חדשות כיפה

מה קרה לרכבי הסטיישן עם מדבקות "העם עם הגולן"?

מוטי שטרן פוצח בטור רכב חדש, וכמחווה לציבור הכיפות הסרוגות מזכיר לנו את ימי הסטיקרים על רכבי הסטיישן ומסביר מה קרה להם מאז. והפעם: פורד פוקוס סטיישן 2011-2014

פורד פוקוס סטיישן 2011-2014

צילום: מוטי שטרן

בשנות השמונים והתשעים, היה סובארו סטיישן רכב פופולרי בקרב משפחות דתיות. החלון האחורי היה מקושט בסטיקרים רבים בעד הגולן, יש"ע וחברון ובתא המטען אוחסנו לא רק מזוודות אלא לעתים קרובות גם הילדים הקטנים במשפחה (המהדרין – הרכיבו ספסל עם הפנים בניגוד לכיוון הנסיעה).

מים רבים זרמו מאז בנחלי הגולן והמודעות לבטיחות בנסיעה, כמו גם כניסתם של מיניוואנים זולים יחסית כמו מיצובישי ספייסוואגון ומאזדה 5, גרמו לירידה בפופולריות של רכבי הסטיישן.

בסוף העשור הקודם הציעו פורד ויונדאי את הפוקוס וה-I30CW בהתאמה במחיר רכב סדאן משפחתי וגרמו לפריחה מחודשת לרכב הסטיישן בישראל, אליהם הצטרפו בהמשך קיה סיד, אופל אסטרה, רנו מגאן, טויוטה אוריס סטיישן ועוד. לקראת החגים הבאים עלינו לטובה, משפחות דתיות נודדות עם ילדים, מזוודות ועגלות להורים וטיולי חול המועד. רכב סטיישן מהווה פתרון מצוין למשפחות עם 5 נפשות לכל היותר (וגם להובלת סוכה...).
הפעם אסקור את אחד מרכביי הסטיישן הנפוצים ביותר מהשנתונים האחרונים – פורד פוקוס טורר (המילה המכובסת לסטיישן), דור שלישי שנמכר פה מסוף 2011 עד 2014.

פורד פוקוס משווקת בישראל משנת 2000, ולאורך כל השנים והדורות היתה פופולארית מאוד בקרב ציי רכב וחברות ליסינג. דגם הסטיישן היה הדגם הנמכר של הפוקוס בדור השלישי.

גילוי נאות: רכב הליסינג שלי מהעבודה בשנים 2014-17 היה פוקוס סטיישן 2014 ונהגתי בה למעלה מ- 120,000 ק"מ.
הפוקוס סטיישן בדור השלישי הוצעה עם שני מנועים: 1.6 ו-2 ליטר ובשתי רמות גימור: טרנד הבסיסית וטיטאניום המאוד מאובזרת (רמת אבזור הביניים – ספורט שווקה רק בדגמי הסדאן וההאצ'בק).

בזכות אבזור עשיר כבר ברמת האבזור הבסיסית – טרנד, הכולל: בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם ותאורה, הגה, ידית הילוכים ובלם יד בציפוי עור, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית (נגד סינוור) ומערכת שמע הכוללת דיבורית BT מקורית, נמכרה הפוקוס בכמויות רבות (כאמור, בעיקר לציי רכב).
לפוקוס מהדור השני יצא שם של רכב כבד ובעל מנוע חלש, וגם בתחום ההנעה הציג הדור השלישי שיפור: מנוע 1.6 ליטר בעל הספק של 125 כ"ס (הגבוה ב-25% לעומת הדור השני) בשילוב עם תיבת הילוכים PowerShift – רובוטית כפולת מצמדים בעלת שישה הילוכים (לעומת 4 הילוכים בדור הקודם), שהצליחה למצות כמעט את כל כוח המנוע ולהעבירו לגלגלים. מלבד אבזור עשיר הציעה הפוקוס נוחות נסיעה גבוהה, התנהגות כביש טובה וצריכת דלק ממוצעת.

לצד השלילה יש לציין מושב אחורי צפוף יחסית, סביבת נהג "עוטפת" מדי ועומס כפתורים רב במערכת השמע (בעיה שנפתרה בסוף 2013 עם התקנת מערכת מולטימדיה מקומית הכוללת מצלמה ומערכת ניווט).

