הרופא המוסלמי שמלמד את היהודים כיצד לצום

בכנס מיוחד ששילב בין עולם ההלכה והרפואה שמעו הנוכחים לראשונה על המחקרים הרפואיים שנעשו בקרב צמי הרמאדן ועל הדרכים לעבור את הצום בקלות. ד"ר בשארת על המתח שבין עולם הרפואה להלכה: "ישנה משמעות האם הרופא מחזיק בהשקפת עולם אמונית דומה לזו של המטופל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/09/17 16:27 יט באלול התשעז

הרופא המוסלמי שמלמד את היהודים כיצד לצום
מתפלל מתכונן לימים הנוראים, צילום: פלאש 90. דוד כהן

מעבר לאימת הדין המורגשת ביום הכיפורים, רבים חוששים מדבר נוסף והוא הצום. מהו הסוד לעבור את הצום בקלות, מה ניתן ללמוד מהמחקר הרפואי שנעשה בקרב צמי הרמאדן ואיזה הגבלות חלות על הצמים בעולם המוסלמי?. יו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית בהסתדרות הרפואית הישראלית, ד"ר בשארה בשארת, ניסה לספק את התשובות.

"אם לא נקפיד היום על הרפואה ועל תזונה נכונה ובריאה", הוא אמר בכנס רפואי-הלכתי מיוחד שנערך בסוף השבוע האחרון במרכז האקדמי לב שבירושלים, "בריאותנו תיפגע מאוד בעתיד". לדבריו, הסוד הגדול בשמירה על חיים בריאים ועל היכולת שלנו לצום כמו שצריך נעוץ בהרגלי התזונה שאנו מסגלים לעצמנו. "במקום למלא את השולחן עם משקאות ומאכלים מתוקים צריך ללמוד לאכול בריא".

ד"ר בשארת ציין מי האנשים שאינם חייבים לצום על פי האסלאם לאור מחקרים רפואיים שנעשו בתחום, "ילדים עד גיל ההתבגרות, חולים, נשים בהריון ובתקופת המחזור, נוסעים על גמל ואנשים עם פגיעה שכלית".

מסתבר שגם בעולם המוסלמי קיים המתח בין הוראות הרופא לאיש הדת, "רופא למשל אומר לאדם אתה חולה סוכרת אסור לך לצום, איש הדת יגיד ברור שחייב לצום. בסוף האדם יכול להקשיב לגוף ואם הוא רואה שהוא לא מסוגל – מפסיק לצום".

איך לצום בקלות? אילוסטרציה

איך לצום בקלות? אילוסטרציהצילום: shutterstock

כדוגמא להשפעת מחקרים רפואיים על הצמים ברמאדן הוא סיפר על "מחקר שנערך באיראן על נשים מעוברות בחודשי ההריון הראשונים שהראה שלעתים הדבר פוגע בגודל העובר". לכן הוא אמר שאישה מעוברת לא חייבתלצום את הרמאדן. כנ"ל גם לגבי אנשים מבוגרים שלפי מחקר שנערך בדובאי הוחלט כי הם אינם חייבים לצום ובמידה ובכל זאת הם מחליטים לנסות, עליהם להישמע להוראות רפואיות מסויימות.

עם זאת הוא הדגיש כי גם קבוצות אנשים כאלו יכולות לצום והדבר כרוך בהיערכות מוקדמת ושימת לב למצב הגופני בעת הצום.

אז מה הטיפים המומלצים לצמים לפי ניסיונם של צמי הרמאדן? "הרבה מים, תה בלי סוכר, אכילה מתונה הליכה קלה", הדגיש ד"ר בשארת והוסיף כי "ארוחה לפני הצום חשובה אבל כדאי שהיא תהיה קלה ולא כבדה ושתהיה בריאה ותכלול לחם חיטה מלאה, שמן זית, ירקות ,גבינות קלות ותמרים".

בכלל הוא אמר, "לא כדאי לאכול מזון שמתפרק מהר כמו סוכרים אלא אוכל שמתפרק לאט כמו דגנים". בנוסף לכך הוא הוסיף שהשינה חשובה מאוד. הכנה נוספת לקראת צום יום הכיפורים, שלרוב נופל על ימים חמים, היא שתיה מרובה של מים, "לשתות לפחות שני ליטרים לפני הצום ושניים אחריו. להקפיד על שתייה כזו לפחות כמה ימים לפני, אולי עדיף אפילו שלושה ליטרים מים ביום"

בנוגע למשקל הגוף הוא הדגיש כי "אנשים אומרים: 'אני צם ורוצה גם לרדת במשקל'. הרבה אנשים חושבים שהם ירדו במשקל בגלל הצום, אך מחקר גדול הראה שלמרות שרוב הצמים משילים ממשקלם, הירידה נעלמת זמן קצר לאחר מכן".

בנוגע לזהות הרופא שממליץ אם לצום או לא, אמר ד"ר בשארת כי  "ישנה משמעות האם הרופא מחזיק בהשקפת עולם אמונית דומה לזו של המטופל".