נלחמים במגיפת ההשמנה

איך מונעים את תופעת ההשמנה בקרב ילדים? מגייסים את כל המשפחה למשימה. תתפלאו אפשר אפילו ליהנות מזה

חדשות כיפה שרית עטיה, דיאטנית קלינית יועצת למועצת החלב 24/12/13 18:00 כא בטבת התשעד

נלחמים במגיפת ההשמנה
shutterstock, צילום: shutterstock

אחת המגפות המתפשטות והולכות בעולם של ימינו היא השמנת היתר, והיא מכה לא רק בנו אלא גם בילדינו. מספיק להעיף מבט אחד בגני הילדים או בחצרות בתי הספר כדי להיווכח במו עינינו כי ההשמנה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער בארץ ובעולם. השמנה בגיל הילדות אינה מעידה על השמנה בעתיד, אבל היא בהחלט גורם סיכון שכדאי להילחם בו מגיל צעיר.

אף שילדינו צורכים מזון רב ומלא בקלוריות ריקות, הם נוטים לסבול ממחסורים תזונתיים ברכיבי תזונה חיוניים כמו ברזל, ויטמין 12 B, וסידן.המצב בארה"ב, למשל, כה חמור, עד כי 70% מהבנים ו-90% מהבנות אינם צורכים את כמות הסידן היומית המומלצת לצורך בניית העצמות. כך הם מפספסים את חלון ההזדמנויות החשוב בגיל שנים 18-9, שבו הם יכולים לבנות עצמות בריאות וחזקות, שיצליחו להחזיק את הגוף היטב לאורך כל החיים.

אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי לגרום לילדינו לאכול אוכל בריא ומזין?

בראש ובראשונה, כל המשפחה צריכה להתגייס לטובת המטרה. מחקרים הוכיחו כי שינוי הרגלי התזונה של כל בני המשפחה בבית משפיעים מאוד על איכות התזונה של הילדים, וכמובן משפרת את הרגלי האכילה שלהם. רצוי להפוך את הארוחה לזמן משפחתי - בלי, ספר או טלפון - וכך לעזור לילדים לקבע הרגלי אכילה נכונים שילוו אותם כמתבגרים וכמבוגרים.

שעת כושר

הילדים שלנו זקוקים לשעת פעילות מדי יום. עודדו אותם לצאת לחוגי ספורט שונים, משחקי כדור בשכונה, חוגי ריקוד, נסיעה באופניים ועוד. גם אתם תוכלו לשפר את בריאותכם אם תצטרפו אליהם לצעדות משפחתיות, לעלייה במדרגות במקום במעלית. הקפידו על סדר ארוחות קבוע במהלך היום, והציעו לילדים מגוון של מזונות בכל אחת מהארוחות: שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים. כדאי לשתף את הילדים בהכנת הארוחה ובתכנון המאכלים: ילדיכם ייהנו יותר מאכילת מאכלים שהם עזרו לבשל.

ארוחה בכל צבע

מומלץ לתת לילדים מזונות עשירים ברכיבים תזונתיים מכל קבוצות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. תזונה מגוונת שמכילה את כל אלה תספק להם את כל הדרוש להם לגדילה ולהתפתחות תקינות. הפחמימות הן מקור האנרגיה העיקרי של הגוף, והן נמצאות בדגנים ובלחם. מלבד זאת, הן מקור מעולה לשומנים, לסיבים תזונתיים ולוויטמינים מקבוצה B. רצוי שחצי מהדגנים לפחות יהיו מלאים, למשל אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, שיבולת שועל או לחם שיפון.

החלבונים הם אבני הבניין של הגוף. הם חיוניים לגדילה ולבניית תאים ושרירים, וכן לתפקוד של הורמונים ואנזימים שונים בגוף. חלב ומוצריו עשירים בחלבונים, וכן ביצים וקטניות. למוצרי החלב יש צפיפות תזונתית גבוהה, כיוון שהם מספקים באופן טבעי גם חלבון, גם סידן וגם שורה של ויטמינים ומינרלים כגון אבץ, מגנזיום, ויטמין A וויטמין B12.

החלבונים לא נמצאים רק במוצרי חלב, וניתן למצוא אותם גם בדגים, בעוף ובבשר, שעשירים גם בברזל. כדאי לאכול בשרים דלי שומן, לדוגמה, נתחים רזים של בשר בקר.

השומנים כוללים חומצות שומן חיוניות, שמספקות בידוד ומאגר אנרגיה, והן גם מרכיב עיקרי בקרום התא. אחרונים וחביבים הם הוויטמינים והמינרלים, שחיוניים במיוחד לגדילה. ניתן למצוא אותם בירקות ובפירות במגוון צבעים. הפירות והירקות הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים ולוויטמינים ונוגדי חמצון. מומלץ לאכול לפחות חמש מנות ביום של פירות וירקות טריים או מבושלים.

כדאי לבשל פחות בטיגון ולהעדיף שיטות בריאות יותר כגון אפייה, צלייה והקפצה במחבת. כך נוכל להקטין את כמויות השומן בתפריט. אם אנחנו כבר מטגנים, רצוי להשתמש בשמן קנולה ובשמן זית במקום בחמאה או מרגרינה. הקטינו את כמות השומנים בתפריט, כגון מיונז, רטבים לסלט ושמנת.

אוהבים חלב

הקפידו על אכילת שלושה מוצרי חלב ביום, למשל, חלב, יוגורט וגבינה. כך תוכלו לספק לעצמכם ולילדיכם מנה של סידן שתחזק את העצמות ואת הגוף. שלבו את מוצרי החלב בארוחת הבוקר כדי לתת לילדים התחלה טובה ליום מלא אנרגיה.

ותרו על השתייה המתוקה - זוהי מלכודת של סוכרים! השתייה העדיפה על ילדים ועליכם היא מים. אפשר להניח על השולחן כוס חלב בסוף הארוחה במקום מיץ או משקה תוסס, אבל אם בכל זאת תרצו לפנק את הילדים, העדיפו משקה דיאט.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן