מבריאים את השיער ונגמלים מסוכר

התנודות המהירות במזג האוויר בחודש האחרון, מחמסין לקרה, מאובך לגשם, מיובש ללחות, גורמות לא רק להצטננות וסיכוני שפעת, אלא גם להחלשת המערכת החיסונית הכללית של הגוף והשיער. נעמי גוטקינד גולן בעצות מעשיות ודי פשוטות. נסו!

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 19/02/18 11:52 ד באדר התשעח

מבריאים את השיער ונגמלים מסוכר
משקה בריאות, צילום: יח"צ הרבלייף

התנודות המהירות במזג האוויר בחודש האחרון, מחמסין לקרה, מאובך לגשם, מיובש ללחות, גורמות לא רק להצטננות וסיכוני שפעת, אלא גם להחלשת המערכת החיסונית הכללית של הגוף והשיער. פוגעת בבריאות גם העובדה שבחורף גוברת התשוקה לסוכר, כאמצעי מהיר וזמין של אנרגיה וחום. הסוכר נמצא כמעט בכל מה שמכניסים לפה, אפילו בלחם, והוא אכן עולה מהר למחזור הדם ומעצים אנרגיה, אבל גם נעלם באותה מהירות. ואז הגוף דורש מיד עוד מתוק, ונוצר מעגל קסמים שעלול בסופו של התהליך לגרום לסוכרת, מחלות לב והשמנה. האם אפשר להיחלץ מהקרוסלה המזיקה הזו? סוזן באוורמן, ראש מחלקת הדרכת תזונה וכושר בחברת הרבלייף העולמית, משוכנעת שכן. ולמרות שאני די סקפטית ודי פסימית, כי גמילה מסוכר נחשבת לקשה כמעט כמו גמילה מסמים קשים, שווה לפחות לנסות את העצות שלה, וליישם כמה מהטיפים שהיא ליקטה. אתחיל בסוכר כי זו ללא ספק אחת ההתמכרויות העקשניות והקשות ביותר הידועות לאנושות.

כדי לתת סיכוי לתהליך המאתגר הזה, אל תתחילו את הבוקר עם משהו מתוק. דבר ראשון שותים מים פושרים עם פרוסת לימון, ורצוי אחרי כמה רגעים לשתות עוד כוס מים. ורק אחרי רבע שעה לאכול ארוחת בוקר, בלי פרי או כל דבר מתוק אחר. גם לא כפית סוכר בקפה. ניסיון ארוך טווח גילה שמתיקות על הבוקר מעצימה את המתוק בהמשך היום.

עוד מניסיון: הוסיפו קינמון. למשל מקלות קינמון לתה או לקפה, אבקת קינמון לדייסת הבוקר, תפוחים בתנור שמפזרים עליהם קינמון ואחר כך מוציאים ומערבבים עם יוגורט. התגלה שהתבלין הזה עשוי להפחית את החשק למתוק.

כשמגיעה שעת אחר הצהריים שבה אתם יודעים שהעייפות מחלישה את כוח הרצון שלכם, הקדימו תרופה למכה ואכלו במקום חטיף עם שוקולד או סוכר - תפוח עם שקדים, פרוסת לחם שיפון עם גבינת ריקוטה וריבה ללא סוכר או יוגורט עם פרי.

אורח חיים בריא

אורח חיים בריאצילום: שאטרסטוק

 

התשוקה ניצחה ואתם בכל זאת אוכלים עוגה או חטיף שוקולד? ערבבו אותם עם חלבון או שומן מזין, שיעזרו למתן את העלייה החדה ברמות הסוכר. דוגמאות: לתמר מוסיפים שקדים ולשוקולד מריר מוסיפים אגוזי מלך.

כידוע, ארוחות לא מסודרות הם זרז לכניעה למזון מהיר או מתוק, אז גם אם אתם מחוץ לבית, אל תדלגו על שעות אכילה קבועות. צאו עם קופסה שבה ארוחת ביניים, צהריים ואחר צהריים. דורש התארגנות, אבל שווה את המאמץ.

