שולחן מושלם לחג

טיפים לעריכה והגשה לקראת החג, כלי אוכל מעוצבים להפליא ומטבחים וברזים בעיצובים חדשים. אחרי הכתבה הזו תהיו לגמרי מוכנים לארח בראש השנה

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 06/09/17 14:25 טו באלול התשעז

שולחן מושלם לחג
הרמוניה לבית, צילום: יח"צ

דירה נאה וכלים נאים "מרחיבים דעתו של אדם", כמאמר חז"ל, כלומר משמחים אותו. הוסיפו לכך את מצוות "ושמחת בחגך", ויש לכם סיבה מצוינת ליפות את הבית בראש השנה וביתר חגי תשרי. השילוב האולטימטיבי של השניים, כלים ודירה, בא לידי ביטוי ראשוני בשולחן הסעודה. כדאי לתכנן מראש איך לערוך אותו כך שישדר גם יופי וגם חגיגיות.

עדי דנון, מנכ"ל חברת פלדינוקס המייבאת את כלי ההגשה של המותג ההולנדי PIP STUDIO מציע למטרה הזו שבעה טיפים:

  • סגנון אקלקטי. לא סטים מלאים אלא שילוב של צלחת גדולה, צלחת קטנה וקערה, משלושה סטים שונים כדי ליצור עניין ויזואלי. אבל במקרה כזה חשוב שהמפה תהיה בצבע אחיד כדי לא ליצור מראה עמוס מדי. 
  • כוסות יקרות. קריסטל, כסף, או גביעי שמפניה (שמפניירות), וקנקנים מעוצבים (דקנטרים), בתוכם לא רק יין אלא גם מיצים ומים מתובלים בנענע.
  • פריט אחד גדול ומרשים במרכז השולחן, פמוט מרובה קנים למשל או אגרטל נמוך (שלא יסתיר את הסועדים), אבל בולט ומעוצב. 
  • מפיות וחבקים שהושקעה מחשבה בעיצובם וקיפולם. מדובר בחבקים קנויים או מוכנים בבית מחומרים פשוטים (ניירות וגלילי קרטון צבועים). אפשר גם לקשור סרטי בד עדינים סביב המפיות.
  • הגשת הקינוחים על מגשי קומות בגדלים וצורות שונות לגיוון. 
  • פיזור כמה ענפים או פרחים שיעצימו את האווירה החגיגית, אבל לא להגזים, במיוחד אם בחרתם כלי הגשה בצבעים שונים.
  • ספלים בצבעים שונים לכל אורח בשלב השתייה החמה המלווה את העוגות בסיום הארוחה.
אקלקטי

אקלקטי צילום: עדי קראוס

רעיונות נוספים קיבלתי מהצוות של רשת "הרמוניה לבית":

  • לאסוף את שולי המפה הלבנה בשרשרות חרוזים דמויי פנינים (יש כאלה לא יקרות בחנויות תחביב ועבודות יד).
  • להניח פלייסמנט מוזהב מתחת לצלחות לבנות וגם חבקים מוזהבים למפיות. השילוב של זהב ולבן מעניק תמיד מראה מרהיב וחגיגי.
  • להשתמש בכלים המאפיינים את החג כמו צלחת מעוצבת במראה תפוח, דבשית במראה רימון או תפוח, נרות במראה תפוח, תחתיות לסירים המוגשים לשולחן או לקערות הגשה עם הדפס תפוחים, ויש כאלה.

וברשת הום סנטר מצאתי את הרעיון הבא: תפזורת של ענפי תפוחים ורימונים מלאכותיים וגם פרחים מלאכותיים (אורכידיאות, לבנדר וכו'). תפוח או רימון מלאכותי עולה כעשרה שקלים. ענפים שלמים עולים כ-40 שקלים. בכ-15 עד כ-20 שקלים. 

