האם עבודה חדשה שאיננה עבודת חלומותי מקדמת אותי?

איך נגיע למקום העבודה שבו אנחנו רוצים להיות? האם עבודה שלא ממצה את היכולות שלי מועילה לי או מעכבת אותי? על מדרגות בדרך לבניית קריירה

חדשות כיפה אפרת ליבוביץ' 10/12/17 16:40 כב בכסלו התשעח

האם עבודה חדשה שאיננה עבודת חלומותי מקדמת אותי?
מדרגות בקריירה , צילום: shutterstock

לפני כשנה התקשרה אלי אשה וביקשה ממני לדבר עם בעלה. הם עברו דירה לצפון, בעבר היתה לו עבודה מצוינת שהוא הרוויח בה טוב והיה מוערך. מאז שעברו לצפון, הוא יושב בבית ומקבל אבטלה. בחור מוכשר, בעל השכלה גבוהה, שאפתן, בעל ניסיון... כזה שיכול להצליח ולהתקדם בכל מקום. אז מה הבעיה? 

ישבתי אתו לשיחה וניסיתי להבין מה עוצר אותו. לאט לאט הבנתי שהעובדה שהוא עבר למקום שהוא לא מוכר, וקיבל אבטלה במשך תקופה, וכל ההצעות שהוא מקבל מרגישות לו כמו התפשרות, גורמת לו לשקוע. הוא כבר פחות מאמין בעצמו ובעיקר מפחד שאם יכנס למקום שהוא התפשרות מבחינתו, הוא יתקע שם ולא יצליח להגשים את עצמו ולעשות מה שהוא באמת יכול ורוצה.

שוחחתי אתו על מדרגות בדרך לבניית קריירה.
מה זה אומר מדרגות בדרך לבניית קריירה? זה אומר בעצם אילו כישורים, מיומנויות, השכלה וניסיון אני צריכה כדי להגיע למקום שבו אני שואפת להיות בעוד כמה שנים. ולא תמיד יש רק דרך אחת, לפעמים נגלה שאל אותה מטרה יש כמה דרכים. 

נניח שאני היום סייעת בגן ילדים והחלום שלי הוא להיות בעוד חמש שנים בעלת עסק לקוסמטיקה. מה צריך לקרות כדי שאגשים את החלום? 
אני צריכה:

  1. השכלה רלוונטית- ללמוד קוסמטיקה או תחומים נושקים בתחום היופי
  2. ידע במכירות ושיווק
  3. ידע בניהול עסק
  4. ניסיון מקצועי בתחום

אני בעצם בונה את הדרך שלי לשם. ברור שכסייעת בגן אין לי שום דבר שנושק עם תחום הקוסמטיקה או ת ניסיון במכירות, שיווק ואיך מתנהל עסק. אופציה אחת היא להתחיל ללמוד קוסמטיקה במקביל. אחרי שלמדתי אני אתחיל לקבל לקוחות בבית ואז אחפש עבודה אחרת - אולי במכירות בחנות איפור, או קוסמטיקה. או שאפילו אעבוד בחנות אחרת אבל אצבור ידע במכירות ואתבונן איך עסק מתנהל. עוד אופציה, היא לחפש עבודה אצל קוסמטיקאית ולהציע לה שירותים משלימים - פדיקור מניקור, איפור, עיצוב גבות וכו'.  במקביל אצור קשר עם מעו"ף למשל, שנותנים ידע והכוונה ליזמים ואתחיל לחשוב כבר הלאה - איך אני יוצרת עסק משלי.

הנקודה היא שכדי להגיע לחלום אני צריכה להציב מטרה ולהתחיל לחתור לכיוונה. למצוא את המיומנויות שאני זקוקה להן, ההכשרה המקצועית ואת הניסיון כדי להגיע בסופו של דבר למקום שבו אני רוצה להיות.

הבחור שנפגשתי אתו פחד שאם הוא ייכנס למקום עבודה כשכיר בתחום מסוים הוא יתקע שם. כשחשבנו על המיומנויות שירכוש, על ההרגשה להיות שוב חלק ממעגל העבודה (והעלאת הביטחון העצמי), רכישת הקשרים דרך העבודה ועוד, הבנו שזה יציב אותו במדרגה גבוהה יותר מזאת שהוא נמצא בה כרגע. היעד היה לעבוד כחצי שנה במקום העבודה הזה ובמקביל לחפש מקום עבודה שיהלום את הכישורים שלו. כשאתה מגיע לראיון עבודה כשאתה כבר עובד, זה גורם לך להרגיש יותר בטוח בעצמך ולהציג את הכישורים שלך טוב יותר מאשר אם אתה מובטל ויושב בבית ואוכל את עצמך... 

גם אנשים שהם שכירים צריכים ללמוד לחשוב בראש של מדרגות לבניית קריירה. הרבה עבודות היום דורשות התפתחות. גם כשאני נמצאת במקום העבודה כשכירה, האם כל היכולות שלי באות לידי ביטוי? אם בפועל העבודה קצת מתסכלת אותי כי היא לא מביאה אותי לידי ביטוי ויחד עם זה, אני נורא אוהבת לארגן אירועים וזה משהו שאני עושה מצוין, למה לא להציע לארגן את ערב הגיבוש של הצוות או אירוע ללקוחות?  יש המון דרכים לבוא לידי ביטוי ולהביא את הייחודיות שלך וכך גם להראות לאנשים שסביבך מה הערך מוסף שלך ובנוסף להתפתח מקצועית. 
ככל שנביא יותר יכולות לידי ביטוי זה ייתן לנו יותר ניסיון מקצועי ולמקום העבודה הבא שלנו נגיע עם ערך מוסף וניסיון בתחומים שיאפשרו לנו כניסה לתפקידים חדשים אשר מתאימים לנו יותר. 

הבחור שלנו נכנס תוך שבוע לעבודה חדשה, תוך כמה חודשים הוא מצא עבודה אחרת המתאימה לכישורים הניהוליים שלו והתברג בחברה מצוינת עם תנאים טובים משמעותית. 

אם אתם עובדים תחשבו - אילו כוחות ומיומנויות נוספות יש לכם שיקדמו אתכם לעבר היעדים שלכם וכרגע הם לא באים לידי ביטוי במקום העבודה?  האם יש משהו שיכול לקדם אתכם שם? מה היעדים שלכם? מה צריך לקרות כדי שהם יקרו?  

אם אתם לא עובדים ומציעים לכם עבודה, חשוב שתבדקו: גם אם הוא התפשרות כרגע, אולי הוא יכול לבנות בכם איזה מיומנות או ערך שחסרים לכם כדי להתקדם למקום שאליו אתם שואפים באמת? 

שתפו אותי במחשבות שלכם....

אפרת ליבוביץ' היא מנהלת פרויקטים, מנחה ומלווה תעסוקתית "אקומנא" בע"מ, efrat@acumana.co.il, מוזמנים לדף הפייסבוק שלנו "אקומנא- חשיבה שתזיז אותך"

אפרת ליבוביץ

אפרת ליבוביץ' צילום: באדיבות המצולמת

לטורים הקודמים