איך לשמור על העיניים במהלך הניקיונות לחג?

איך יודעים שבא האביב? מתחילים לנקות והרבה. חג הפסח הוא הזדמנות אצל רבים לנקות את הבית , הרכב ואפילו את המשרד. אנו משתמשים בחומרי ניקוי המסכנים את העיניים ועלולים לגרום להן נזק, במקרה של מגע ישיר. אז איך שומרים עליהן? היכנסו לקרוא כמה כללים חשובים.

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/18 12:37 ה בניסן התשעח

איך לשמור על העיניים במהלך הניקיונות לחג?
נקיונות לפסח, צילום: shutterstock

איך יודעים שבא האביב? מתחילים לנקות והרבה. חג הפסח הוא הזדמנות אצל רבים לנקות את הבית , הרכב ואפילו את המשרד. אנו משתמשים בחומרי ניקוי המסכנים את העיניים ועלולים לגרום להן נזק, במקרה של מגע ישיר.  

גוף האדם בנוי ממבנה פלאי המסייע לשמור על העיניים: הן מוגנות בתוך ארובות העיניים הגרמיות, בעפעפיים ובריסים. באמצעות מצמוץ מתבצעת הגנה על הקרנית. המצמוץ או בשפה המקצועית, מנגנון העפעוף מופעל ובכך הוא מגן על  החלק החיצוני והשקוף של העיניים ובכך מסולקים חלקיקים ומיני "פולשים" מזיקים, תוך כדי הרטבה מתמדת ע"י הדמעות. עם זאת, העיניים רגישות ביותר לחומרים כימיים המהווים את הבסיס להרכב חומרי הניקוי. במקרים קלים של חשיפה לרעלים שונים יתכנו אדמומיות, גרד או תופעות אלרגיות אחרות. במצבים קשים יותר תתכן פגיעה והצטלקות בקרנית, דבר שעלול לפגום בשקיפותה ולהזיק לחדות הראיה.

על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לעיניים חשוב להקפיד על מספר כללי בטיחות:

  1. לבישת כפפות בעת שימוש בחומרים כימיים וחומרי ניקוי ושטיפת ידיים לאחר מכן. שפשוף העיניים בידיים החשופות לחומר מזיק עלול להחדיר אותו לעיניים.

  2. הימנעות משימוש בכמות רבה של חומר ניקוי, בייחוד מחומרים היוצרים אדים רעילים, העלולים להגיע לעיניים ולדרכי הנשימה, כגון: מסירי שומנים.

  3. בעת הניקיון יש לפתוח חלונות על מנת לאוורר את החדר מאדים רעילים.

  4. אחסון החומרים המסוכנים הרחק מהישג ידם ומקרבתם של ילדים.

  5. בכל מקרה של חשיפה לאדים או לחומר רעיל יש לשטוף מייד את הידיים והעיניים בכמות רבה של מים זורמים.

  6. במידה שהתרחשה חשיפת העיניים לחומר כימי אין לשפשף את העיניים בשום אופן. דבר זה עלול להחדיר חומר נוסף מעור האצבעות ומסביבן ולהחמיר את הגירוי והנזק.   לאחר שטיפה יסודית יש לפנות מייד לבדיקה ע"י רופא עיניים או לפנות לחדר מיון בבית החולים. יש להביא את האריזה המקורית של החומר כשהיא עטופה בשקית סגורה.

 

 

 

ד"ר אורי מלר - מומחה לרפואת עיניים במרכז הרפואי 'אסף הרופא' וברשת מרפאות 'עיניים'.