הום סנטר

הום סנטר צילום: שחר תמיר

הבסיס לכל סעודת חג ליד שולחן, היא כמובן המפה. וברשת "הרמוניה לבית" אפשר למצוא מפות מהודרות שעברו טיפול דוחה כתמים, על טהרת הכותנה או מפוליאסטר בלבן, שמנת וצבעי פסטל. כ-50 עד כ-150 שקלים, תלוי בגודל. 

מפה של הרמוניה לבית

מפה של הרמוניה לבית צילום: אפרת אשל

נוי לדירה תורמת קולקציית טקסטיל חדשנית בשם "לה פורט בלאנש" עם כריות, כיסויי מיטה, שטיחים, סלי נייר לעציצים וסלי קש במראה טבעי. המראה תעשייתי כאילו לא מהוקצע, הצבעים אפור ולבן, חומרי הגלם הם פשתן וכותנה רכה, ורוב הפריטים עשויים בעבודת יד ולפי טעמה האישי של נאוה יגל, בעלת המותג.  הנה שניים מהפריטים שהם "שיחוק" מרשים: שקיות נייר עמיד במים לאחסון עציצים בגווני זהב, כסף, ורוד, אפור ולבן. וקופסאות או כלי מזיגה מפח, המעוררים נוסטלגיה לבית סבא/ סבתא. נאוה יגל מסבירה שהמותג שלה נולד מצורך אישי לסגנון חיים פשוט אבל ברמת גימור גבוהה, שילוב של ימים משכבר עם הקפדה מודרנית עכשווית.

לה פורט בלאנש

לה פורט בלאנש צילום: מירי שמעונוביץ

ונעבור לכלי האוכל. כלים שאי אפשר להתעלם מעיצובם - זה הייחוד של חנות הקונספט EDITION של שגית גולדין הממוקמת ברחוב שלוש בשכונת נווה צדק בתל אביב, בבניין עתיק בן 130 שנה ששופץ. כדאי לטרוח להגיע לשם, כי גולדין מתייחסת להיצע שלה כמו אוצרת במוזיאון, ובוחרת בקפדנות מותגים בינלאומיים עם דגש חזק על עיצוב סקנדינבי עכשווי. יש שם גם ריהוט וטקסטיל לבית, תכשיטים, שעונים ואופנה, ובולט השימוש בחומרי גלם טבעיים, עץ אלון, שיש, זכוכית, מתכת, מלט, טרקוטה, כולם בפלטת צבעים מאופקת ובצורות גיאומטריות מינימליסטיות ועדינות. מנורת שולחן המשלבת בסיס אבן ואהיל זכוכית. מראת קיר בצורה של חצי כדור תלת ממדי. ובעיקר כלי אוכל מוקפדים מאוד, נטולי קישוטים ועיטורים, המשדרים יוקרה ואלגנטיות. לא זול, אבל מי שראה, לא יכול לשכוח או להימנע מהתרשמות עמוקה.

אדישן

אדישן צילום: יח"צ

התלהבתי גם מיופיים של כלי הזכוכית שמשווקת חברת נעמן, עם הדפס תחרה צחורה, לא יקרים ומוסיפים מגע אלגנטי מיוחד לשולחן. 

נעמן

נעמן צילום: יח"צ

ואם אלגנטיות, אז האורחים שלכם בחג לא ישכחו גם את הקפוצ'ינו והאספרסו שתגישו להם בספלים שעיצב הישראלי רון ארד, בעל המוניטין הבינלאומי (עיצוביו מוצגים כבר במוזיאונים מרכזיים ברחבי העולם), עבור מותג הקפה illy. רואים עליהם הדפס של מפה ההופכת לווילון משי דמיוני. את הספלים ניתן להשיג באתר של חברת לנדוור או בחנויות הקפה של לנדוור ברמת החייל בתל אביב. 

