ניחוח סתיו: בשמים חדשים להתחלפות העונות

לקראת החגים החנויות מוצפות בבשמים חדשים בריחות סתיו משגעים, והמבצעים בדרך. קיבצנו לכם בשמים בהרכבה אישית, בשמים של מעצבי על ושל סלבריטאי צמרת, כולם יהיו מצוינים כמתנה לחג, לאחרים או לעצמכם  

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 04/09/17 14:20 יג באלול התשעז

ניחוח סתיו: בשמים חדשים להתחלפות העונות
בשמים לחגים, צילום: shutterstock

הקשר בין טמפרטורה לריח הוא ממצא בדוק המשפיע בין היתר על עולם הבישום. חום מעצים את האפקט של כל הניחוחות, נעימים ורעים כאחד, ולכן בשמי קיץ מתאימים צריכים להיות לימוניים, עשבוניים, ימיים, ואפילו עם מרכיבים של מנטה שיש לה אפקט מצנן. כשמתקרר בחוץ, בבוא הסתיו, חוש הריח מעדיף בשמים "חמים" יותר, פרחוניים, פירותיים, בעלי יכולת להישאר יותר זמן על העור. הוסיפו לכך את הנטייה לכלול בשמים ברשימת מתנות החגים ותבינו מדוע הפרפומריות מוצפות במלאי חדש. המחירים כרגע עדיין גבוהים, אבל ככל שנתקרב לראש השנה, המבצעים ברשתות הגדולות יהפכו אותם לנוחים יותר לכיס.  

בניגוד ללחם וחלב, בושם הוא לא מצרך יסוד עממי, וכדי למכור אותו מגייסים המשווקים והיחצ"נים דוגמניות על, אלילי זמר וידוענים בהווה ובעבר (אחת הפעילות ביותר בתחום היא הזמרת בריטני ספירס המשיקה עכשיו בושם בבקבוק ורוד בשם "הופעה פרטית וי. איי. פי."). בתעשיית הבושם גם מצלמים תשדירים בסכומי עתק, ומנסחים דימויים רומנטיים בשפה נמלצת, פיוטית וחושנית (לדוגמה: "פרחוניות ממכרת המספרת את הסיפור המכשף של לילה נטול שינה.... כמו פריחה זוהרת אל שמי הלילה"). גם בקבוקי הבושם שותפים מלאים למלאכת השיווק, ורבים מהם נראים כמו פסלוני זכוכית, חלקם עם תוספות של פקקים זהובים, תכשיטים וסרטי סאטן. 

אבל גם אם נקלף את המוצר ממהומת השיווק (וכוחו של חוש הריח עלינו הוא בימינו אקסיומה נתמכת על ידי מחקרי מוח) נגלה עד כמה מורכב הייצור שלו: שילוב של כימיה ופסיכולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה (פרחים, תבלינים, קליפות עצים, מושק המופק מבלוטות איילים ועוד), ונבין מדוע עבור כמויות זעירות אנו נדרשים לשלם סכומים לא זעירים.

כרגיל, גם כאן שולטים הטרנדים. בעבר לרוב הבשמים היה ריח מתוק של ורדים, בימינו מעדיפים ניחוח תבלינים, משלבים מריר עם מתוק, הדרים (לימון, ברגמוט) עם לבנדר ועץ ארז עם נגיעה של מי ים. אבל, וזה כבר סוד גלוי, את מרבית הריחות האלה רוקחים במעבדות והם בעיקר תוצרים של כימיה יותר מאשר של הטבע.

מי שמדגימה זאת בצורה יפה היא  רשת בר בשמים  FEEL FERFUME BAR שהשיקה את הבושם החדש NAUGHTY ("שובב"). בשיטה של בר בשמים. הבושם נמזג לעיני הלקוח משורה של מבחנות המרמזות על המעבדות בצרפת שבהן רוקחים את הריחות האלה. הבושם  NAUGHTY משלב ניחוחות של ליצ'י, מלון ויסמין. ניר עוזרי, המייסד והבעלים של הרשת: "עם השנים, תרבות צריכת הבשמים השתנתה. בעבר השתמשו בבושם אחד, כיום אישה קונה בממוצע 3-4 בשמים בשנה ומגוונת ביניהם, ולכן קיים הצורך למבחר ניחוחות במחירים אטרקטיביים". בהתאם למדיניות הזו ברשת פיל פרפיום בר ניתן להשיג בושם (50 מ"ל), בכ-80 שקלים ויש בסניפים 24 ריחות שונים.

פיל פרפום בר

פיל פרפום בר צילום: מיכאל טופיול

White Diamonds Lustre הוא בושם הנקרא על שם כוכבת העבר הקולנועית אליזבת טיילור ולדברי משווקיו הוא גם הבושם הסלבריטאי הנמכר ביותר בכל הזמנים, עם יותר ממיליארד דולר במכירות.  הריח מזכיר הדרים (ברגמוט ומנדרינה), תבלינים (פלפל שחור), פרחים (נרקיס, פריחת עצי תפוז, יסמין ואיריס), ענבר ואלמוג (לא שברור לנו מהו ריחם של אלמוגים), ועולה נכון להיום 199 שקלים ל-100 מ"ל.

