הצילו! הילדים בחופש והבית מתפרק

כשהילדים בבית הכל קורה: מריחות של אוכל על הקירות, ספות שבורות וחלקי משחקים בכל מקום. מה עושים? לצילה הפתרונים

חדשות כיפה צילה פני-אל 03/07/17 15:21 ט בתמוז התשעז

הצילו! הילדים בחופש והבית מתפרק
צילה מצלצלת

החופש הגדול הוא רק אפשרות אחת לקרוא לתקופה הזו שבה הילדים נמצאים בבית כל היום. אפשר לקרוא לזה גם "הבלאגן הגדול" או "התקופה שבה אין לי בית". גם ככה הילדים לא ממש תורמים לארגון ולסדר של הבית כשהם חוזרים מבית ספר, אז איך הבית נראה כשהם שם מצאת החמה עד קרוס הספה?!

זה אולי יפתיע, אבל חלק מעיצוב הבית הוא גם ההתנהלות שלו. גם אם עושים שיפוץ מדהים והום סטיילינג שהופך את כל הבית למשהו אחר – הקסם הזה לא נשאר לנצח, צריך לשמר אותו. לשמור על הבית יפה, זה חלק מעבודת העיצוב ואנסה לתת כמה טיפים לשמירה על עיצוב הבית שיש בו ילדים קטנים.

נתחיל בחברים הכי טובים של הרגליים שלנו, שאוהבים להתקע לנו בנעליים כל היום: המשחקים המפוזרים. שלב ראשון לפתרון הבעיה הוא: הגדרת מקום לכל משחק. כן, דרושה כאן עבודת מיון, אבל אפשר להטיל אותה על הילדים המשועממים. צריך ליצור קבוצות: מכוניות, פאזלים, לגו, סקטים ועוד. לכל קבוצת משחקים צריך להגדיר ארון, מדף, מגרה. אחרי שעוברים את המיפוי ההכרחי הזה, אפשר לעבור לשלב הבא: החזרת משחקים למקום.

אם לא הנהגתם את הכלל הזה עד עכשיו, אז ייקח לילדים קצת זמן להפנים אותו, אבל ילדים לומדים מהר, אל דאגה! הכלל אומר: ברגע שסיימת עם משחק אחד, החזר אותו למקום, לפני שתיקח משחק חדש. בהתחלה צריך לשים לב ולהעיר לו: היי, קמת לקחת משחק חדש ולא החזרת את המשחק הקודם למקום! אבל די מהר זה יהפוך לכלל ברזל נפלא שידאג לכך שלא תצטרכי לתרץ לכל מי שמגיע אלייך הביתה: מצטערת שהבית הפוך. ברגע שהם יודעים בדיוק מה המקום של המשחק הם לא יסתבכו. 

אחרי שתופתעו לגלות כמה מהר הילדים מפנימים את הכללים, יש עוד כלל מדהים שיעשה לך חיים קלים: לא אוכלים מחוץ למטבח. מה?! באמת?! אבל הכי כיף לאכול מול המחשב\ספר\שיעורי בית! נכון, אבל מהיום מסיימים את האוכל במטבח ורק אז יוצאים. מה הרווחת? הספות שלך, הקירות שלך, הרהיטים שלך – יישארו נקיים ל-20 שנה יותר. רוצה בונוס ענק? הניקיון לפסח יהיה סמלי בלבד. אנחנו הנהגנו את הכלל הזה והסיכוי שיהיה חמץ מחוץ למטבח הוא קטן מאוד. 

אם כבר במטבח עסקינן, אז קבלו עוד טיפ: מיד כשהילד מסיים לאכול – הוא הולך לשירותים לשטוף ידיים ופנים. מה הרווחת? ראי סעיף קודם: ספות בלי מריחות של שוקולד, קירות בלי לכלוכי אפרסק. אחרי שבוע שבו מקפידים על הכלל הזה, הילדים יסיימו לאכול ויקפלו את האצבעות וילכו בזהירות לשירותים, כדי לא ללכלך שום דבר בדרך.

אפשר לשחק אתם משחק ולבקש מהם לעבור על כל הקירות והספות ולחפש לכלוכים וכתמים. כשהם יראו אותם, את יכולה להסביר להם שזה נגרם מאוכל שנמרח ואז הפך לכתם שמכער את הקיר או את הספה וגורם לאווירה לא נעימה (במיוחד כשלידו יש עוד 211 כתמים בגדלים ובגוונים שונים).  כך מעלים אצלם את המודעות והילדים הופכים יותר זהירים ומתחשבים בסביבה שלהם. 

טיפ אחרון, כי כבר דיברנו על ספות: לא הולכים על הספה ובטח שלא קופצים עליה! אנחנו למדנו את הלקח כשנאלצנו לזרוק את הספות השבורות שלנו. לפעמים שוכחים שמתחת לכל ספה נעימה ורכה, יש קרש עץ עדין שנסדק ונשבר אחרי כמה קפיצות. מה עושים? קונים טרמפולינה ומעמידים אותה בחוץ כדי שהזאטוטים יוכלו להוציא את כל המרץ בקפיצה בריאה שלא הורסת לך את הריהוט. 

אז קדימה לעבודה! כשהילדים ישמעו שהמטרה היא לשמור על הבית שלנו יפה ונקי, הכללים יהפכו לאתגר ואפילו למשחק. ואולי אחרי החופש הזה, הבית שלנו ייראה יותר טוב מתמיד. 


הערות? שאלות? פנו אלי: צילה Tzilape@gmail.com