חנוכה בפתח: גשם של חנוכיות

רבות מהאטרקציות של חנוכה עוסקות בחנוכיה: סיורי חנוכיות, יצירת חנוכיות ועוד. הבאנו לכם כמה אטרקציות נבחרות וגם אופציות מצוינות לחנוכיות שתרצו לרכוש

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 05/12/17 13:14 יז בכסלו התשעח

חנוכה בפתח: גשם של חנוכיות
מוזיאון נחום גוטמן אוסף זכאי , צילום: אסף ורן ארדה

חנוכייה היא פריט היודאיקה שזכה להכי הרבה עיצובים, גרסאות והשפעות אמנותיות מתרבויות הסביבה שבה חיו יהודים, בכל קצוות תבל. די להגיע לאגף תשמישי הקדושה במוזיאון ישראל בירושלים, כדי להיווכח בכך. מרגש לא פחות, ואולי יותר, סיור בגולן שם ניתן לראות באתרים ארכיאולוגיים שונים תבליטים של חנוכיות ומנורות חנוכה על עמודים, כותרות ומשקופים של בתי כנסת. חלקם הובאו למשמרת ותצוגה במוזיאון עתיקות הגולן בקצרין. סיור כזה ניתן לערוך בתיאום מראש בטלפון 04-6961350. 

מומלץ לא פחות ביקור בתערוכת 60 החנוכיות במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בשכונת נווה צדק בתל אביב הנקראת "חנוכייה לי יש". האוסף המייצג תקופות וארצות שונות, הוא של דרורה ופנחס זכאי. באחת החנוכיות המרשימות ביותר באוסף הזה, רואים את העתק התבליט של שער טיטוס ברומא, עם מנורת המקדש בתהלוכת השבויים היהודיים אחרי חורבן הבית. במקביל לתערוכה יתקיימו במוזיאון גוטמן במהלך החג סדנאות בנושא האור, כולל הדרכה בהכנת ויטראז' ותיאטרון צלליות. עד גיל 18 הכניסה חינם. מבוגר משלם 24 שקלים ופנסיונר 12 שקלים. בימי שישי הנחת כניסה של 50%.

מוזיאון נחום גוטמן אוסף זכאי

מוזיאון נחום גוטמן אוסף זכאי צילום: אסף ורן ארדה

מוזיאון נחום גוטמן אוסף זכאי

מוזיאון נחום גוטמן אוסף זכאי צילום: אסף ורן ארדה

מפגש חווייתי נוסף עם מאות חנוכיות המאירות בחלונות, יתקיים בסיור בחצרות ירושלים וסמטאותיה כולל הרובע היהודי. חברת "מסלולים> להתאהב בארץ" תערוך סיורים מ-13.12.2017 ועד 19.12.2017 , החל מהשעה 16:30, כשהם מותאמים למשפחות עם ילדים ולמבוגרים המצטרפים לקבוצה.

חנוכיה ברובע היהודי

חנוכיה ברובע היהודי צילום: יח"צ

גם הקרן למורשת הכותל המערבי תקיים במהלך ימי החג סיורי חנוכיות בעיר העתיקה וברובע היהודי המותאמים לכל המשפחה. מה מתאים יותר מירושלים הנמצאת במרכזו הרעיוני של החג, חנוכת המקדש, ניצחון החשמונאים ונס פך השמן. הסיור יצא משער יפו בשעה 17:00 ויסתיים ברחבת הכותל המערבי.

חנוכיה בכותל

חנוכיה בכותל צילום: יח"צ

דרך מיוחדת להתחבר לחנוכייה היא לעצב אותה בעשר אצבעות. כל גננת יודעת זאת כאשר היא עוזרת לטף להכין בשבוע שלפני חנוכה, חנוכיית פקקים או חומרים ממוחזרים אחרים. אבל יש יוזמות דומות גם למבוגרים. כך למשל בסטודיו של ראומה במושב כוכב מיכאל, תתקיים בתיאום מראש סדנה להכנת חנוכיות מחימר למי שמסייר בסביבה. לשם כך ניתן להתקשר למספר 054-7707830. ראומה היא קרמיקאית ומנחת קבוצות ומוכנה להדריך את הבאים אליה החל ממינימום 10 משתתפים.

ראומה

ראומה צילום: יח"צ

 
אחת ההוכחות המשכנעות לעובדה שהחנוכייה כפריט אמנותי מדברת אל יוצרים בכל התקופות, היא התערוכה שיזמה חברת החשמל בשיתוף עם מגדל העסקים בגן החשמל. כ-30 אמנים ומעצבים בני ימינו, יציגו שם חנוכיות מקוריות שיוצבו לכבוד החג בחלונות הראווה של העסקים קטנים.  התערוכה, שהיא ראשונה מסוגה, תיפתח בגן החשמל בנר ראשון של חנוכה בשעה 17:00, ובין היתר תוצג בה החנוכייה של מרית מייסלר המשתמשת בבטון (!), בסגנון מינימליסטי. חנוכייה שכבר נרכשה לאוסף הקבוע של המוזיאון ליהדות בניו יורק. שחר פלג יציג חנוכיית שמן ממתכת וזכוכית שבמרכזה רפלקטור מעוגל. קטרינה ברנד וצורי גוטליב מסטודיו "ויהי" משתמשים בגופי תאורה מפורניר, ואלה רק שלוש דוגמאות שבהחלט מעוררות תיאבון לראות את כל היתר.  

קורנפלד - גן החשמל

קורנפלד - גן החשמל צילום: יח"צ

ויהי - גן החשמל

ויהי - גן החשמל צילום: יח"צ

חנוכיית המקדש, המככבת בסיפור נס פך השמן, הייתה כמובן מזהב טהור, אבל באלפי בתים בארץ ובתפוצות לא נדיר למצוא חנוכיית כסף. ברשת "חדד כסף טהור", ראיתי קולקציית כסף טהור בסגנון בית המקדש עם הכפתורים והפרחים, חנוכיות מודרניסטיות בקווים מינימליסטיים, חנוכיות המתהדרות בפיתוחי יהלום מבריקים, וחנוכיות עם תבליטים של הכותל המערבי. למי שלא יכול לעמוד בעלות חנוכייה שכולה כסף, יש גם חנוכיות בציפוי כסף טהור במחירים נגישים יותר. 

כסף טהור, האחים חדד

כסף טהור, האחים חדד צילום: יח"צ

מחירים נוחים אף יותר, ואוסף ענק הכולל חנוכיות קריסטל, נחושת, מתכת, ציפוי כסף, תבליטים, חריטות ועוד הרבה, קיים במרכז התצוגה הגדול והחדש של חברת פלדינוקס בקריית שדה התעופה בצומת נתב"ג. לא ניתן לערוך שם קניות אלא לקבל מושג על המגוון העצום ועשרות אם לא מאות העיצובים שהחנוכייה זוכה להם בימינו. את החנוכיות עצמן תראו במאות החנויות לכלי בית ונוי המציעות את הקולקציות של פלדינוקס.

יש גם מבצעים שונים המתקיימים בימים אלה. למשל ברשת הרמוניה לבית המציעה חנוכיות קריסטל ב- 60% הנחה, לצד חנוכיות אלומיניום וכאלה המצופות בכסף. המחירים נעים בין כ-180 לכ-400 שקלים ולחברי מועדון 72 -159.90 שקלים.

הרמוניה לבית

הרמוניה לבית צילום: עדי קראוס

ולבסוף, חייבים להדגיש שאת מצוות הדלקת נרות החנוכייה אפשר לקיים גם בחנוכיה העולה שקלים בודדים או מאולתרת ללא עלות בכלל.