אליזבת טיילור

אליזבת טיילור צילום: יח"צ

מותג היוקרה בולגרי מאזכר בבושם הנשים החדש שלו לא ידוענית אלא את העיר רומא. שמו:  Goldea The Roman Night edp והוא כולל לצד מושק גם פצ'ולי, עוד מרכיב הקיים בהרבה מאוד בשמים נחשבים. בולט בו ריח יסמין, והוא עולה 369 שקלים ל-50 מ"ל.

בולגרי

בולגרי צילום: יח"צ

עוד מותג על, ג'יבנשי, משווק בושם חדש בשם IRRESISTIBLE המפתיע עם ריח עדין של שקדים בנוסף לוורדים, וניל וזרעי טונקה. 349 שקלים ל-75 מ"ל. גם הבקבוק המוארך המיוחד, ראו בצילום, נראה מקורי ושונה. ג'יבנשי השיק לקראת הסתיו גם את DAHLIA DIVIN NUDE EDP  עם ניחוח חזק במיוחד של פרחי תפוז. 369 שקלים ל-50 מ"ל.

ג

ג'יבנשי צילום: יח"צ

יש גם בשמים המורכבים רק מחומרים בוטניים ומדגישים בשם האקולוגיה שהם משווקים בבקבוקים ואריזות ניתנים למחזור. אחד מאלה הוא OUI A L’AMORE, או-דה-פרפיום שניתן להשיג ברשת חנויות איב רושה ואונליין. הוא מכיל בין היתר שורש אנג'ליקה, ורד דמשק, ותמצית עץ ארז. 250 שקלים ל-50 מ"ל.

איב רושה

איב רושה צילום: יח"צ

האם בשמים לנשים שונים בריח ומרקם מאשר בשמים לנערות? כנראה כן. כך חושבים אנשי ג'וסי קוטור המשווקים את Viva La Juicy Glacé EDP באריזות ורודות ובקבוק שסרט ורוד קשור לצווארו. הריח עצמו מזכיר מנדרינה, אגס, יסמין, פרחי תפוז ווניל.

ג

ג'ובי קוטור צילום: יח"צ

ל'אוקסיטן הוא מותג טיפוח שנכנס השנה לראשונה לתעשיית הבשמים עם בושם בשם Terre De Lumiere. הניחוח המקורי מכיל ברגמוט ופלפל ורוד, דבש ולבנדר, פרחי שיטה ותמצית שקד, פולי טונקה ומוסק. התוצאה מפתיעה ונעימה לאף. 279 שקלים ל-50 מ"ל.

ל

ל'אוקיסטן צילום: יח"צ

יש כמובן בשמים המצהירים על עצמם שהם מיועדים לגברים, אבל גם נשים אוהבות. אחד מאלה מבית סלבטור פרגאמו נקרא OUMO edt ושלושה ממאפייניו הם קפה, לימון והל. לאלה נוספים ריחות של פרחי גרניום ומושק. התוצאה היא רעננות עם נגיעה של מרירות קלה. 999 שקלים ל-100 מ"ל.

סלבטור פרגמו

סלבטור פרגמו צילום: יח"צ

אחד מבקבוקים הבושם המקוריים ביותר בהם נתקלתי שייך לבושם החדש של בית KENZO. הוא נראה כמו עין. מעצבי מותג העל הזה אומרים שמאחר שעיניים הם האיבר העוצמתי והנראה ראשונה בפגישה עם הזולת, הם בחרו בעיצוב הזה כדי לבטא את עוצמת הריח החדש שרקחו. הפקק כאן עשוי מגומי. ה"עין" עשויה ממתכת זהובה ועליה מוטבעות בכתב ברייל המילים KENZO WORLD, והריח מזכיר יסמין, יחד עם מולקולה של תמציות ניחוח ענברי בשם אמברוקסאן. 329 שקלים ל-50 מ"ל.

קנזו

קנזו צילום: יח"צ

את מאפייני הבושם הגברי תיארתי כמדגישים בין היתר תבלינים. החדש של רוברטו קוואלי Uomo Silver Essence הוא הוכחה מובהקת: הל, זנגוויל ואזוב, נמהלים באיזכורים אוריינטליים, וגם פולי טונקה ולוונדר. התוצאה נתונה בבקבוק רבוע, בגוון כסף, עם בליטות דמויות קשקשי תנין על דפנות הצד. יש גבריות מצ'ואיסטית יותר מזה? והמחיר: 299 שקלים ל100 מ"ל.

רוברטו קוואלי

רוברטו קוואלי צילום: יח"צ

את רשימת מעצבי העל הגולשים מאופנת בגדים לאופנת בשמים סוגר איב סן לורן עם בושם הנשים החדש בסדרת בלאק אופיום- BLACK OPIUM FLORAL SHOCK. אחד מתווי הריח הבולטים בו הוא קפה, ויש נוכחות חזקה גם לבקבוק עם נצנוצים השחורים על רקע רסיסים סגולים, במעין מראה של קליידוסקופ. 269 שקלים ל-50 מ"ל.

איב סן לורן

איב סן לורן צילום: יח"צ

ואסיים בבושם של קרליין UNCOVER DESIRE הכולל בין היתר פלפל ורוד, הדרים ו- הפתעה: ריח שמפניה. 110 שקלים ל-50 מ"ל.

קרליין

קרליין צילום: מוטי פישביין