כמובן שצריך לשתות כמה שיותר מים, אבל אם זה מעל לכוחותיכם, שיהיה לידכם תמיד קנקן תה צמחים עם לימון, קינמון וג'ינג'ר ממנו שותים כל היום. ברור שללא סוכר. סולדים מתה? הכינו קנקן קפה בחלב או בלי חלב, אבל ללא סוכר וגם ללא תחליפי סוכר. מדוע? משום שלמרבה הצער התגלה שתחליפי סוכר גם הם גורמים לעליה חדה ברמות הסוכר ולחשק עז למתוק.

פחמימות מחיטה מלאה (בלחם, בפסטה וכו'), התגלו כמקטינות במידת מה את התשוקה למתוק.

ואם בכל זאת חייבים חטיף? שיהיה כזה המכיל חלבון וסיבים תזונתיים ולא יגרום לעלייה חדה ברמות הסוכר.

ונעבור לשיער. כמו העור, גם מצבו משקף את הבריאות הכללית של הגוף. וכמו הגוף, גם הוא יכול להרוויח הרבה דרך הכוס והצלחת. לא רק באמצעות שמפו, מרכך, מסכה או ג'ל. השיער מכיל מידע על מה שנמצא בזרם הדם שלנו, לרבות מינרלים ותרופות. הדבר היחיד שהוא לא מגלה זה את מין האדם.

הנה תמצית כמה מהעצות של בוורמן לשיער בריא. אכלו הרבה חלבונים. השיער, העור והשיניים, מכילים חלבון בשם קרטין. בשיער הוא מגיע עד כ- 95%. ולכן, אכילת חלבונים מסייעת לבריאותו. גם כששומרים על המשקל, אסור להסתפק בסלט ירקות בלבד, וצריך לערבב בתוכו גבינות ויוגורט. מחקרים מצביעים על כך שנשירת שיער זמנית היא תוצאה של חוסר חלבון בדיאטות "כאסח". מדובר בעוף, בשר, ביצים, דגים, וצמחונים– טבעונים יכולים להשלים את החסר בטופו ואגוזים. יש גם משקאות חלבון בבתי טבע וחטיפים  עשירים  בחלבון.

מרכיב נוסף לבריאות השיער הם מיקרו-מינרלים כמו ברזל, נחושת, מגנזיום וסלניום, וויטמינים E, D, ו- C.

מלבד תזונה לקויה, הגורמים לנשירת שיער כוללים תורשה, חוסר איזון הורמונאלי, הרגשת מתח ולחץ, הגיל שבו אנו נמצאים ועוד. איבוד משקל מהיר וקיצוני הנגרם עקב תפריט דל בוויטמינים ומינרלים חיוניים גם הוא עלול להוביל לנשירת שיער. חשוב לזכור שנשירה עלולה להצביע על בעיה בריאותית - פיזית או נפשית.

ואלה המאכלים שחובה להוסיף  לתפריט באופן יומיומי כדי למנוע נשירת שיער:

ברוקולי ושאר הירקות ממשפחת המצליבים כמו כרובית, כרוב ונבטים, בין היתר בשל התכולה הגבוהה יחסית של ברזל שיש בהם.

תה ירוק שנחשב למכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון. שניים-שלושה ספלים במהלך היום.

קיווי, המכיל כמות גבוהה של ויטמין  C כמו גם פפאיה, תותים ופלפל אדום.

גרגירי חומוס כי הם מכילים אבץ, מרכיב חיוני להגנת הקרקפת. עשירים באבץ גם עדשים, שעועית, בשר בקר ודגנים מלאים.

גזר העשיר בבטא קרוטן, חומר ההופך בגופנו לויטמיןA  הוויטמין העוזר לייצר את השמן המזין את הקרקפת. גם בטטה ומלון משמשים מקורות טובים לבטא קרוטן.

וממה כדאי להימנע: האמת, כולנו יודעים: מזונות עשירים בשומנים, נתרן, פחמימות לא מורכבות כמו תפוחי אדמה, אורז לבן ופסטה, שהופכות לגלוקוז המעלה את רמת הסוכר בדם, משקאות אלכוהוליים, וצריכה רבה של קפאין, שבין היתר מקטין את רמת האבץ בגוף.