פורד פוקוס סטיישן 2011-2014

פורד פוקוס סטיישן 2011-2014 צילום: מוטי שטרן

לאחר תקופה מסוימת החלו נהגים להתלונן על התנהגות לא רהוטה של תיבת ההילוכים, העברות הילוכים ברוטליות ולעתים אף תקלות המשביתות את הרכב. כמו כן, גומיות הדלתות בחלק התחתון החלו לצאת ממקומן והתופעה של גומיות דלתות נגררות הייתה נפוצה. בעיית הגומיות השולית נפתרה בקלות על ידי הדבקתן בדבק חזק יותר. את הבעיה החמורה של תיבת ההילוכים ניסה היבואן לפתור באמצעות עדכון תוכנה ששיפר את התנהגות הגיר לתקופה קצרה בלבד. ב-2015 לאחר שהתברר שעדכון התוכנה לא פותר את בעיית הגיר לטווח ארוך, החלה החברה להחליף את המצמדים בגיר למצמדים משופרים שנתנו מענה לטווח הארוך (אצלי ברכב שלי בוצעו עדכוני תוכנה בטיפוליי 15,000 ק"מ ו- 30,000 ק"מ ובטיפול 45,000 ק"מ הוחלפו מצמדים שפתרו את הבעיה עד שהחזרתי את הרכב).

הבעיות בגיר יצרו לפוקוס מוניטין לא טוב ובצירוף העובדה שבתקופה זו כבר סיימו הפוקוסים הראשונים מהדור השלישי את תקופת שלוש שנות הליסינג והוצעו למכירה ללא קופצים החליטו פורד והיבואן דלק מוטורס להעניק אחריות כוללת ומורחבת לתיבת ההילוכים למשך 5 שנים ו-160,000 ק"מ ועוד חמש שנים ו-80,000 ק"מ נוספים (סה"כ 10 שנים ו-240,000 ק"מ) על מחשב ניהול תיבת ההילוכים (כולל רכבים שהיו בבעלות חברות ליסינג וציי רכב).  

מחירי פוקוס סטיישן מאתר יד 2 (9/2017):

דגם/ שנה 2011 2012 2013 2014
טרנד 1.6 35,100.00
 
40,000.00
 
45,300.00
 

51,600.00

טרנד 2.0

40,000.00
 
44,700.00
 
51,000.00
 

58,300.00

טיטניום 46,900.00
 
52,100.00
 
59,300.00
 

68,300.00


מחירי פוקוס סטיישן אוטומטית (לפי מחירון יד 2 – 9/2017) מתחילים ב- 5,100 ₪ לדגם 1.6 טרנד 2011, ומסתיימים ב- 68,300 ₪ לדגם 2.0 טיטניום 2014.

כאמור, רוב הפוקוסים שירתו בחברות ליסינג וציי רכב כך שאוטומטית יש להפחית 10-15% ממחיר המחירון. בנוסף לכך, חוסר הביקוש בעקבות בעיית תיבת ההילוכים יאפשרו לכם להוריד בקלות את המחיר בעשרות אחוזים נוספים  ולהשיג רכב צעיר במחיר הנמוך בעשרות אחוזים לעומת דגמים מקבילים. יש לוודא היטב שכבר הוחלפו מצמדים על ידי היבואן (במיוחד ברכבים מודל 2011-12), זאת בנוסף לבדיקות כלליות ומקיפות הדרושות בכל רכב משומש. כמו כן, מציעות חברות הליסינג מסלולי ליסינג יד שניה במחירים נמוכים לדגם זה.

פורד פוקוס סטיישן 2011-2014

פורד פוקוס סטיישן 2011-2014 צילום: מוטי שטרן

כאמור, בשנים 2014-17 החזקתי בפוקוס סטיישן 2014 ונסעתי בה למעלה מ-120,000 ק"מ ללא תקלות! 
לדעתי, הפוקוס נוחה מאוד (נסעתי כמה פעמים מהמרכז לאילת וחזרה ויצאתי ביעד רענן), מהנה לנהיגה והאבזור העשיר הוא בונוס נחמד.
צריכת הדלק הממוצעת בנסיעה שרובה נסיעה יומיומית מירושלים למרכז וחזרה היתה כ- 12 ק"מ לליטר ללא ניסיון לחסוך בדלק (דלקן...).

לסיכום, לפעמים אפשר להפוך לימון ללימונדה... פוקוס דור שלישי היא מכונית מצוינת והחיסרון העיקרי שלה הוא תיבת ההילוכים שייצרה מוניטין רע לרכב. המוניטין הרע מאפשר לרכוש רכב שימושי, נוח ובטיחותי במחיר זול בעשרות אחוזים לעומת המתחרים. הבעיה כמעט נפתרה באמצעות החלפת מצמדים על ידי היבואן והענקת אחריות מורחבת לגיר, כך שמחיר הרכישה הנמוך מאוד מאפשר לחיות איתה.

23.09.2017

1. סוף סוף מדור רכב ראוי (משולם)

לאחר שנים של הזנחה בתחום זה- סוף סוף מדור רכב ראוי בכיפה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר