"אבל כמעט שלא דיברתי בסלולרי"!

חזרתם מחו"ל והופתעתם (ולא לטובה) מחשבון הסלולר? מומחי המועצה הישראלית לצרכנות מסבירים כיצד ניתן להימנע מניפוח חשבון הסלולר עקב נסיעה לחו"ל. שתהיה נסיעה טובה!

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/07/17 14:53 ז באב התשעז

"אבל כמעט שלא דיברתי בסלולרי"!
הפתעה!, צילום: shutterstock

בכל שנה מתקבלות במועצה לצרכנות תלונות רבות נגד חברות הסלולר שעניינן חיוב בסכומים גבוהים, בגין שיחות וגלישה בחו"ל, על אף שהצרכן דאג לרכוש "חבילת חו"ל" ולמרות שהנושא הוסדר על ידי משרד התקשורת.
לעתים התלונות נובעות מחוסר גילוי נאות של חברות הסלולר בדבר כלל הפרטים ותנאי העסקה במסגרת רכישת חבילת חו"ל על ידי צרכן, כמו גם מחוסר הבנה של הציבור בעניין חסימת שירותי נדידה בחו"ל.  

הרישיון של חברות הסלולר קובע כי לקוח שלא רכש חבילת חו"ל מבעוד מועד, ספק הסלולר מחויב לחסום אך ורק את הגלישה במכשירו של הצרכן, אולם השיחות יחויבו בגין התעריף המלא והגבוה של שיחות בחו"ל –  הן שיחות יוצאות והן נכנסות.
לכן, אם הצרכן רכש חבילת חו"ל, יש לברר האם החברה פעלה בהתאם להוראות הרישיון:
(1) על חברת הסלולר לשלוח למכשיר הסלולר הודעה כאשר הצרכן ניצל בין 75% ל-90% מהיקף החבילה שנרכשה. בהודעה יפורט שיעור הניצול של כל  אחד מהשירותים (שיחות, הודעות, גלישה באינטרנט) ומועד עריכת החישוב.
(2) בתום תקופת החבילה, או כאשר הלקוח ניצל את מלוא החבילה, על חברת הסלולר לחסום מידית את המכשיר לשירותי גלישה בחו"ל ולהציע לצרכן חבילה נוספת ב-SMS במחיר שיוצג.
הצרכנים נפגעים בשלב הזה, בו חברת הסלולר אינה מציגה באופן ברור את תנאי העסקה והמחיר ולאחר שובם מחו"ל מגלים חיובים מנופחים ומופרזים.

טיפים לצרכנים - כיצד למנוע חשבון מנופח מחברת הסלולר בשל נסיעה לחו"ל:
בהתאם לצורך שלכם כצרכנים, עליכם לשקול לרכוש מחברת הסלולר "חבילת חו"ל"  ומומלץ שלא להמתין לרגע האחרון, אלא לבדוק ולברר זאת מבעוד מועד וכמובן לקבל בכתב את פרטי ותנאי העסקה. 

כדאי לבדוק את היקף הצריכה המשוער שלכם, בכדי לרכוש חבילה מספיק גדולה. עדיף לרכוש חבילה גדולה קצת יותר כדי למנוע חיובים מיותרים.
אם אתם לא מעוניינים לרכוש חבילת חו"ל, תוכלו לצרוך שירותי גלישה בחינם כגון בבתי מלון, במסעדות, בתי קפה, מוזיאונים וכדו', אך עליכם לשים לב להתחבר רק לרשת סלולרית מוכרת ובטוחה. אפשר אף להתקשר באמצעות אפליקציות חינמיות כמו whatsup, viber.

אם לא רכשתם חבילת חו"ל, עליכם לדעת כי תחויבו לשלם תעריפים גבוהים גם על שיחות נכנסות (ולא רק על שיחות יוצאות). מומלץ לא לענות לשיחות נכנסות גם לא למספר שניות אם הדבר אינו הכרחי. 

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "במקרה בו חויבתם בסכום מנופח כתוצאה משיחות או גלישה סלולרית בחו"ל, מומלץ לבדוק היטב את פרטי החבילה שנרכשה אל מול החיוב בפועל, ובמידת הצורך לפנות בכתב לספק הסלולר ואף לערער על החיוב.  על פי החוק ורישיון החברות, ספק הסלולר חייב להשיב לכם את הסכומים שחויבתם ללא הצדקה תוך 14 ימי עבודה או לנמק בכתב תוך 21 ימי עבודה מדוע החיוב שנשלח מוצדק. אם הספק אינו עונה לכם או שתשובתו אינה מניחה את דעתכם, מומלץ להפנות תלונה בכתב למשרד התקשורת המפקח על חברות הסלולר. כמובן כדאי לבדוק ולרכוש חבילת חו"ל מבעוד מועד ולגלות ערנות כך שלא תופתעו בחשבון עם חזרתכם לארץ וכמו בכל בעיה או עוולה צרכנית, אתם מוזמנים לפנות אלינו במועצה לצרכנות על מנת שנסייע לכם".