מרבדים צהובים: שני מסלולים ופרח מוגן אחד

החלמונית הגדולה נמצאת כעת בעונת הפריחה וכדאי ללכת לראות את המרבדים המרהיבים לפני שיעלמו. ליקטנו שני מסלולים, אחד בצפון הארץ ואחד בדרומה, בהם אפשר לצפות בפרח היפיפה. צאו מהר לפני שיגמר

חדשות כיפה עודד פורת 13/11/17 16:24 כד בחשון התשעח

מרבדים צהובים: שני מסלולים ופרח מוגן אחד
חלמונית גדולה , צילום: מדרשת הגולן

כולם מכירים את החצב והנחליאלי, שמבשרים על בוא הסתיו, אבל הם אינם היחידים. לפני כשבועיים חל ז' במר חשוון בו אנו מתחילים בבקשת הגשמים. זמן זה מחלק גם את הסתיו לשתי תקופות: התקופה היבשה בה הלילות מתקררים, במספר עצים כבר מתחילה שלכת, ולעתים ישנם אף חמסיני סתיו מפתיעים. אך מרגע שיגיע היורה המבורך תתחיל עונת הסתיו הרטובה, בה יתחילו להתעורר פרחים רבים, השלכת תגבר ועוד תופעות סתוויות נוספות יופיעו.

בסופה של העונה היבשה מפציעה לכמה רגעים מלכת העונה, החלמונית הגדולה, שמכונה גם "פרח התדהמה הגדול". החלמונית הינה גיאופיט, כלומר פרח המורכב מבצל גדול המקדים את שלב הפריחה שלו בדומה לחצב, ורק לאחר מכן הוא מגדל את עליו. צבען של החלמוניות הצהובות מזכירות את חלמון הביצה, ולכן נקראות כך. הפרח בעל עלי כותרת ענקיים, גווניו בצהוב הבוהק, משמשים כשלט פרסומת ענק על מנת למשוך אליו חרקים, שיבואו ללגום מצופו ובדרך יאביקו את הפרח וירבו אותו. יחד עם עוד מספר טכניקות האבקה בוטניות, פרפרים, דבורים גדולות ואפילו נמלים יכולים להגיע אליו ולהרבות את הפרח.

בגלל מודעות השמירה על הפרחים המוגנים הפרח החל לפרוח במספר מקומות במשטחים עצומים, ובנחל תקוע שבמזרח גוש עציון בו החלמונית מאחרת לפרוח ואמורה לפרוח רק באמצע נובמבר, ישנו הריכוז הגדול ביותר של חלמוניות בארץ שעל פי נתוני מרכז רת"ם מונה כ-200,000 פרחים.
 
החלמונית פורחת בעשרות אתרי הפריחה שרובם אינם במקומות מוכרים בהכרח ונגישים לטיולים רגילים, ונפרשים מהחרמון שבצפון ועד לרכס ירוחם שבדרום. הפרח שפורח כעת במלוא עוזו, החל את פריחתו הסתווית בתחילת ספטמבר במרומי החרמון. לקראת סוף החודש החל לצוץ בפסגות הרי מירון והגולן, וכעת עם הגיע טמפרטורות הסתיו אל כלל מרחבי ארצנו.

חלמונית גדולה

חלמונית גדולה צילום: מדרשת הגולן

בגלל עונת הפריחה הקצרה ובגלל הימים הקצרים שאינם מאפשרים לטייל הרחק מהבית, נמליץ על שתי נקודות פריחה קרובות: 
הראשונה, בצפון מדינת ישראל:

איך מגיעים?

לשם כך ניסע אל העיר צפת ונרד ממנה רגלית בנחל ראש פינה, הגולש אל עבר המושבה הציורית. לשם כך נגיע אל כביש 8900 המחבר בין ראש פינה לצפת. 500 מטר מזרחית לכניסה לשכונת קריית שרה ישנו עיקול חד בכביש, בו נתחיל את מסלולינו. המסלול יורד מהכביש צפונה בנחל על סימון שבילים שחור, בו נצעד כ-4 ק"מ עד לחניון אתר השחזור של המושבה. השביל בו אנו הולכים היה השביל בו הלכו מקימי המושבה גיא אוני, לימים ראש פינה. אנשי הישוב הישן בצפת והעולים מרומניה הלכו לעבר העיר הקרובה צפת בימי המאה ה-19 עת הקימו את המושבה. לאורך הנחל שלושה מעיינות שאת מימיהם כולאים מבני אבן. בצידי הדרך עשרות רבות של פרחי חלמונית מרהיבים המשובצים בחורש יפה.

המסלול השני נמצא בדיוק בצד השני של המדינה, ברכס ירוחם, שם החוויה מתעצמת על רקע המדבר הצהוב.

איך מגיעים?

נגיע אל צומת גבעת ירוחם שבכניסה לעיר שם נפנה דרום מערבה, נחצה את הכיכר בכיוון דרום מערב לכיוון שדה בוקר, נמשיך כ-2 ק"מ עד לשביל עפר מסומן כחול הפונה צפון מערב מהכביש. נחנה את הרכב ונתחיל לצעוד אל עבר משטחי החלמוניות. נלך כ-500 מטרים על שביל עפר המתאים לרכבי שטח ונגיע לפיצול סימוני שבילים. נמשיך עם הכחול ומיד ילוו אותנו פרחי חלמונית מרהיבים. למי שאיננו עצלן מומלץ לטפס עם סימון השבילים אל נקודת תצפית מרהיבה שממנה נשקפים אגם ירוחם, העיר וגבעות הנגב החשופות. מכאן נרד עם השביל עד למפגש עם שביל שחור שבו נפנה מזרחה ונלך עליו עד שנגיע אל דרך העפר המסומנת כחול, בחזרה אל הרכבים. מומלץ להתעדכן במצב הפריחה עם מדרשת ירוחם. 

 

עודד פורת הוא המנהל החינוכי של מדרשת הגולן. לפרטים נוספים על מסלולים ואתרים באזור: מדרשת הגולן, טל: 04-6678888