רון ארד לאילי

רון ארד לאילי צילום: יח"צ

לפני שמגישים, מבשלים. ויש סירים ומחבתות שיופיים מצדיק להניח אותם על השולחן בלי שצריך להעביר קודם את התבשיל לקערות הגשה. למשל סדרת השיש של המותג קוצ'ינה מיה. נעשה כאן שימוש בטכנולוגיית מעטפת פנימית של שיש המאפשרת בישול בריא יותר (אין עופרת וקדמיום ואין הידבקויות של המזון לדפנות). בתהליך הציפוי הפנימי, מסבירים אנשי החברה, נעשה שימוש בסיליקון טהור, נטול דבקים ופריימרים. והמכסים עשויים זכוכית מחוסמת, מחוזקת בטבעת סיליקון לאיטום. טווח המחירים: 140-404 שקלים ברשתות וחנויות לכלי בית ונוי ברחבי הארץ.

קוצ

קוצ'ינה מיה צילום: עדי קראוס

אחרי, בעצם לפני, חשיבותם של הסלון והמטבח בעונת החגים, חשוב המטבח שבו אנחנו מבלים שעות וימים בהכנת הסעודות החגיגיות. ובתחום הזה יש מהפכה של ממש וחידושים מופלגים ביופיים, הקשורים לברזים. חברת חמת הישראלית למשל, השיקה באחרונה ברזי "סערה" (STORM), שעיצבו אמנים איטלקיים עטורי פרסים. הברזים מצוידים במזלף נשלף מכיוון הגב, וטכנולוגיה המאפשרת שליטה בעוצמת הזרימה. קווים ישרים, עיצוב מינימליסטי וגימורים של כרום, זהב ושחור. 

חמת

חמת צילום: מלנית גל

אבל אלה הם רק קצה הקרחון. אסי ארביב, מבעלי "קלינטון סחר", יבואנית Teka מזכיר ברזים זוהרים בחושך, ברזים הצובעים את המים על פי הטמפרטורה, ברזים בכל צבעי הקשת, ברזי מפל שהמים בוקעים מהם ברעש פכפוך של מפל, ומנהלת רשת חברת חרש הילית פרויד מציגה גם את הקאמבק של ברזים היוצאים "ישר מהקיר".

טקה

טקה צילום: יח"צ

ברז הוא חלק אינטגרלי של המטבח, ובמתחם העיצוב לבית "רוזנפלד" שנכנס באחרונה לקטגוריית המטבחים שמחתי לראות, בין היתר, את שובו של הצבע הלבן. אחרי מטבחים צבעוניים בכל הגוונים האפשריים, העין (שלי לפחות) מתגעגעת ללבן הנקי של בית הורי. בלבן גם אי אפשר לחפף בניקיון: כל כתם בולט מיד. שמואל רוזנפלד, הבעלים, אומר כי ההחלטה שלו להציג מטבחים שלמים נובעת מכך שהבישול הביתי נמצא במגמת פריחה בישראל, ורבים מאיתנו מבלים במטבח שעות ארוכות. 

יש לו עכשיו צוות מומחים המגיע לפגישת ייעוץ בבית הלקוח, מטבחים בסגנון כפרי או מודרני, קלאסי או רטרו, וכל חידושי האחסון ה"חכמים", כמו מגירות עם טריקה שקטה, דלתות בציפוי אקרילי עמיד בשריטות ועמדת הדמיה ממוחשבת שבה ניתן לדמות את המטבח החדש בדירה האישית של כל אחד. 

רוזנפלד

רוזנפלד צילום: יח"צ

אחרונה חביבה היא ההמצאה של האדריכלית טלי לוי, שניתן לרכוש ברשת מטבחי דקור: שני משטחי עבודה במטבח, אחד חלבי והשני בשרי, שניהם בקווים ישרים ומינימליסטים. כמובן שזה דורש מטבח גדול. במטבחי דקור אומרים שהחידוש נבע מדרישות של הלקוחות שלהם, שתולים בתוך עמדות העבודה תנור, מיקרוגל, מקומות אחסון, גומחות למכשירי חשמל ואפייה, ובאחד גם פינת אוכל לארוחות בוקר חלביות. העמדות מצופות בחומר אקרילי מבריק דמוי לק, המאפשר השתקפות היוצרת תחושה של מרחב גדול יותר. 

טלי לוי לדקור

טלי לוי לדקור צילום: רפאל בן משה

 


 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן