איך משדרגים את הבית בלי לפשוט רגל?

בחנוכה מתכנסים בבית להדלקת נרות ומיד בא לשפץ, לשדרג ולתקן. קבלו כמה פטנטים שיחדשו לכם את הבית בלי לקרוע את הכיס, כמה קולקציות ריהוט חדשות למי שמוכן להשקיע ופרטים חמים על טרנד הרטרו והטרנד הסגול

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 10/12/17 12:37 כב בכסלו התשעח

איך משדרגים את הבית בלי לפשוט רגל?
סלון , צילום: shutterstock

מוטיב הבית מלווה את המסורת היהודית מחג הסוכות, שבו לומדים להרפות זמנית מתחושת הבעלות על הבית הפרטי ולעבור לבית ארעי במשך שבוע, עד חג החנוכה, שעיקרו טיהור הבית, והפעם הבית המשותף לכל עם ישראל, בית המקדש. 

לבית המקדש עדיין לא זכינו, אבל רובנו בעלי בית, ובערב חנוכה רובנו גם מתכנסים בו להדלקת הנרות. מה שקורה אז, ועוד יותר כאשר החורף מתקדם, והערבים מתקררים, זה שפתאום גוברת המודעות לכך שסביבת המגורים שלנו זקוקה לשיפור. הסלון יכול להיות חמים למראה ומזמין יותר. ריפוד הספות הדהוי זקוק להחלפה. הקירות המסוידים מתקלפים פה ושם ואולי כדאי להדביק עליהם טפט אופנתי. 

נכון שרענון מראה הבית הוא לא עסק זול, אבל ישנן דרכים לא כל כך יקרות לקבל את אותה תחושה מחממת לב וקרביים בהוצאה יחסית לא גבוהה. למשל החלפת וילון אחד או בד ריפוד של כורסה אחת, צביעת רק קיר אחד בצבע טרנדי או התקנת ראי שנותן אפקט של הגדלת החדר. הצבע הכי "אין" אגב, לפי חברת פנטון הקובעת את תחזית הצבעים העולמית בכל תחומי העיצוב והאופנה, הוא – סגול. זריזים המודעים לכך הם רשת פוקס הום, המציעה מצעים סגלגלים, וגלריה גלוריה מונדי, שיש לה קולקציה של כריות סגולות. 

גלוריה מונדי

גלוריה מונדי צילום: יח"צ

פוקס הום

פוקס הום צילום: יורם אשהיים

מומחי מרכז העיצוב דיזיין פלוס בבאר שבע, שלחו אלי כמה עצות קלות לביצוע, שלדבריהם יעזרו להשגת היעד בלי להשקיע אלפי שקלים. למשל, התקנת ראי על כל שטח דלת ארון הבגדים בחדר המיטות. מתחושת חלל סגור יוצאים כך ברגע אחד למרחב – פסיכולוגית לפחות. זול בהרבה מהחלפת הארון כולו. ועוד עצה יעילה: הציבו את דלתות הראי, או אפילו ראי על הקיר - מול חלון. כך האור שייכנס יאיר את כל החלל ויגרום לתחושה שישנם שני חלונות בחדר. 

דיזיין פלוס באר שבע

דיזיין פלוס באר שבע צילום: יח"צ

אם אין בדירה ארון גדול מספיק להכיל בו את כל הבגדים שברשותכם, ניתן לרכוש בזול מתלה נייד על גלגלים אותו ניתן להציב בפינות. זה יחסוך המון מקום בארון וגם מנצל פינות חסרות שימוש בצורה טובה יותר. 

הדירה קטנה ואין בה מספיק מקומות אחסון? חשבתם פעם על אחד האזורים הכי פחות מנוצלים במרבית הבתים בעולם - החלל על הקיר שמתחת לתקרה? זהו מקום מושלם להתקין מדפים ולאחסן בהם ספרים, אוספים וחפצי אומנות. יתרון גדול של מדפים פתוחים הוא שאנחנו נוטים לדאוג שיהיה בהם סדר (לא נעים להציג את הבלגן שלנו לראווה). ובאותו נושא, במקום ראש מיטה רגיל ניתן לקבע שם ארונית או כוורת. מהלך פשוט המייצר עוד מקומות אחסון. 

נעבור לסלון. ספה חדשה יכולה לעלות אלפי שקלים, אבל יש שתי דרכים לגרום לה לקבל מראה חדש: א. לנקות באופן תכוף עם שואב אבק, חומרי ניקוי ייחודיים ומסירי כתמים. ב. כל כמה שנים להחליף את הריפוד הספה בבד חדש. כך, המחיר מהווה אחוז קטן ממחיר ספה חדשה.
 אין תקציב לסיוד? לעתים קרובות ניתן להסיר כתמים מהקירות, סימני ידיים של הילדים וכו' בעזרת שפשוף בחומרי ניקוי מתאימים שניתן לרכוש בחנויות לחומרי בניין וצבע. מומחים לנושא סבורים שכתמים על הקירות ועל הרהיטים, הם אחד הגורמים המפריעים ביותר למי ששוהה בחדר כזה, גם אם אנחנו לא מודעים לכך רוב הזמן. ורהיטים במראה עייף ודהוי אפשר לחדש עם שכבת לקה או שתיים שנמרח בעצמנו, לא לפני שמתייעצים עם המוכר בחנות הצבעים לגבי סוג הלקה המתאימה לרהיט שמעוניינים לחדש. התוצאה המתקבלת היא כל כך מרשימה, שתתפלאו שלא עשיתם את זה עד היום.

כשהתקציב מאפשר בכל זאת לחדש משהו בקירות, כדאי לבדוק את קולקציית הטפטים  "Spectra" בחנות עילית הלבשה לבית ברחוב הרצל בתל אביב. הטרנד החדש בטפטים הוא יצירת אשליה תלת- ממדית. טפט עם בליטות הנדסיות, תבליטי אריחים, טקסטורת זמש, ועוד. 

ספקטרה עילית הלבשה

ספקטרה עילית הלבשה צילום: יח"צ

כשהבית נקי ומצוחצח, אפשר לדבר על הצבעוניות של רהיטיו. בחנות הדגל של רשת אליתה ליוינג ברחוב לח"י בבני ברק, אומרים לי שריפוד שחור חוזר לאופנה, ושהוא גורם לחלל לבלוט כקונטרסט לגווני הלבן והאפור הבהיר הדומיננטיים ברוב הבתים בישראל. 

אליתה ליוינג

אליתה ליוינג צילום: יח"צ

בשמרת הזורע לעומת זאת הולכים על סגנון מינימליסטי, "סקנדינבי", מעץ בהיר, שלדבריהם מקובל על סטודנטים, זוגות ומשפחות צעירות.  ברשת הזו יש התחייבות לספק קניות בתוך שבועיים, להבדיל מ-45 ימי אספקה הנהוגים בשוק הישראלי. מרשימים בה גם המחירים: פינות אוכל מ-659 שקלים, ספות מ-1,290 שקלים.

שמרת הזורע

שמרת הזורע צילום: יח"צ

מי שסגנון רטרו נוסטלגי נותן לו הרגשה ביתית חמה, מוזמן לבדוק את הקולקציה החדשה של חברת "תומיק" בעין ורד: כורסאות מצופות קטיפה בגוונים כמו חום וירוק, תכלת ומנטה, ספסלים, שידות עץ גולמי, מסגרות בצביעה ידנית, ועוד. במקום הגדול (700 מ"ר), שוכנת נגריה שבה מיוצרים חלק מהרהיטים, ולצדם גם פריטים מיובאים. לא זול שם אמנם, אבל רהיט אחד ייחודי, יכול להשפיע על סלון שלם. למשל מזנון תריס מעץ מלא (2850 שקלים). מי שיכול להרשות לעצמו, יוכל להזמין ספת פוך (!) לפי טעמו, ב-10,850 שקלים, המחיר כולל גם הדום.

תומיק

תומיק צילום: בועז לביא

את חובבי הנוסטלגיה, אני מפנה גם לרשת הום סנטר. יש שם קנקנים ודליים כמו אלה שנשאו החלבנים לפני שני דורות, טלפון חוגה עתיק ושעונים מותקנים בתוך מטחנת בשר ידנית. חגיגת רטרו מרנינה, המיובאת מבית בלה קאסה באיטליה. האביזרים לא יקרים, ונעים סביב כ-40 עד כ-60 שקלים, אבל ביכולתם לשנות את כל האווירה בחדר. 

הום סנטר

הום סנטר צילום: יח"צ

את העובדה שדור ה-Y, כלומר צעירי ימינו, מתגעגעים לאמנות שבטית ולתחושה של "התחברות עם הטבע", רואים גם בגלריית "גלוריה מונדי" בתל אביב. מדובר במותג חדש שעומדים להשיק חגיגית בינואר 2018 אבל כבר עכשיו ניתן להתרשם ממנו: אביזרי חבל, זכוכית וצדפות בצבעוניות של שחור-לבן, חום אדמה, סגול, ירוק וקש. פריטים מיובאים ממרוקו, פפואה, טנזניה, פרו. כיסאות קלועים מראטן, סריגת קרושה, כריות רצפה מקטיפה, מוביילים מפליז, שולחנות קפה, שטיחים ועוד. טווח המחירים מגוון מאוד, מתחיל ב-30 שקלים ומטפס עד 23,000.

