סיורים ונטיעות למרות כל הרוחות

לכבוד ט"ו בשבט הבא עלינו לטובה, נעמי גוטקינד-גולן מביאה לכם הצעות לסיורים ונטיעות וכמו תמיד, עוד כמה הפתעות.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 18/01/18 09:24 ב בשבט התשעח

סיורים ונטיעות למרות כל הרוחות
נטיעות, צילום: שאטרסטוק

חשבנו שמסורת הנטיעות ("כך הולכים השותלים"), שהונהגה בראשית ימי הציונות, כבר לא רלוונטית לט"ו בשבט תשע"ח, אבל אירועי "טע וסע" של הקק"ל עדיין כאן. חשבנו שהישראלים כבר הפנימו שפירות יבשים, ועוד מיובאים מחו"ל - פחות מתאימים לראש השנה לאילנות מאשר פירות טריים שמגדלים בארץ, אבל המרכולים והשווקים מלאים בפירות יבשים. אז במקום להתמקד ברצועות המנגו והפפאיה המשומרים בסוכר, שמה להם ולבוסתני הפרי של ארץ ישראל, אתחיל בהצעות לסיורים ונטיעות.

הטקס המרכזי של הקק"ל, יתקיים ביום ראשון (21.1.18 ) בנטיעה של 300 שתילים ביער אשתאול. כל הציבור מוזמן. גם ביום שישי 26 בינואר בשעה 9:00 יכולה כל המשפחה להגיע ליער אשתאול לאירוע בשם "טע וסע". שם הבאים יקבלו שתילים לנטיעה ויצאי בשאטלים לסיור ביער שהם.

יערות קק"ל

יערות קק"לצילום: אבי הירשפלד

 

"טקס נטיעות יתקיים גם ביער עין כרם ביום חמישי, 1.2.18 בשעה 9:00. צריך ברוב הסיורים והטקסים ביערות להירשם מראש במוקד "קו ליער".

גם מי שנשאר בעיר יכול להשתתף בסיורי עצים ואילנות. ביום שישי, 2 בפברואר למשל, ניתן יהיה להשתתף בסיור רגלי חינם בחולון, בשכונת מולדת, אל שקמה עתיקה ועצים ותיקים נוספים בעקבות שלטי "עצי תפארת". באותו יום יהיה סיור מודרך מקביל בשעה 12:0 בראשון לציון, לעצי שקמה, אבוב ופיקוס עתיקים בגן המושבה. הסיור מותאם גם למשפחות עם עגלות. עד כאן על קצה המזלג, כי יתקיימו סיורים גם ביער בן שמן, ברמת מנשה ועוד הרבה. כדאי להתעדכן ולהשתתף בהרכב משפחתי רב דורי, זה מחבר אותנו לארץ, לעציה ופירותיה,  לא פחות מסדר ט"ו בשבט שנערוך בבית פנימה.

אירוע שילהיב ילדים במיוחד הוא טקס נטיעות בגן החיות התנכ"י בירושלים ביום שישי 2 בפברואר בשעה 12:00, מול "קהל צופים" של ג'ירפות ופילים. במקרה של גשם או בוץ בשטח, אומרים בהנהלת הגן, יידחה האירוע ליום שישי 9.2 באותה שעה.

גן החיות התנכ"י

גן החיות התנכ"יצילום: אורנה בן חיים

 

סיור משפחתי מלהיב לא פחות, באווירת ט"ו בשבט, יתקיים בנאות קדומים שבחבל מודיעין ביום שישי 26 בינואר (י' בשבט). בין היתר ילקטו בו צמחים הגדלים בפארק שישמשו להכנת ארוחות מודרכות כמו פיתות ממולאות אזוב, קציצות חלמית, צ'יפס מעלי מלוח ותה צמחים. 55 שקלים למשתתף מגיל 4, אבל מומלץ, אומרים בנאות קדומים, להביא ילדים רק מגיל 6 ומעלה. חייבים להירשם מראש.

"חג האילנות הוא הזדמנות נפלאה לחגוג את מגוון הפירות הארץ-ישראלי גם בטיפוח עור הפנים", אומרת מירב בן יקר, מנהלת מחלקת ההדרכה של חברת HL. "הזיתים, התמרים, הרימונים, התאנים, הענבים והשקדים, מככבים בתכשירי הטיפוח והקוסמטיקה המובילים כיום", היא מוסיפה, ואם קניתם אותם לסדר ט"ו בשבט, תוכלו להפנות את חלקם לטפל בעור.  

התאנים למשל, מסייעים לפילינג, יש להן תכונות נוגדות דלקת ומשלבים אותם בתכשירים שונים המיוצרים במעבדות HL.

גם בתמרים יש רכיבים נוגדי דלקת ונוגדי חמצון, התורמים לעיכוב הזדקנות העור ומשולבים בתכשירי פילינג מסדרת אלפא קומפלקס.

כוחם הקוסמטי של הפירות זוכה להערכה דומה מצד מומחי הטיפוח של ארומה ספא בגן יבנה הממליצים למשל לערבב כף מיץ לימון טבעית עם כפית סוכר, ולמרוח על העור כפילינג יעיל.  נסו גם הנחת קליפת בננה על הפנים (יש בה בין היתר אבץ, מגנזיום וברזל המסיעים לעור דלקתי (אקנה). או מסכת הזנה מאבוקדו רך שמועכים ומערבבים עם כפית לימון, חלמון ביצה וקצת  קורנפלור מומס במים. מורחים, ממתינים 20 דקות, ושוטפים. טיפולים מקצועיים יותר, כולל החייאת עור הפנים, טיפול בנזקי שמש, הבהרה ושיפור קמטים באמצעות בוטוקס ניתנים שם בהשגחה רפואית. לעוד פרטים: 08-8570830

 

נחזור לשימוש היותר מקובל בפירות ארצנו בט"ו בשבט: בצלחת. בין אם אתם מקפידים על הגשת פירות טריים מגידולים מקומיים, ובין אם פירות יבשים, כלי ההגשה משפיעים על האווירה ועל ההרגשה. כלים כאלה עם איורים מתאימים, החל מכ-7 שקלים, תמצאו ברשת H&O  כולל עם חלוקה פנימית להגשת פיצוחים. כך גם ברשת "הרמוניה לבית", החל מכ-10 שקלים.

אופני עציצים

אופני עציציםצילום: אסף לוי

 

ַַט"ו בשבט Hַ&O

ַַט"ו בשבט Hַ&Oצילום: ישראל כהן

 

כלים ב-20 ש"ח

כלים ב-20 ש"חצילום: הום סנטר

צריכים לתת מתנה לנערה החוגגת יום הולדת בט"ו בשבט? אפשר לשלב זאת עם מצווה באמצעות תכשיט עשוי זרעים, אגוזים, אבנים, חוטים וחלקי מתכת, מסטודיו "עדיים מכל הלב" שם הם מיוצרים על ידי אנשים בהליך שיקום נפשי. טווח המחירים: 150- 400 שקלים. לפרטים: 077-3007155.

"עדיים"

"עדיים"צילום: יוסי גמזו לטובה

החלטנו בכל זאת להעלות על שולחננו פירות יבשים מיובאים – נדאג שהם נקיים, רצוי אורגניים, ולא בתפזורת שמי יודע מי מייבא אותה מה מקורה. אחת החברות האמינות בתחום הזה היא טבע כרם המייבאת שזיפים ללא גלעין, אננס מיובש, תמרי מג'הול, צימוקים לבנים, חמוציות ברכז תפוחים, שקדים טבעיים ולא קלויים ואגוזי פקאן סיני, המשווקים באריזות סגורות.

פירות יבשים הם תוספת נפלאה גם לתבשילים שונים. הנה מתכון מרשת טיב טעם, מפתיע בטעמו, וגם קל לביצוע, שהכי מתאים להגיש בט"ו בשבט. מערבבים צימוקים, פיסטוקים, בוטנים, אגוזי לוז וקשיו, תאנים, משמשים ושזיפים כולם מיובשים, 100 גרם מכל אחד שברשימה. קוצצים בצל ושני ראשי שום ומטגנים מעט בשמן זית. מוסיפים לתערובת אם רוצים, גם כוס ליקר מנטה, עלי טרגון, מלח ופלפל לפי הטעם.

אחרי שמשחימים עוף שלם בשמן זית מכל צדדיו בסיר עמוק, מוסיפים לסיר את כל הפירות, התבלינים, העלים והליקר, ומכסים במים עד גובה העוף. מבשלים על אש נמוכה כשעה ומגישים על מצע אורז או פירה תפוחי אדמה.


את ההצעה האחרונה שלי לתוספת אווירת ט"ו בשבט בבית, אל תגלו לסבתות במשפחה, שגדלו בתקופה בה עקמו את האף למחשבה על פרחים וצמחים מפלסטיק. היום הרמה של חלק מהעיצובים שלהם השתפרה עד כדי כך שלא תמיד ניתן להבחין מה אמתי ומה מלאכותי. בחנות contrast בדרום תל אביב למשל, יש הרבה צמחים מלאכותיים מקקטוס מיניאטורי ועד עץ שלם, הנראים ממש כמו הדבר האמתי ומרעננים בירוק את הבית, כשאין פנאי או יכולת לגדל צמחים שצריך להשקות, להזין ולטפח. לפרטים: 03-9655566.

עציץ

עציץצילום: קונטרסט