מינימליסטי, תעשייתי או כפרי?

כאשר אתם מעצבים את הבית, כדאי שתחשבו מה מדבר אליכם ומה הסגנון אליו אתם מתחברים. אספנו עבורכם כמה סגנונות עיצוב שלא ישאירו אתכם אדישים

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 23/07/17 13:03 כט בתמוז התשעז

מינימליסטי, תעשייתי או כפרי?
עיצוב פנים, צילום: shutterstock

ביתו של אדם הוא לא רק מבצרו אלא גם ראי לנפשו. במיוחד כשמדובר בעיצוב פנים. נכון שלעתים קרובות מבחר הרהיטים, הריפודים וחפצי הנוי בבית הוא תולדה של אילוצים כספיים, אבל גם כשהתקציב מוגבל, ההחלטה האם לקשט את השולחן בסלון באגרטל עם פרחי פלסטיק או בקערת פירות טריים, למשל, מלמדת הרבה על המזג והאופי של בעלי הבית. גם רוח התקופה והטרנדים השולטים, משפיעים עלינו. אבל איזה מהטרנדים האלה מדבר אלינו יותר? זה כבר תלוי באישיות ובהרגלים.    

ברשימת הסגנונות הבולטים בימינו בעיצוב הבית נמצא צמד שהוא כמעט דבר והיפוכו: בוהמי – ותעשייתי. הנה עוד כמה מאלה שיעזרו לכם להגדיר את סגנונכם האישי מבלי לחרוג מהמקובל והשכיח.

מודרני

אפשר לנסח את הכלל המוביל כ"פחות זה יותר". קווים ישרים, גוונים פשוטים ואחידים עם שילוב חומרים כגון פלדה, זכוכית ומתכות שונות. האישיות שהסגנון הזה מדבר אליה, חותרת לפשטות בכל אלמנט עיצובי ואולי גם בהתנהלות התנהגותית. המטרה היא לא להציף, אלא לשמור על חזות נקייה ככל שניתן, בחלל המגורים.

עכשווי

מזכיר את המודרני אך לא זהה לו. ההבדל המרכזי הוא הנכונות להשתנות ללא הרף ולאמץ בריהוט ובעיצוב הבתים גם קווים ישרים וגם מעוגלים לסירוגין. המזג המתאים לגישה כזו הוא זה הנוהה אחרי טרנדים המשתנים בכל עונה. מתאים למי שמשתעמם מן הקבוע, ומחליף אופנות, תסרוקות, צבעי איפור וכו' – סממן אופייני לתקופתנו.

מינימליסטי

תנועת בת של הסגנון המודרני. השתחררות קיצונית מכל קישוט מיותר. גוונים טבעיים, קווים פשוטים וחזות נקייה. השארת אלמנטים פונקציונלים בלבד שבלעדיהם קשה להסתדר. 

תעשייתי

ההשראה לסגנון זה הוא מחסנים והלופט האורבני. עיצוב המשרה תחושה של מבנה לא גמור. צינורות מנתחת לתקרה. קיר לבנים או בטון חשוף. מתאים בעיקר למבנים בעלי תקרות גבוהות עם גלריה בתוך החלל הגבוה, ומנורות מתכת שנתלות מהתקרה. נהוג להוסיף יצירת אמנות אבסטרקטית כדי לגוון את חומרי הגלם שעיקרם עץ, בטון ומתכת. 

תעשייתי

תעשייתי צילום: טקה

סקנדינבי 

הסגנון הזה החל להתפתח באמצע המאה הקודמת, ונותר פופולרי עד היום. ריהוט פונקציונלי. שימוש נרחב בצבע הלבן מעל רצפות כהות. קווי מתאר עדינים. חלונות גדולים, כאשר האור הטבעי הוא גורם מעצב מרכזי. לגיטימציה לפלסטיק. אם קיים צבע בולט בחלל, מה שדי שכיח, הוא לרוב יהיה של פריט אמנות או של רהיט בודד שאמור לבלוט בחלל. 

סקנדינבי

סקנדינבי צילום: גולדשטיין גלרי טאפט

מסורתי 

חזרה לאירופה הקלאסית עם מגוון טקסטורות וקווים מעוקלים. ריפודי קטיפה ומשי ורקמות. טקסטורות מסובכות. מראה שכבות שיוצר תחושה של רב-ממדיות. סגנון מקוטב לתפיסות המינימליסטיות. 

כפרי

מקורו של סגנון זה הוא בתים ישנים בכפרים אירופאים וערי שדה אמריקניות, עם בנייה המבוססת על משאבי הטבע הקיימים בסביבה ושימוש בחומרים במצבם הגולמי. התוצאה היא מראה חמים ומזמין המתאים לבית. רהיטי עץ. רצפות ומשטחי מטבח מאבן טבעית. פרופילים מברזל טבעי. טקסטיל מעוטר ומחוספס. סולם צבעים של שמנת, בז', חום, אדום, צהוב, ירוק ונחושת.

תעשייתי

כפרי צילום: גולדשטיין גלרי טאפט

שאבי-שיק

שריד של שנות השמונים של המאה ה-20 המתקשר ישירות למלאי בחנויות יד שנייה, להעדפה של פריטים משוחזרים או משופצים. בקיצור, סטייל שוק הפשפשים. השאבי-שיק נחשב לסוג מפותח של הסגנון הכפרי, אך בשונה מהכפרי, הוא נוטה לצבעי פסטל, לבדי פשתן, וליצירת סגנון של בית שנראה כלא מתאמץ.

שאבי שיק

שאבי שיק צילום: גולדשטיין גלרי טאפט

בוהמי

שיקוף של אופי וסגנון חיים קליל וחסר דאגות שכאילו לא מציית לחוקי אופנה מלבד משאלות הלב. בבתים בסגנון הזה ניתן למצוא כורסת קטיפה המזכירה את המאה ה-19 ליד שולחן קפה מינימליסטי. חפץ נוי שנקנה בשווקי פשפשים או במזרח הרחוק, ליד כריות רצפה ופינות ישיבה נמוכות. נברשת יוקרתית מעל שטיח ישן ומרוט. הדבר הכי חשוב בבחירת הפריטים הוא לא התאמתם לחלל, אלא עד כמה בעל הבית אוהב אותם וחושב שהם מייצגים אותו. 

בוהמי

בוהמי צילום: גולדשטיין גלרי טאפט

פרפרים ומרקמים

מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ' מוסיפה למגמות הבולטות האלה, עוד כמה עקרונות שיהפכו את הבית למעודכן, גם ללא השקעה כספית גדולה. למשל, מוטיב הפרפרים. מתאים לחסידי הצבעים העזים. אחת מאופנות העיצוב העכשוויות נותנת לגיטימציה להוציא את איורי הפרפרים מחדרי ילדים או אופנת הבנות, כדי לעטר את חדרי השינה של ההורים, הסלון, חדרי השירותים ואפילו המטבח. אלמנט טרנדי נוסף הם טקסטורות: כל כך הרבה זמן אנו מבזבזים מול מסכים שטוחים, שמעצבי החברות הגדולות התחילו לגעת באנשים דווקא דרך מרקמים, וכמה שבולט יותר – כך טוב יותר. למשל כורסאות בעלות תפרים בולטים, קימוטים וקיפולים בכותנה ובקטיפה, שימוש בפשתן ובבד ג'ינס. ואם ג'ינס, אז הצבע הכחול החזק נחשב בשנת 2017 כאלטרנטיבה לשחור כאלמנט עיצובי.

גולדשטיין גלרי טאפט, פרפרים

גולדשטיין גלרי טאפט, פרפרים צילום: לוק רינסן