הפרדה מגדרית? לא יותר מוויכוח דתי

רבים מתומכי ההפרדה המגדרית בבתי הספר סבורים, מעבר לפן הדתי, שבדבר יש ברכה מבחינת הישגים. ד"ר דפנה עציון מנסה להצביע על כשלי טענות אלה ומציעה לא לקבל מחקרים בנושא כתורה מסיני

חדשות כיפה ד"ר דפנה עציון 25/02/18 13:33 י באדר התשעח

הפרדה מגדרית? לא יותר מוויכוח דתי
למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: דוד אייזנבך

בשנים האחרונות נשמעת הטענה לפיה הפרדה מגדרית במערכת החינוך תורמת לרמת הלמידה של שני המינים, בלי קשר לעניין הדתי.

שתי סיבות מרכזיות לטענה זו מושמעות על ידי המצדדים בחינוך החד-מיני. הסיבה הראשונה מניחה כי בין בנים לבנות קיימים הבדלים נוירולוגים והורמונאלים, ומשכך, עליהם ללמוד בשיטות לימוד שונות, פדגוגיות וחינוכיות כאחד. 

במחקר שהתפרסם ב2013 טוענת ליז אליוט שאין ממצא פיזיולוגי אשר תומך בהפרדה מגדרית במערכת החינוך. היא טוענת שההבדלים במבנה המוח בין הבנים לבין עצמם ובין הבנות לבין עצמן גדולים יותר מההבדלים שיש במבנה המוח בין בנים לבנות. ממצאים אלה מהווים תמיכה לביתן ושותפיו (2010), אשר מצאו שאין הבדלים ביכולת הקוגנטיבית בין בנים לבנות  וללנרוט (2007) אשר מצא כי ההבדלים המועטים במוח שכן נמצאו בין בנים לבנות אינם קשורים בלמידה.

בנוסף לכך, ההנחה לפיה יש צורך בשיטת לימוד שונה ובהפרדה לתלמידים אשר שונים זה מזה הינה בעייתית. הרי מטרת בית הספר לאפשר תהליכי חיברות אשר בסופם יוכל בוגר בית הספר לעבוד וללמוד יחד עם אנשים אשר שונים ממנו, גם מבחינה מגדרית. ההפרדה מונעת מהמורים ומהמחנכים לתווך שייח והתנהגות בריאה בין המינים.

הסיבה השנייה אשר מעלים המצדדים בהפרדה המגדרית במערכת החינוך היא שמחקרים מצביעים על יתרונות בחינוך הנפרד לשני המינים.

בספרה העוסק בחינוך הנפרד סוקרת ומסכמת וויליאמס (2016) את המחקרים והתהליכים שעברו בחינוך מבחינת ההפרדה המגדרית בין שנות ה80 של המאה הקודמת ועד לימינו בארה"ב. בשנים אלה עלה מספר בתי הספר הנפרדים בארה"ב משלושה לשמונים. לטענתה אין יתרונות להפרדה המגדרית: 
מהבחינה הלימודית – אף מחקר לא מצביע על יתרונות חד משמעיים בהישגים הלימודיים לאף אחד מהמינים בהפרדה לאורך זמן. 

מהבחינה החברתית – ההפרדה, לטענתה, קיבעה את הדעות הקדומות שהיו הן לתלמידים והן למורים על כל אחד מהמינים. וויליאמס טוענת ומוכיחה שהשוויון המתקבל לכאורה מחינוך נפרד, בעצם מקבע את חוסר השוויון. היא ממחישה, למשל, כיצד לימודי טכנולוגיה ומתמטיקה לבנות בכיתה נפרדת מובילים להישגים נמוכים יותר אצל הבנות מאצל הבנים (משווה את ההפרדה הזו להפרדה הגזענית שהיתה בעבר לפיה אפרו-אמריקנים למדו בכיתות נפרדות).

ספרה זה מהווה תמיכה במחקרם של הלפרן וחבריו (2011) אשר טענו שאין מחקר מדעי רציני אשר מצא יתרון חד משמעי בבית ספר נפרד מגדרית. גם הם טוענים שמבחינה חברתית, יש סיכון בהפרדה, משום שהעולם מחוץ לשערי בית הספר מעורב, ויש צורך לחנך את התלמידים כיצד להתנהג עם בני המין האחר בכבוד ובצניעות. 

גם מבחינת האקלים הבית-ספרי, לא נמצאו יתרונות בבתי ספר נפרדים. גם בתי ספר נפרדים לבנות שדיווחו בשנה הראשונה על ירידה באלימות, במהלך הזמן השוו את רמת האלימות מחדש לזו בבתי הספר המעורבים.

ראוי לציין כי בחיפושנו אחר מחקרים העוסקים בהפרדה המגדרית בבתי הספר היסודיים, התקשנו למצוא כאלה. רובם המוחלט של המחקרים עוסק בחט"ב ובתיכונים. לא מצאנו ממצא אשר מראה שיש יתרון בהפרדה מגדרית בבית הספר היסודי. במקומות בהם נמצאו בתי ספר יסודיים נפרדים מגדרית, ההפרדה נעשתה מסיבות דתיות ולא מסיבות חינוכיות ופדגוגיות.

לסיכום, גם כאשר אתם שומעים את המשפט "מחקרים מראים שיש יתרון בהפרדה המגדרית", הטילו ספק בכך.

הכותבת היא מרצהבבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, וחברת הנהלת תנועת נאמני תורה ועבודה 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן