ליל הסדר אצל ההורים שלי או שלך?

תמי לנצוט ליבוביץ המובילה את תחום האירוח הנימוס והנוהג בישראל מסבירה איך לארח ולהתארח עם סטייל ויש לה גם תשובה לשאלה הקשה, היכן חוגגים את ליל הסדר?

חדשות כיפה תמי לנצוט לייבוביץ 13/03/18 11:44 כו באדר התשעח

ליל הסדר אצל ההורים שלי או שלך?
פסח, צילום: שאטרסטוק

חג הפסח נחשב לחג משפחתי, שבמרכזו עומד בדרך כלל אירוח רב משתתפים של בני משפחה ולעתים גם חברים. באירוע שכזה, לא רק המארחים צריכים להתכונן ולדאוג לכך שהכול יתנהל כשורה. גם לאורחים ישנו תפקיד חשוב בהצלחת הערב, הטיפים הבאים יעזרו לכולנו להבין איך עושים את זה נכון.

 

אצל ההורים שלי או אצל ההורים שלך?

אחת הסוגיות הגדולות במחוזותינו, ובקרב נשואים צעירים בפרט היא – "איפה עושים את ליל הסדר?!". כל אחד מרגיש צורך להיות עם משפחתו, כל משפחה לוחצת לכיוון שלה ו...מריבות! הפתרון האידיאלי, אם ניתן, הוא ששתי המשפחות תערוכנה את הסדר ביחד. כך כולם מרוצים. אם הדבר לא ניתן ליישום מסיבה זו או אחרת, הנכון ביותר הוא לעשות "תורנות שנתית": שנה אצל משפחה אחת ובשנה שאחריה – אצל האחרת. ואתם ההורים, הבינו את הלחץ ואת אי הנעימות של ילדיכם והתחשבו בהם. אל תלחצו, אל תחמיצו פנים, ובוודאי שאל תציבו אולטימטום.

 

הזמנות

יש להכין מבעוד מעוד רשימת מוזמנים, שכן ליל הסדר הוא ערב שאנשים נערכים אליו זמן רב מראש. לא כדאי להשאיר את ההזמנות לרגע האחרון, כי ייתכן שאנשים כבר ערכו תכניות אחרות. פסח הוא חג משפחתי, וזהו ממש לא הזמן "לחיסול חשבונות" עם בני משפחה, ובהחלט כדאי להזמין את כל הנמנים על המעגל המשפחתי שהחלטתם להזמין. כמו כן, ניתן לצרף גם חברים ובהחלט יפה לזכור להזמין אנשים עריריים, כאלה שאין להם משפחה או אף עולים חדשים או חיילים בודדים. אחרי הכול, אחד מסממני החג הוא "כל דכפין".

 

https://www.playbuzz.com/item/b589cf0c-66e8-4110-9cd5-ee69ffc4e13a

 

עריכת שולחן הסדר

ליל הסדר נחוג בדרך כלל בהשתתפות אנשים רבים, ולכן חשוב להסדיר מראש את מקומות הישיבה ולסמנם בתגי שמות מתאימים. כך מונעים מראש מצב של "לרוץ לתפוס מקום", "מי רוצה לשבת ליד מי", וכדומה. מקובל להושיב הורים ליד ילדיהם הקטנים, ואילו את הילדים הגדולים להושיב ביחד. כך יהיה נעים יותר לא רק לילדים, אלא לכל המסובים.

 

מתנות

פסח אף הוא חג מתנות, וכשמוזמנים לליל הסדר, למשפחה או לחברים,  בהחלט לא באים בידיים ריקות. מאידך, אין צורך להיסחף ולקנות מתנות יקרות ערך, ובוודאי שלא כדאי להיגרר לתחרות על המתנה הגדולה והיקרה ביותר. בפסח, נהוג להביא מתנות משפחתיות, כאלה שכל בני המשפחה ייהנו מהן, ובכלל זה, כלי בית שימושיים, חפצי נוי (בתנאי שמכירים את טעמם של המארחים), ספרים, אלבומים, דיסקים וכדומה.

מאחר שכל משפחה מקפידה על נושא הכשרות בפסח באופן שונה, כדאי להימנע מהבאת משקאות ומאכלים, שכן אם תביאו עמכם  מזון שאינו עומד בסטנדרט של אותה משפחה, עלול להיווצר מצב מביך לשני הצדדים. כמו כן, יפה להביא פרחים, אולם רצוי לשלוח אותם כבר בבוקר. אפשר גם לדאוג לסידור הפרחים המרכזי אשר יוצב על שולחן הסדר, אולם זאת יש לעשות רק בתאום מוקדם עם המארחת.

 

 

 

כשאתם מוזמנים לליל הסדר

השתדלו לנוח לפני הערב, כך שתגיעו רעננים ובמצב רוח טוב. אין כמו עייפות להעכרת האווירה. כמו כן, התלבשו לקראת האירוע באופן הולם. אחרי הכל, זהו ערב חגיגי.

לאחר שקיבלתם הזמנה לליל הסדר ונעניתם בחיוב, אם חל שינוי ואחד מכם לא יוכל להגיע (אחד הילדים למשל), אל תיקחו את זה כמובן מאליו והודיעו על כך למארחים מבעוד מועד. כך יוכלו להיערך בהתאם, ואולי להזמין מישהו נוסף על חשבון המקום שהתפנה. כנ"ל אם ברצונכם להביא אתכם מישהו נוסף. לעולם אל תעשו זאת בהפתעה. המארחים חייבים לדעת מראש בדיוק כמה אנשים עתידים להגיע.

כשאתם מגיעים, הביאו אתכם מתנה, כאשר בפסח מקובל להביא מתנות משפחתיות, ובהחלט אין צורך במתנה אישית לכל אחד מבני המשפחה.

אם הבאתם אתכם אוכל לארוחה (לעולם, רק בתאום מראש עם המארחים!) וברצונכם להשאיר את הכלי כמתנה, ציינו זאת במפורש. כך תמנעו מצב שבו בסיום הערב המארחת מחזירה לכם את המתנה שהבאתם...

אם החלטתם להביא פרחים, רצוי לעשות זאת בבוקר של אותו יום, כך שהמארחים יוכלו לארגן את הפרחים לקראת הערב.

בכל אופן, לא משנה מה אתם מביאים, הקפידו על אריזה יפה. כמו כן, לעולם לא מגישים את המתנה בתוך שקית ניילון. הוציאו את המתנה הארוזה והגישו אותה כפי שהיא. חשוב מאוד לא לשכוח להוסיף למתנה ברכה בכתב יד. אחרי הכול, המתנה עצמה אינה מהווה את העיקר, אלא ההתייחסות והברכות המתלוות אליה.

כשזוג מגיע עם המתנה, כל אחד מבני הזוג יכול להיות זה אשר יגיש אותה. בפרוטוקול המתנות הרשמי האישה היא זו אשר מגישה את המתנה, אולם בהחלט ניתן להתגמש בזה.

 

ואיך על המארחים לנהוג בזמן הארוחה? בטור הבא!


 

תמי לנצוט-ליבוביץ המובילה את תחום האירוח הנימוס והנוהג במרחב העסקי, החברתי והבין-אישי מזה למעלה מ30 שנה, משיקה בימים אלה: מיזם חדש שמטרתו שדרוג איכות השירות והאירוח במלונות, מסעדות ואירועי יוקרה - TLL Hospitality.