גלוריה מונדי

גלוריה מונדי צילום: יח"צ

מוצרים משני אווירה מייבאת גם חברת פלדינוקס, היבואנית הגדולה בישראל לפרטי נוי לבית, כולל עציצים, עששיות, מערכות אוכל וטקסטילים. בביקור במרכז התצוגה החדש של החברה באיירפורט סיטי, למדתי שטרנד בולט נכון להיום הוא זהב מושחר. וגם בפלדינוקס אומרים שהציבור אוהב נוסטלגיה, כלומר ריהוט מעץ בסגנון כפרי – כולל קומודות (ארון המגירות של ילדותנו). "יש היום רצון להכניס הביתה תחושת חמימות, גם לבתים שמעוצבים בסגנון מודרני, ולכן בחירה ברהיטים מעץ אותנטי מתבקשת", אומרים שם. אבל ההמלצה שלי היא לחפש בחנויות כלי הבית את כלי ההגשה שרק פלדינוקס מייבאת ומשווקת בלעדית בישראל של המותג ההולנדי PIP STUDIO.

יש גם אנטיתזה לעץ: ברזל. בחנות הרהיטים והאביזרים CONTRAST ברחוב קיבוץ גלויות בתל אביב, אומרים שהטרנד החם עכשיו הוא ברזל שחור עם נגיעות זהב – זה מה שבולט בתערוכות העיצוב הנחשבות בעולם. למרות שברזל נחשב לקר וקשיח, מוסיפים ב-CONTRAST, כאשר מכינים ממנו ספריית מדפים התלויה על הקיר, האפקט מתרכך.

קונטרסט

קונטרסט צילום: בועז לביא

ולמה לא גם ספריית אלומיניום CUBEE? את זו תראו בחנות הדגל של חברת דומיסיל ברחוב לח"י בבני ברק. בדומיסיל אומרים שמאחר שעוביו של האלומיניום הוא 15 מ"מ בלבד' נוצר אפקט וויזואלי מעודן ויוקרתי, והמדפים נראים מרחפים בחלל. 

cubee דומיסיל

cubee דומיסיל צילום: מיכאל כץ

דיברנו הרבה על סלון, אבל האמבטיה נחשבת לחלל הרביעי בחשיבותו בבית (אחרי הסלון, המטבח וחדר השינה). אסף טייכמן, סמנכ"ל רהיטי דורון, המשווקת את ארונות האמבטיה של  batio, מסביר שכיום יש מגמה חדשה של ארונות אמבטיה מדורגים ומודולריים שניתן להזיזם למיקומים שונים. עוד מאפיינים חדשניים באמבטיות: אין ידיות בארונות. הפתיחה היא סמויה, שני כיורים, חומרים ירוקים כמו לוחות עץ עמידים בלחו,. משטחי זכוכית הנחשבים ליותר היגיניים וסולם צבעים לא קובנציונאלי: צהוב, סגול, אפור בטון.

עם כל הכבוד לחידושים האלה, אין סיכוי להשיג מראה רענן ומזמין לדירה, אם היא לא נקיה באופן יסודי. נתקלתי באחרונה באביזר שעושה בתחום הזה עבודה מעולה: שואב אבק אלחוטי בשם סינטזי, של חברת Hoover, המסוגל לדחוס עד 10 ליטר אבק ומסנן את האבק כך שהאוויר הנפלט ממנו נקי. מחירו 1490 שקלים. בחברת ברימאג, המתמחה בייבוא ושיווק מותגי חשמל מובילים, אומרים שבכל העולם עוברים היום לשואבים אלחוטיים הודות לטכנולוגיות חדשות.  אחד מאלה, המכונה רפסודי – גם הוא של הובר, מצויד במערכת סחרור אוויר המקלה על ריקון המכל, ללא צורך לבוא במגע עם האבק. חידוש מעניין נוסף של הרפסודי האלחוטי (990 שקלים ואחריות לשנה), היא מברשת מסתובבת עם תאורת לד חזיתית המאירה פינות חשוכות מתחת לרהיטים כאשר שואבים. 

הובר סינטזי

הובר סינטזי צילום: יח"צ