים דתיים תדירות האירוח ללינת לילה גבוהה וכן מספר האורחים גדול יחסית, לכן: אחסון, אחסון, אחסון! כל נישה וכל פינה מיותרת רצוי שתנוצל לצורך האחסון, כלי מיטה, מצעים, מגבות וכלי אוכל. כך דואגים לשמור על סדר בבית פעיל.

נירה בן עזרא, מעצבת פנים